مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

این مجله مطالب و مقالات را در مورد صنعت با شما به اشتراک می گذارد

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

Image result for ‫فنگ شویی در چیدمان منزل‬‎

فنگ شویی کلمه ای است چینی که به صورت تفکیکی، فنگ به معنی باد و شویی به معنای آب است. علم کهن در معماری فنگ شویی بیانگر مفاهیم ارزشمند زندگی است. همچون علوم ارزشمند دیگر مانند طب ابوعلی سینا در طب سنتی یا طب معماری ودائی مربوط به هند که این علم تفاوت بخصوصی نسبت به علوم خاص و هم ردیف خود دارد.

همچنین امروزه معماری در علم فنگ شویی  تفاوت و جایگاه ویژه ای در معماری جهان باز کرده است.

     فنگ شویی تعالیم تائوست برای زیستن در عین هماهنگی با طبیعت و محیط اطراف.

     چینی ها قرن هاست که به خرد کاربردی نهفته در این تعالیم دل داده اند و در چیدمان خانه هایشان،دفتر کارشان و حتی ساختن مقابره هایشان آن را به کار بسته اند تا زندگی را موزون تر سازند. این خرد در کتاب "ای چینگ" ثبت شده است.

      هدف عمده فنگ شویی به سازی زندگی،هماهنگ ساختن زندگی خانوادگی و کسب موفقیت در کار و پیشه است.

چی

در فلسفه فنگ شوی، چی یا chiنوعی انرژی است که اگر در حالت مثبت باشد شنگ چی Sheng chi یا دَم کیهانی یا انرژی حیاتی نامیده می‌شود و شانس خوب را به انرژی فیزیکی، روابط عاطفی و رفاه مادی تبدیل می‌کند و جریان داشتن درست و مناسب چی در خانه بسیار مهم است.

اما اگر چی راکد بماند و نتواند جریان آزادانه‌ای داشته باشد به انرژی مخربی تبدیل می‌شود که شا چی Sha Chiیا همان شا نامیده می‌شود.

انباشتگی و بی نظمی مثلاً اتاق نامرتب و کپه‌های لباس، یا وسایل بی‌مصرف در کیف، یا در راهرو و تراس ساختمان،موجب می‌شوند چی نتواند آزادانه به حرکت درآید و به شا چی تبدیل می‌شود.

دو مکتب در فنگ شویی وجود دارد: ۱- مکتب قطب نما و ۲- مکتب مناظر یا شکل

مکتب قطب نما

قطب نمای لوبان،نشان دهنده ارتباط فرد با منشا حیات است. با یافتن جهت درست،ساختمان ها و لوازم منزل را می توان هم سو و هم جهت با صور فلکی قرار داد.

مکتب مناظر یا شکل

اشکال هندسی طبیعی و در معنای مجازی،اشکال هندسی مصنوعی مثل خانه ها،جاده ها و لوازم منزل تاثیری خاص بر افراد دارند.

مثال نخست: کاسه برنج

در مکتب مناظر گرافیک بسیار به کار می آید. صخره ای که شبیه کاسه برنج است،نشانه وفور نعمت و کامرانی برای ساکنان نواحی مجاور است.

مثال دوم:  سوزن

صخره ای که تیز و پر شیب همچون سوزن،رو به آسمان دارد،نشانه دانایی است. برای افراد خوشبختی که نزدیک چنین محلی زندگی می کنند،این شکل ضامن دانش و خرم روز افزون،پیشرفت در جست و جوی مداوم و موفقیت های علمی است.

عناصر و جهات جغرافیایی در فنگ‌شویی

در فنگ‌شویی باستانی بر اساس شرایط جوی و محیطی زمین هر یک از عناصر پنج‌گانه را به یکی از جهات جغرافیایی اختصاص می‌دادند که تا به امروز در کلیه متون فنگ‌شویی به جای خود باقی است. جهت‌های قطب نما نیز در فنگ‌شویی مهم هستند. هر جهت (شمال-جنوب-شرق-غرب-شمال شرقی-شمال غربی-جنوب شرقی-جنوب غربی) با یکی از عناصر پنجگانه در ارتباط است و برهم تأثیر دارند.

آب : شمال

چوب : شرق، جنوب شرقی

خاک : مرکز، شمال شرقی، جنوب غربی

فلز : غرب، شمال غربی

آتش : جنوب

آموزه های اساسی:

نفس ِخانه: چی از طریق پنجره ها و در ها داخل می شود و باید به راحتی بتواند دورن فضای خانه جریان داشته باشد. به هر حال،چندین عامل تاثیری منفی بر جریان فنگ شویی دارند،خطوط مستقیم،لبه های تیز و گوشه ها.

راهرو های دراز و مستقیم: فضاهای دراز و مستقیم در خانه بازتابی منفی دارند. این فضا ها حرکت چی را تسریع می کنند و به جای آنکه چی در فضای خانه بماند،به سرعت از این مسیر ها می گذرد. راهرو های دراز و مستقیم آپارتمان نیز عملکردی مشابه دارند. این مسیر مستقیم را با استفاده از گلدان،میز،چراغ یا هر چیز دیگری بشکنید تا چی بیشتر گردش داشته باشد و آرام تر حرکت کند.

لبه های تیز:

لبه های تیز،شاچی به وجود می آورند که تاثیری منفی بر آدمی دارد. از قرار دادن تختخواب در مجاورت چنین فضاها و مکان هایی پرهیز کنید. همیشه مبلمان و وسایلی بخرید که لبه های گرد دارند. اگر چاره ای جز استفاده از اشیا نوک تیز ادارید،روبه روی هر کنج گیاهی بگذارید.

آیینه:

آینه ساده ترین ابزار فنگ شویی است. از تاثیر مثبت آینه کاری آگاه باشید به خصوص وقتی که تصویر درختان در آینه می افتد. اگر از آینهها به شکلی مناسب استفاده شود،انعکاس تصاویر باعث می شود اتاق بزرگ تر به نظر برشد و به این ترتیب،”چی” جریان مناسب تر و سالم تری خواهد داشت.

اطمینان حاصل کنید که آیینه تان مخدوش نیست و ترک ندارد. استفاده از کاشی های آیینه نما توصیه نمی شود.

کریستال ها:

برای بهبود گردش “چی” می توانید از کریستال استفاده کنید. اما باید مطمئن شوید که نور را در محل مناسب متمرکز کرده اید. هیچوقت کریستالی را تکان ندهید،چون ممکن است رشته تمرکزش از هم گسیخته شود. کریستال ها را در اتاق های تاریک در بالای در ورودی طوری آویزان کنید که نور طبیعی به آن ها بتاید. منشور شیشه باعث شکسته شدن نور و تابیدن آن بر دیوارهای تاریک اتاق می شود. به این ترتیب انرژی اتاق فعال می شود.

رنگ ها:

رنگ ها فضای خاص خود را به وجود می آورند و هر یک تاثیری خاص دارند. بعضی از رنگ ها انرژی ایجاد می کنند و برخی آرامش می دهند. این حالت بستگی دارد به کاربرد رنگ در کاغذ دیواری،فرش،وسایل منزل یا پارچه. ترکیب رنگ ها تاثیر متفاوتی به جا می گذارد. قاعده این است که هر چه رنگ قوی تر باشد،تاثیر گذار تر است.

سقف اتاق را هرگز نباید تیره انتخاب کرد. چون باعث فلج شدن انرژِی می شود و ساکنان فشار سقف را بر خود احساس می کنند. جتی روش های فنگ شویی و کاربد نور مناسب هم در این فضا چندان کار ساز نیست و تنها بخشی از سنگینی فضا را از بین می برد. اگر خسته شده اید و می خواهید خلاقیت خود را به کار اندازید،اتاق تان را رنگ روشن بزنید. برای کاربد رنگ های متنوع بهتر است به کوسن ها،تصاویر رومیزی،شمع یا دسته گلی رنگی اکتفا کنید. رنگ های ملایم چندان محرک نیستند.

نور:

نور تاثیری ژرف و مثبت بر زندگی ما دارد،اما نور زیاد چه طبیعی و چه مصنوعی،اصلاً خوب نیست. از لامپ های فلورسنت(مهتابی) استفاده نکنید. نور چشمک زن این نوع لامپ ها تاثیری منفی دارد. شمع هم انرژی جذب می کند و هم نورش دلپذیر تر است. ورودی خانه یا آپارتمان نباید تاریک باشد،چون تاریکی جریان انرژی را مختل می کند. اگر ورودی منزلتان راهرویی باریک است و نور طبیعی هم ندارد،از چراغ های سقفی و آینه برای ایجاد نور و بزرگ نمایی مکان استفاده کنید.

اجسام ثقیل:

با اشیای سنگین مثل مجسمه های سنگی می توان با احساس نا امنی مقابله کرد. بد نیست در اتاق های خالی جسمی سنگین قرار دهید. وجود مجسمه ای سنگین در فصا باعث تثبیت روابط می شود.

اصول فنگ شویی

با رعایت این اصول می توانید شادی، خوشبختی، ثروت و زندگی مرفه را برای خود و خانواده تان بیاورید و محیط خانه را متعادل کنید.

اطراف خود را با وسایل دکوری که برایتان معنا دارند پر کنید

برای آن که در خانه ی خود احساس صلح و آرامش داشته باشید اشیای را که دوست دارید را در هر گوشه ای از خانه قرار دهید. این شی می تواند یک تابلوی هنری باشد، یا یک شعر، یک کتاب و یا هر چیز دیگر.

صفحات بازتابنده را با مبلمان و لوازم گرم ترکیب کنید

منظور از صفحات بازتابنده آینه ها، پنجره ها و لوازم فلزی و … می باشد. این موارد به جریان یافتن انرژی در فضا کمک می کنند ولی در طی زمان این محیط برای شما خسته کننده خواهد شد. پس تعادل لازم را ایجاد کرده و رنگ های گرم را کنار آن ها قرار دهید.

پنج عنصر فنگ شویی را در خانه به کار ببرید

با به کار بردن پنج عنصر فنگ شویی حس تعادل، طراوت و نشاط را در تمام قسمتهای خانه ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید موفقیت بیشتری در کارتان به دست آورید، باید در جنوبی‌ترین قسمت خانه از دو عنصر چوب و آب در دکوراسیون استفاده کنید. برای بهبود سلامت باید در قسمت شرقی خانه، گل و گیاهان خانگی یا مبلمان چوب بگذارید.

در دکوراسیون اتاق خواب بین دو طرف تخت خواب فضای خالی نگه دارید

اگر فضای کافی در اتاق خوابتان دارید، سعی کنید تخت خوابتان را طوری قرار دهید که از هر دو طرف فضای کافی وجود داشت باشد و به دیوار نچسبد.

انباشتگی‌ها را دور بریزید

هر وسیله ای را که دوست ندارید دور بریزید. دور ریختن انباشتگی‌ها را می‌توان به درمان بیماری‌ها تشبیه کرد. شما برای این کار نیاز به صرف زمان و انرژی دارید، ولی در عوض با انجام آن انرژی تازه ای می‌گیرید. این گام را نادیده نگیرید، زیرا گام اصلی در به جریان انداختن انرژی فنگ شویی و ایجاد فضایی مناسب در دکوراسیون خانه است.

نور طبیعی و هوای تازه را به داخل خانه راه دهید

نور طبیعی و هوای تازه دو عنصر اساسی برای جریان پیدا کردن انرژی مثبت فنگ شویی (که به آن “چی” میگویند) در خانه هستند. اکثر اوقات پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه وارد خانه شود. همچنین از گیاهان فنگ شویی تصفیه کننده هوا یا یک دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید. اجازه دهید نور طبیعی وارد خانه شود یا از لامپهای فول اسپکتروم که نزدیکترین نور را به نور طبیعی دارند استفاده کنید.

عنصر ماه تولدتان را در دکوراسیون خانه استفاده کنید

یکی از اصول فنگ شویی این است که عنصر ماه تولدتان را پیدا کنید و با به کار بردن آن در خانه انرژی خود را افزایش دهید. به عنوان مثال اگر عنصر ماه تولدتان آتش است می‌توانید چیزهایی که نشانه و مظهر آتش هستند مثل طیف رنگهای آتش (قرمز، نارنجی، بنفش، صورتی و زرد)، وسایل مثلتی شکل و … در دکوراسیون خانه استفاده کنید. همچنین باید از عنصر چوب در دکوراسیون استفاده کنید، زیرا چوب عنصر آتش را تغذیه می‌کند.

