مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

این مجله مطالب و مقالات را در مورد صنعت با شما به اشتراک می گذارد

  • ۰
  • ۰

wooden staircase design

راه پله، ارتباط بین طبقات را میسر می سازد. راه پله یکی از فضاهای مشاع در ساختمان به شمار می رود؛  بنابراین رعایت نکات اجرایی راه پله به روش اصولی بسیار حائز اهمیت است.  نحوه اجرای راه پله حتی در فروش و قیمت یک ساختمان، نیز موثر است. فضای موجود در راه پله، برای انجام نما کاری به خصوص، در مناطق لوکس نشین، بسیار مورد توجه است. از این فضا ها می توان، در اجرای نور مخفی و نما کاری های مختلف استفاده کرد.

در طراحی سازه در نرم افزار، معمولاً باکس راه پله را به صورت یک فضای خالی، در نظر می گیرند. پاگرد و شمشیری راه پله را برای سادگی کار مدل سازی نمی کنند. تنها، بار مرده و زنده راه پله را، به صورت خطی به تیر های طرفین اعمال می کنند. فضاهای خالی، یکپارچگی و دیافراگم سقف را برهم می زند. بهتر است فضای های خالی در طراحی معماری به صورت متقارن دیده شوند.

در نقشه سازه و معماری جزییات اجرایی راه پله را رسم می نمایند. در نقشه های معماری فاز۲، برش دقیق تری از راه پله به نمایش در می آید. پس برای رعایت بهتر نکات اجرایی راه پله ،باید به نقشه خوانی نیز مسلط باشیم. 

ابعاد استاندارد:
راه پله به عنوان ابزار اصلی جابه جایی میان طبقات است. رعایت ابعاد استاندارد یکی دیگر از نکات اجرایی راه پله است. البته در ساختمان هایی که آسانسور دارند رفت و آمد، اکثراً با این وسیله انجام می شود. آسانسور وسیله ای الکترومکانیکی است که همواره احتمال از کار افتادن آن وجود دارد. در موقع بروز حوادثی مثل آتش سوزی و زلزله، نیز استفاده از آسانسور به جز در موارد خاص غیر ایمن است. پس رعایت ابعاد استاندارد، برای سهولت استفاده از راه پله همچنان اهمیت دارد. به همین دلیل رعایت نکات اجرایی راه پله همچنان اهمیت دارد.

حداکثر تعدادِ پله:
حداکثر تعداد پله های متوالی در هر بازوی پله باید ۱۲ عدد باشد. اگر تعداد پله ها بیش از این مقدار بود باید بین آن ها، پاگرد قرار گیرد.

قالب بندی راه پله:
یکی از نکات اجرایی راه پله، نحوه قالب بندی راه پله در سازه های بتنی است.  عرض پاگرد، در سمتی که به راه پله بالایی اتصال می یاید، ۱۲۰ سانتی متر، و در سمتی که به راه پله پایینی اتصال می یابد، ۹۰ سانتی متر باید باشد. با اجرای سنگ پله این ۳۰ سانتی متر اختلاف جبران می شود. درقالب بندی بازوی پله نیز، اجری قالب زیرین کافی است. زیرا شیب آن کمتر از ۴۵ درجه است. اگر این شیب بیش از ۴۵ درجه باشد، باید قالب رویی نیز اجرا گردد.

ضوابط آتش نشانی:
در ساختمان هایی که بیش از ۵ طبقه مسکونی دارند، باید باکس راه پله دارای پنجره باشد. این نیز یکی از نکات مهم اجرایی راه پله است. به خصوص در ساختمان هایی در نقشه ۵ طبقه هستند، اما سازنده قصد دارد، یک طبقه اضافه نماید، باید مورد توجه قرار گیرد. در این شرایط، راه پله باید در مجاورت فضای آزاد قرار گیرد

  • ۹۹/۰۵/۱۳
  • آرش صالحی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی