مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

این مجله مطالب و مقالات را در مورد صنعت با شما به اشتراک می گذارد

۱۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

زاها محمد حدید، متولد ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰، معماری عراقی-انگلیسی و اولین بانویی بود که توانست جایزه‌ی معماری پریتزکر را دریافت کند. معتبرترین جایزه‌ی معماری بریتانیا یعنی جایزه‌ی استرلینگ و نشان شوالیه‌ای Dame از دیگر افتخارات او هستند.

 

روزنامه‌ی گاردین، زاها حدید را ملکه‌ی انحناها نامیده است. به بیان بسیاری از کارشناسان معماری، او هندسه‌ی معماری را دگرگون کرده و هویتی جدید و باشکوه به آن داده است. از بزرگ‌ترین آثار به‌یادماندنی این بانوی معمار می‌توان به مرکز ورزش‌های آبی لندن برای المپیک ۲۰۱۲، موزه‌ی هنر میشیگان در ایالات متحده‌ی آمریکا و سالن اپرای گوانگژو در چین اشاره کرد. برخی از طراحی‌های او پس از مرگش در سال ۲۰۱۶، ساخته شدند و برخی از آن‌ها مانند استادیوم ال‌وکره در قطر هنوز در حال ساخت هستند.

تولد و تحصیل

زاها حدید متولد ۳۱ اکتبر سال ۱۹۵۰ در بغداد، پایتخت کشور عراق است. خانواده‌ی او از متمولین شهر بغداد بودند. پدر او،‌ محمد الحاج حسین حدید، یک صنعتگر معروف بود. او یکی از مؤسسان گروه سیاسی الاهالی نیز بود که در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ فعالیت‌های جدی داشت. فعالیت‌های سیاسی پدر زاها زیاد بود و این صنعتگر شناخته‌شده، در تأسیس حذب ناسیونال دموکرات عراق نیز مشارکت کرد و از سال ۱۹۵۸ و بعد از کودتای ضد سلطنتی عراق، به‌عنوان وزیر اقتصاد شروع به کار کرد. مادر زاها، هنرمندی از شهر موصل بود و وجیحه السبونی نام داشت. برادر زاها، فولاذ محمد حدید، نویسنده بود

خانواده‌ی حدید که ثروت زیادی داشتند، دختر خود را در دهه‌ی ۱۹۶۰ برای ادامه‌ی تحصیل به مدارس شبانه‌روزی سوئیس و انگلستان اعزام کردند. زاها برای ادامه‌ی تحصیلات دانشگاهی در رشته‌ی ریاضیات به دانشگاه آمریکایی بیروت رفت و در سال ۱۹۷۲ وارد دانشکده‌ی معماری انجمن معماری لندن شد. او در این دانشگاه از دروس استادانی همچون رم کولهاس، الیا زنگلیس و برنارد شومی بهره بود..

فعالیت کاری

زاها حدید هرگز ازدواج نکرد و بچه ای هم نداشت. او به گلنسی می گوید: اگر در معماری غرق نشوید، هیچ چیزی نیستی. منظورم این است که باید تمام وقت خود را به معماری اختصاص دهید. اصلا چنین چیزی معنا ندارد که از یک علم سر انگشتی بدانی و این کافی باشد. در سال ۱۹۷۷ حدید دیپلم خود را در معماری با جایزه ویژه دریافت کرد و بعد از آن برای شرکت متروپولیتن آرشیتکت لندن شروع به کار کرد. استعداد او توسط یکی از معلم های خود، معمار هلندی رم کولاس، کشف شد. یکی از طرح های دانش آموزی او، ارائه طرحی برای ساختمان یک هتل در حومه پل هانگفورد لندن بود.