عدد کوآ و مسیرهای خوش شانسی خود را پیدا کنید

در فنگ شویی عدد کوآ بهترین جهات خوش شانسی و جذب انرژی های مثبت را برای شما به ارمغان می‌آورد. جهت تخت خواب، میز مطالعه و میز ناهارخوری خود را بر اساس عدد کوآ تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر عدد کوآی شما یک است،بهترین جهات قرار دادن لوازم خانه، جنوب شرقی، شرق، جنوب و شمال می‌باشد.

بین اجزا خانه با حس زنانه و مردانه تعادل ایجاد کنید

هدف از کاربرد فنگ شویی در دکوراسیون داخلی منزل ایجاد انرژی مثبت در عین ایجاد آرامش در محیط خانه است. کلید رسیدن به این ۲ مورد حفظ تعادل بین اجزا در هر یک از اتاق ها می باشد. برای مثال یک تخت کاملاً چوبی می تواند سنگین و مردانه باشد پس خوب است که در کنار آن از رو تختی و لوازم دکوری لطیف و نرم استفاده شود.

تناسبات را در هر فضا حفظ کنید

وقتی که وارد یک سالن غذاخوری بزرگ شوید و یک میز غذاخوری کوچک ببینید یا برعکس سالن غذاخوری کوچکی باشد و در آن آنقدر میز بزرگی قرار داده اند که برای رد شدن مجبورید نفس خود را حبس کنید متوجه اهمیت دقت به تناسبات می شوید. در کنار این که می خواهید در خانه ی خود مبلمان لازم را داشته باشید به این هم فکر کنید که مقداری هم باید فضای باز و خالی وجود داشته باشد.

 

 

 

 

 


  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

پوکه معدنی از گدازه‌های آتشفشانی تشکیل شده در تهیه ی پوکه ی معدنی اولین مرحله، مرحله ی سرد شدن و شکل گیری بعد از رسیدن این گدازه ها به سطح زمین اتفاق می افتد و به صورت دانه‌هایی با ابعاد متفاوت (ریز و درشت) درآمده‌ و سطح آن دارای حباب وسوراخ‌هایی میباشد. و میتوان گفت در تهیه ی پوکه ی معدنی (پومیس) سنگ های فوق سنگین و سنگین تحت فشار بسیار بسیار شدید از یک آتشفشان خارج می شوند و پیکربندی نا متعارف و عجیب پوکه ی معدنی به دلیل همزمان بودن عملیات سرد سازی بسیار سریع و افت فشار خیلی سریع میباشد و عموما دارای رنگ روشن میباشد.

پوکه ساختمانی چیست؟

 Ù¾ÙˆÚ©Ù‡ ساختمانی چیست

در مبحث تهیه ی پوکه ی معدنی  باید دانست که مهم ترین پوکه ی معدنی، پوکه ی ساختمانی می باشد، که یک نسخه ی عالی از پومیس محسوب می شود که پوزولان (گونه ای از خاکستر آتشفشانی ریزدانه که در ساخت بتن کاربرد دارد) استفاده شده در ساخت سیمان به منظور سبک سازی و هموارسازی و همانند گچ سازی بتن مورد استفاده قرار میگیرد و جالب است که بدانیم قدمت استفاده از این نوع بتن به زمان رومی ها بازمیگردد و از آن زمان محبوبیت خاصی داشته است.

وزن کم و خاصیت سایندگی و مواد متخخل این پوکه قرن هاست که در صنعت ساخت و ساز و زیبایی مورد استفاده قرار میگیرد، و جالب است بدانیم که اخیر از این پوکه ها در صنعت پزشکی نیز استفاده میشود.