حدید شرکتی را در سال ۱۹۸۰ تاسیس کرد، اما ایده های او در ابتدا بیشتر انتزاعی بود و با واقعیت بسیار فاصله داشت. حدید در این مدت به تدریس در آرشیبکت اسوسیشن مشغول بود و ایده ها و طرح های خود را در مجله های مختلف چاپ می نمود. او شرکت در رقابت ها را آغاز کرد، بعضی از این رقابت ها تحقیقات و مطالعات میدانی و مابقی بر سر طرح های خاص برای ساختمان ها بودند. طرح او برای The Peak، که یک کلاب ورزشی در بالای یک کوه در اطراف هنگ کنگ بود، برنده جایزه رقابت موسسات بین معماران شد، اما این ساختمان هرگز ساخته نشد. رقابت های حدید بین سال های ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ در اوج خود بود، و طرح های او در بین معماران و طرفداران او زبان زد عموم شد. تا جایی که بعد از شهرت حدید، وب سایت زاها حدید جوایز این معمار خانم را به ترتیب در یک لیست جمع آوری کردند و در اختیار کاربران قرار دادند.

بعد از پروژه های کوچک، از جمله طراحی داخلی رستوران مون سون در ساپورو ژاپن، طرح اولیه حدید برای یک ساختمان در سال ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ ساخته شد. یک ایستگاه آتش نشانی کوچک با زوایای مختلف و متفاوت (او تاکید می کند که زوایای این ساختمان ۳۶۰ درجه می باشند) در منطقه ویل ام رین و همکاری کمپانی ویترا فرنیچر آلمان بود. در سال ۱۹۹۴ حدید با معماری در هم آمیخته بود و طرح او برای Crdiff Bay Opera House در منطقه ولز بریتانیا برای ساخت انتخاب شد. این ساختمان، بنایی اورتودکس، با زوایای تیز و نوک دار و فضای داخلی تو در تو بود، به هر حال، این فضا با طراحی خاص خود هر بیننده ای را به خود جلب می کرد، تالار کنفرانس شیشه ای که نمایی از کادریف بای را به ببیننده می داد. طرح حدید بلافاصله دچار مشکل شد ، چراکه پرنس چارلز، دستور برپایی مسابقه دیگری با نام معماری نوین و مدرن در بریتانیا را داده بود و بدین ترتیب بعد از برپایی این مسابقه باز هم طرح حدید نام برنده را به خود اختصاص داد، اما متاسفانه سرمایه گذار این طرح یعنی Britain's National Lottery از حمایت این طرح خودداری کرد. حدید به نوعی سرخورده شد. او به گووان موور از Evening Standard لندن می گوید: " واقعا شرایط بحرانی و بدی بود". من اصلا افسرده به نظر نمی آمدم چون اوضاع از افسرده بودن بسیار وحشتناک تر بود. باید تصمیم قاطعی می گرفتم، این که به هیچ وجه تسلیم نباشم، اما به هر صورت به مسیری دیگر پیش می رفتم.

در همین زمان، حدید تعداد زیادی از معماران و متخصصین را دور هم جمع کرد. همزمان پروژه کاردیف بای در شعله های آتش سوخت، و حدید نمایشگاهی را طراحی کرد و برای مجله بلوپرینت ارسال کرد. او باید طرح خود را ارائه می داد، در نهایت موسسه ای که در ساخت دستشویی های متحرک متخصص بود با قاطعیت اعلام کرد: این طرح بی نهایت فوق العادست و طرح حدید را مورد تحسین قرار داد. در این شرایط دیگر شرکای تبلیغاتی نیز پا به میدان گذاشتند و حدید شرایطی را به دست آورد تا در بازار رقابت ساختمان و طراحی بدرخشد.

طرفداران طرح های حدید روز به روز بیشتر می شد، بعضی از این طرح ها قابلیت رسیدن به واقعیت را داشتند. او Bergisel Ski Jump را طراحی کرد این پیست اسکی در کوه های اینسبروک در اتریش قرار دارد. از جمله کارهای او، پارکینگ استراسبورگ در فرانسه، میز ون دوروهه در اتحادیه اروپا می باشند. در سال ۱۹۹۸ ماموریت بزرگ او آغاز شد: مرکز هنر معاصر لوئیس و ریچارد در سینکیناتی که امروز به مرکز هنر معاصر معروف است.

ساختمان جدید باید با یک خیابان بسیار کم عرض در مرکز سینکیناتی ساخته می شد. اما حدید روشی را استفاده کرد که بین فضای داخلی و خارجی موزه ارتباط برقرار کند: پیاده رو بیرونی به سمت داخل ساختمان کشیده شود، یعنی بازدیدکنندگان به سمت راه پله های مشکی براق مرکزی که با دیوار پشتی هماهنگی دارد هدایت می شوند. همان طور که بازدید کنندگان به سمت جلو می روند، از گالری هایی که باز تاب فضای خنثی موزه هستند، بازدید می کنند ، این گالری ها شکل و ابعاد متفاوتی دارند و هر کدام رویکرد خاصی را نشان می دهند. هیچ کس داوطلبانه از شش طبقه بالا نمی رود، اما طراحی حدید به شیوه ای بود که بیننده فکر می کرد در آسانسوری به سمت بالا حرکت می کند، در واقع نحوه طراحی این طبقات، چنین حسی را القا می کرد. برای این ساختمان از متریال معمولی استفاده شد و هزینه ساخت آن در حدود 230$ برای هر متر مربع بود.

تکمیل پروژه Plum در لیست کارهای حدید، او را در سطح بین المللی شناساند. زمانی او به عنوان یکی از معماران ناشناخته بود و کار کردن با زاها حدید برای هر کمپانی سخت بود اما در حال حاضر وی یکی از پیشگامان در طرح های برجسته و چهره شناخته شده در مقابله با شرایط سخت می باشد. او اشاره می کند که کارها و ایده های او چالش برانگیزند، من بسیار شخصیت گریز از مرکزی دارم و از این موضوع راضی هستم.

ماموریت بعدی زاها حدید طراحی موزه ای بود که در نزدیکی ساختمانی است که توسط معمار آمریکایی فرنک لیود رایت طراحی شده بود. زاها حدید کار خود را بر مبنای دیدگاه آینده نگر وی و دیدگاه خود برای تقابل بین انسان وساختمان مقایسه می کرد. در سال ۲۰۰۶، موزه گاگینهام در نیویورک در نزدیکی ساختمان معروف رایت بنا شد. این ساختمان نقش مهمی در کارنامه حدید داشت.

در واقع، ارتباط بین ساختمان و محیط، و بین ساختمان و ساکنین در افکار زاها حدید تنیده می شد و این موضوع با توجه به محبوبیت روزافزون وی در میان همه و درخواست های زیادی که به شرکت او گسیل می شد از اهمیت بیشتری برخوردار بود. زاها حدید می گوید من سعی کردم ساختمان هایی را طراحی کنم که مانند قطعه ای جواهر در بین بقیه بدرخشد، حالا می خواهم آن ها را به هم متصل کنم و یک منظره فوق العاده ای را به تصویر بکشم .در سال 2004 زاها حدید برنده جایزه Pritzker Architecture Orize شد و از او برای طرح های حرفه ای تقدیر شد. زاها حدید اولین زنی بود که موفق به دریافت  جایزه معماری پریتزکر  شد. در اواسط سال ۲۰۰۰، کامیشن بریتیش ایزل را به خاطر ساختمان مراقبت های ویژه بیماران سرطانی با نام Maggie's Cemtre در فایف اسکاتلند دریافت نمود. از کارهای فوق العاده زاها حدید ساخت پلی در خلیج فارس ابوظبی، تئاتر بارسلونا و چند موزه جدید را می توان نام برد. به نظر پروژه های عظیمی برای این بانوی معمار در راه هستند، ساختمان آبی که در تابستان ۲۰۱۲ در دست ساخت قرار گرفته و طبق گفته رایموند راین در Architectural Review، جدای از کارهای زاها حدید در نیویورک، محدودیتی برای کارهای فوق العاده زاها در آینده وجود ندارد.

زاها حدید معمار مطرح عراقی الاصل روز پنجشنبه ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ و بر اثر حمله قلبی در بیمارستانی در میامی فلوریدا که در آن تحت درمان بیماری برونشیت بود در سن ۶۵ سالگی ( ۱۹۵۰ – ۲۰۱۶ ) درگذشت.