انواع پوکه ساختمانی (پوکه ی معدنی )

انواع پوکه ساختمانی

پوکه ساختمانی ماسه ای – پودری

پوکه ساختمانی عدسی

پوکه ساختمانی عدسی نخودی

پوکه ساختمانی نخودی

پوکه ساختمانی فندوقی

پوکه ساختمانی بادامی – بادامی گردویی

پوکه گردویی – سنگ پا طبی – سنگ پوکه ای – سنگ آبنما – سنگ پرتقالی

 

فرق بین پوکه معدنی و پوکه صنعتی

 

فرق بین پوکه معدنی و پوکه صنعتی در این است که پوکه ی معدنی از طبیعت به دست می آید و از گدازه‌های آتشفشانی تشکیل شده  و انواع مختلفی دارد در حالی که پوکه ی صنعتی از خاک رس ساخته می شود بعد از آسیاب خاک رس و مخلوط آن با آب،گل رس حاصل می شود که بعد از حرارت دیدن در کوره با درجات حرارتی بالا پوکه ی صنعتی حاصل می شود.

 

چگونگی تولید پوکه معدنی

پوکه ی معدنی پوکه ایست که از طبیعت و از اعماق زمین حاصل میشود،نحوه ی تولید این پوکه به این گونه است که بعد از فعل و انفعالات آتشفشانی گدازه های آتشفشانی به سطح زمین رسیده اند وافت فشار در این فرآیند سبب سرد شدن سریع این مواد و شکل گیری این پوکه ها می شود.

 

نحوه استخراج پوکه معدنی

قبل تر توضیح دادیم که پوکه معدنی از گدازه‌های آتشفشانی تشکیل شده و بعد از رسیدن مواد آتشفشانی به قشر زمین و سرد شدن دانه ها، پوکه ی معدنی حاصل میشود که نسبت به نوع سرد شدن شکل ظاهری این پوکه ها متفاوت میباشد.

 

آیا پوکه ساختمان عایق سرما و گرما و همچنین صدا نیز می باشد؟

عایق پومیس به صورت بلوک های بتنی ساخته میشود، پومیس تجمعی از زباله های آتشفشانی به هدر رفته است که به صورت راکت عکس العملی فیزیکی بر واکنش های شیمیایی خارجی دارد پس میتواند عایق مناسبی برای سرما و گرما و همچنین صدا باشد. برای مثال در مکان‌هایی که صدای زیادی تولید می‌کند (مانند موتور خانه‌ها و …) برای عایق صدا از پوکه استفاده می‌شود.

 

کاربرد پوکه در مصالح ساختمانی

 

میدانیم که پوکه های معدنی کاربردهای فراوانی در صنعت های گوناگون دارد ولی در صنعت ساختمان سازی و مصالح ساختمان بیشترین کاربرد استفاده از این پوکه های معدنی در تولید سیمان است. پوکه ی استفاده شده در سیمان موجب مقاومت بتن ساخته شده می شود و اغلب جهت شیب بندی ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد.

از دیگر کاربرد پوکه در مصالح ساختمانی میتوان به ساخت بلوک های سبک، موزاییک و پر کردن سطوح مختلف ساختمان و شیب بندی پشت بام و … اشاره کرد.

 

در هنگام خرید پوکه معدنی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام تهیه ی پوکه ی معدنی ضروری است که به رنگ پوکه ی معدنی دقت کنیم رنگ این ماده ی معدنی سفید ،خاکستری مایل به سفید زرد است، قابل به ذکر است که ابعاد پوکه معدنی با توجه به مصرف شما میتواند متفاوت باشد.

منبع : چگونگی تولید پوکه معدنی

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

پتینه کاری دیوار منزل

پتینه کاری چیست، از مدل ها تا نحوه اجرای پتینه در ساختمان

در این مقاله قصد داریم که به نکات کاربردی و مهمی درباره هنر پتینه کاری و انواع آن و اینکه در چه جاهایی کاربرد دارد بپردازیم. به طور کلی اگر در حال بازسازی، طراحی داخلی و یا تغییر دکوراسیون منزل یا محل کار خود هستید و یا می خواهید که تغییراتی در ظاهر وسایل منزلتان به وجود آورید، آشنایی با پتینه کاری می تواند برایتان مفید باشد. پس اگر در این باره چیزی نمی دانید و یا به هر دلیلی فکر می کنید که خواندن این مطلب برایتان مفید است، پیشنهاد می کنیم که خواندن این مقاله را از دست ندهید.