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

هلیوم اولین بار برای چه کاری استفاده شد ؟

هلیوم، سبک ترین گاز نجیب در جدول تناوبی عناصر، اولین عنصر کشف شده از این گروه نیز هست. در حقیقت این عنصر اولین بار در خورشید شناسایی شد و بعد در زمین کشف شد. در سال 1868، طی یک خورشید گرفتگی در هند، طیف نگاری برای اولین بار به منظور مطالعه ی کروموسفر در اطراف خورشید استفاده شد. طیف کروموسفور، در بین نوار های روشن، مشخصه ی هیدروژن و نوار زردی را نشان می داد که تصور می شد سدیم باشد. اخترشناس فرانسوی جانسن تصمیم بر مطالعه ی منشأ این نوار زرد رنگ گرفت و تلاش کرد تا طیف کروموسفر را از نور معمولی باز تولید کند. مطالعه ی وی نتیجه ی موفقیت آمیزی در پی داشت و آن این بود که مشخص شد طیف زرد رنگ متعلق به سدیم نیست. از اینجا مشخص شد که احتمالاً پای عنصر جدید در میان است.

لاکر و فرانکلند نتایج این اختر شناس فرانسوی را تأیید کردند و اثبات شد که نوار های زرد دیده شده منشأ زمینی ندارند. فرانکلند نام این عنصر جدید موجود در خورشید را برگرفته از نام یونانی خورشید یعنی هلیوس قرار داد و آن را هلیوم نامید. بعد تر این نوار های زرد رنگ در طیف دریافت شده از ستارگان دیگر نیز دیده شدند.

تحقیق و بررسی برای یافتن این عنصر جدید در زمین تا سال 1895 بی نتیجه ماند. در آن زمان ویلیام رامزی گاز به دست آمده از سنگ معدن نروژی را مورد بررسی قرار داده بود. در طیفی که رامزی از این پژوهش به دست آورد نوار های زرد مربوط به هلیوم دیده شد و وجود این عنصر در زمین اثبات گردید.

در واقع ویلیام رامزی این کشف را در سال 1888 انجام داده بود و متوجه شده بود که جوشیدن اورانیت با سولفوریک اسید رقیق شده منجر به تولید گاز بی اثری میشود. او اثبات کرد که بخشی از گاز بی اثری که تولید می شود، نیتروژن است و چون هلیوم در آن زمان کشف نشده بود، تصور کرد که تنها گاز بی اثر موجود همان نیتروژن است. فردی به نام هیلبرند نوشته ای به آقای رامزی ارسال کرد و عنوان کرد که در طیف نیتروژن خالص نوار هایی که در پژوهش آقای رامزی وجود دارد، دیده نمی شود.

کشف هلیوم در مواد رادیواکتیو تا سال 1898 و تا پس از کشف رادیوم قابل درک کامل نبود. پس از آن مشخص شد که هلیوم محصول پایدار فروپاشی عناصر رادیواکتیو است. این مساله برخی از دانشمندان را متوجه این امر ساخت که ممکن است منشأ هلیوم در زمین واکنش های رادیواکتیو باشد. برخی دیگر از دانشمندان نیز بر این باور بودند که هلیوم موجود در زمین بقایایی از هلیوم اولیه هنگام تشکیل زمین است.

کشف هلیوم در مواد رادیواکتیو تا مدت ها این عنصر را به عنوان عنصری کمیاب معرفی می کرد. اما چند سال بعد مشخص شد که هلیوم در پوسته ی زمین و در اتمسفر نیز وجود دارد. طبق یافته های رامزی جو نزدیک زمین چیزی در حدود 0.0004% هلیوم دارد. یعنی از هر دویست هزار مولکول هوا یک مولکول هلیوم است.

هلیوم همچنین به مقدار کم در سنگ ها، گاز های طبیعی و آتشفشانی و مواد معدنی رادیو اکتیو یافت می شود.

ویژگی های گاز هلیوم

اکنون می پردازیم به ویژگی و خواص گاز هلیوم چیست ؟ ویژگی های گاز هلیوم به عنوان دومین عنصر سبک در جدول تناوبی عناصر و در جهان عبارتند از بی رنگ، بدون بو و بدون مزه بودن. این گاز در دمای 9/268- درجه سلسیوس یا 452- درجه فارنهایت مایع می شود. نقطه جوش و انجماد هلیوم نسبت به هر عنصر شناخته شده دیگری کمتر است و هلیوم تنها ماده ای است که در فشار معمولی جو امکان انجماد ندارد.