پتینه کاری چیست؟

پتینه نامی ست که بر روی حالت سبز رنگ خوردگی، کهنگی و زنگ زدگی بر روی فلز مس یا سایر فلزات، چوب و یا سنگ می گذارند. پتینه کاری را می توان یکی از تکنیک های نقاشی دانست. هنری که حالت های کهنگی و خوردگی را به کمک رنگ های متنوع و تکنیک های خاص بر روی اشیاء مختلف شبیه سازی و خلق می کند. استفاده از تکنیک پتینه کاری جلوه ی بصری بسیار زیادی دارد و اغلب توجه همه را به خود جلب می کند. پتینه کاری در ساختمان را نیز به نوعی می توان یکی از تکنیک های نقاشی ساختمان  دانست؛ اما کاربردهای آن در واقع فراتر از نقاشی ساختمان می باشد. به عنوان مثال در پتینه کاری بر خلاف نقاشی، علاوه بر تغییر رنگ سقف، درب و یا دیوار ساختمان می توانیم بافت ظاهری آن ها را نیز تغییر دهیم.

پتینه کاری به دلیل مزیت هایی که دارد معمولا افراد زیادی را به خود جذب می کند. به عنوان مثال اگر نمونه های اجرا شده ی پتینه کاری را ببینید متوجه خواهید شد که تا چه اندازه نسبت به رنگ و سایر دیوارپوش ها هنری تر و دلنشین تر هستند. اجرای آن بر روی همه سطوح از جمله دیوارها، سقف، ستون  و حتی سطوح چوبی و فلزی نیز ممکن می باشد. علاوه بر این به دلیل بافت های ریز و درشت و بسیار جذابی که در کارهای پتینه کاری وجود دارد، به خوبی می تواند خوردگی ها و ترک های دیوار را بپوشاند. همچنین پتینه کاری ماندگاری بسیار بالایی دارد و قابل شستشو و ترمیم نیز می باشد. با این وجود به دلیل بالا بودن نسبی قیمت پتینه کاری نسبت به سایر دیوارپوش ها، اغلب به عنوان یک عنصری دکوراتیو در بخش کوچکی از فضا مورد استفاده قرار می گیرد. شاید  بد نباشد به این نکته نیز اشاره کنیم که به طور کلی پتینه کاری به دلیل اینکه اغلب طرحدار و دارای بافت می باشد، اجرای آن در کل فضا و یا به مقدار زیاد اصلا توصیه نمی شود؛ بلکه اتفاقا اگر در فضاهای خاص و مناسب اجرا شود جلوه ی بسیار بیشتری خواهد داشت.

انواع مدل پتینه کاری

تکنیک های مختلف اجرای پتینه منجر به وجود انواع مدلهای پتینه کاری شده است. مدل های مختلف توجه به سلیقه مشتری و سبک طراحی و دیزاین فضای مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند. پتینه طرح آجر، پتینه طرح سنگ، پتینه طرح بتن، پتینه طرح چوب، پتینه طرح ترک، پتینه طرح سنگ مرمر، پتینه طرح کاهگل، پتینه طرح چرم، پتینه طرح ابر و باد، پتینه طرح گل، پتینه فرشته، پتینه موتیف که ترکیبی از طلاکاری است، پتینه طرح سنگ نما، پتینه ورق طلا و همچنین طرح های مختلف پتینه برجسته از جمله نمونه هایی از انواع مدل پتینه می باشند که بسیار پرکاربرد، زیبا و پرطرفدار هستند.

پتینه کاری در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

استفاده از هنر پتینه کاری به دلیل تنوع بسیار گسترده ای که دارد تقریبا در همه جا کاربرد دارد. امروزه اغلب کسانی که به هر نوعی درگیر بازسازی و یا طراحی داخلی و تغییر دکوراسیون می باشند به سراغ پتینه کاری هم می روند. پتینه کاری ساختمان، پتینه کاری روی دیوار، پتینه سقف، پتینه گچبری، پتینه روی ام دی اف، پتینه روی شیشه، پتینه روی چوب و حتی پتینه کاری روی مبل از جمله کاربردهای گسترده ی هنر پتینه‌کاری هستند. به طور کلی به دلیل قابلیت اجرای پتینه‌کاری بر روی همه ی سطوح و همچنین به دلیل امکان اجرای انواع ایده های شخصی و غیر تکراری در پتینه کاری، دامنه ی کاربردهای این هنر بسیار گسترده شده است.

منبع : پتینه کاری ساختمان چیست؟


  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

گاز هلیوم در کجا پیدا می شود؟

چگونگی پیدایش گاز هلیوم؟

هلیوم دومین عنصر سبک در جهان است و همچنین از لحاظ فراوانی هم رتبه ی دوم را داراست.بر حسب برخی از تخمین ها هلیوم 24 درصد حجم جهان را دارد و همچنین فراوانی این عنصر همانند  واکنشهای  عنصر اصلی اتمی شامل هیدروژن است.پس اگر فراوانی هلیوم در این حد است کجا میتوان آن را یافت ؟

بیشترین میزان برداشت گاز هلیوم از کجاست؟

مشکل اینجاست که فراوانی یک عنصر در جهان به معنی فراوانی همان  عنصر بر کره ی زمین نیست.و هلیوم دقیقا عنصری است که در سناریوی بالا جا میگیرد.هلیوم فقط 0.00052 درصد ازاتمسفر زمین را تشکیل میدهد و میزان بیشتر هلیوم از زیر زمین برداشت میشود که از معدن و یا سپرده های گازی  اخراج میشود. این ویژه گی ها این عنصر را به کمیاب ترین عنصر روی سیاره تبدیل میکند .

وجودیت گاز هلیوم در میان ستارگان

همانطور که قبلااشاره کردیم این عنصردر کره ی زمین  کمیاب است ولی جاهای دیگری در جهان است که این عنصر به فراوانی یافت میشود .اگر به فضا نگاه کنیم قسمت عمده ی هلیوم در ستارگان و میان ستاره ها یافت میشود .بنا بر بازخورد این نیرو بیشتر ستارگان برای تولید اتم هلیوم از همجوشی اتم های تک هیدروژنی این انرژی را تولید میکنند .نیروی جاذبه ی ستارگان است که متعادل سازی میشود و میلیون ها سال است که کمک به برقراری این موضوع میکند.

چگونگی پیدایش گاز هلیوم بر روی زمین؟

در زمین اکثریت گاز هلیوم  از فروریختگی هلیوم پدید می آید که این دقیقا نقطه ی مخالف واکنش انرژی هسته ای است که تجزیه ی هم جوشی اتم نامیده میشود بنا به این دلیل وجود رادیواکتیو معدنی در لیسوفرهمانند اورانیوم موجود در منبع اصلی هیلیوم است . در زمین موقعیت های کلیدی وجود دارد که تمرکز بر برداشت هیلیوم دارد . چرا در دنیا کمبود گاز هلیوم وجود دارد ؟ با وجود این همه هلیوم بر روی زمین .ایالت متحده امریکا بیشترین میزان هیلیوم را که 78 درصد میباشد را تولید میکند .مابقی هلیوم برداشته شده در زمین در افریقای شمالی ،خاورمیانه و روسیه برداشت میشود .

نکته ی جالب این است که به لطف وجود رسوبات، تقاضای جهان برای درخواست  هلیوم به طور منظم صورت می گیرد و همچنین بر خلاف نفت که میتواند در یک دهه از شکل ارگانیک فرم بگیرد 3000 هزار تن هیدروژن سالانه تولید میشود تا زمانی که هلیوم درخواست دسترسی به پترولیوم را دارد هنوز هم نیاز به فراتر رفتن این عرضه موجود است .

کارایی گاز هلیوم در آینده

به نظر میرسد که گاز هلیوم نقش اصلی را در آینده بازی خواهد کرد و دولت به دنبال منبع نفتی برای هیدروژن برای سوخت سلولی و دیگر تکنولوژی های مرتبط با حمل و نقل است . در حال حاضر وعده های داده شده همچنان به صورت پیش بینی بوده ولی ما امید به دانش بیشتر در زمینه گازداریم  به نحوی که بتواند منبع جدید تمدن انسانی باشد  .درحالی که زمین ما در حال حاضر بر پایه ی کربن استوار است .

منبع : گاز هلیوم در کجا یافته می شود؟

  • آرش صالحی