منبع : 

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

اطلاعات اولیه

شیشه‌های معمولی که در زندگی روزمره بکار می‌روند، عمدتا شامل سیـلیس ، آهک و کربنات سدیم و زغال کک است. معمولا این مواد را به صورت پودر یا دانه‌هایی به قطر 0.2 تا 2 سانتی‌متر ، مصرف می‌کنند. البته برای تهیه شیشه‌های مرغوب و کریستال ، از سیلیس تقریبا خالص استفاده می‌شود. در شیشه‌های معمولی حدود ½ درصد آلومین و 0.08 درصد اکسید آهن نیز وجود دارد.

تاریخچه صنعت شیشه‌سازی

صنعت شیشه‌سازی ، در ایران سابقه بسیار طولانی دارد که به حدود پیش از ۲۰۰۰ قبل از میلاد می‌رسد. کشف یک ظرف شیشه‌ای زرد رنگ صدفی با زینتی شبیه به خطوط شکسته موج‌دار که در یکی از قبرستانهای لرستان پیدا شده ، یک گردن‌بند شیشه‌ای حاوی دانه‌های آبی رنگ متعلق به ۲۲۵۰ سال پیش از میلاد ، در ناحیه شمال غربی ایران و قطعات شیشه‌ای مایل به سبز که در کاوشهای باستان شناسی لرستان ، شوش و حسنلو بدست آمده است، نشان دهنده سابقه تاریخی صنعت شیشه‌سازی در ایران است.

سیر تحولی و رشد

کشف بطریهای گردن دراز که دهانه آن با نقره مسدود شده بود در قرن 12 میلادی ، قالبهای ساخت وسایل شیشه‌ای در نیشابور ، نشان دهنده شتاب بیشتر صنعت شیشه‌گری در اوایل رواج اسلام در ایران است که به‌تدریج با رونق صنعت شیشه‌سازی در ایتالیا ، راه زوال را در پیش گرفت که تا قرن هفدهم میلادی ادامه یافت. از آن پس ، رونق و بازسازی این صنعت دوباره شروع شد و به مدد مهارت ایرانیان در رنگ آمیزی شیشه ، شتاب چشمگیری پیدا کرد. از آن جمله ، می‌توان ساختن انواع محصولات مختلف شیشه‌ای از ابریق گرفته تا گلدان ، بطری و … در شیراز ، اصفهان و قم در قرنهای دوازدهم و هجدهم میلادی را برشمرد. اما از آن زمان به بعد ، بی‌لیاقتی و غفلت دولمتردان وقت باعث شد صنعت شیشه‌سازی در ایران افت کند.

مراحل مختلف تهیه شیشه

تهیه مواد اولیه و تبدیل آنها به پودر با دانه‌بندی بین 0.1 تا 2 میلی‌متر

توزین هر یک از مواد اولیه به نسبتهای مورد نظر و مخلوط کردن آنها همراه با 4 تا 5 درصد آب و انتقال مخلوط به کوره

ذوب کردن مخلوط در کوره و تهیه خمیر شیشه

بی‌رنگ کردن خمیر شیشه و خارج کردن گازها

تبدیل به فرآورده‌های مورد نیاز بازار و صنایع

نپختن شیشه ( قرار دادن شیشه داغ در کوره‌هایی که دمای کمی دارد، برای کاهش شکنندگی شیشه)

فرآورده‌های مختلف شیشه‌ای

در حال حاضر ، صنایع شیشه‌سازی عمدتا در پنج شاخه اصلی مصرف در ایران فعالیت دارند:

ساختمان سازی

صنایع غذایی

تهیه لوازم خانگی

صنایع خودرو سازی

صنایع دارو سازی و آزمایشگاه

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

ویژگی های گاز سولفور هگزا فلوراید چیست ؟

در مورد ویژگی های گاز سولفور هگزا فلوراید باید گفت که این گاز بی اثر، رنگ و بو ندارد. SF6 سا سولفور هگزا فلوراید نوعی گاز غیر عالی است. این گاز در زمره ی گاز های گلخانه ای قرار دارد. آتش نمی گیرد و عایق بسیار خوبی است. مولکول آن هشت وجهی است و در شیمی جایگاه ویژه ای دارد.

تعریف گاز سولفور هگزا فلوراید

اگر مایل باشید بدانید که گاز سولفور هگزا فلوراید چیست و چه کاربردی دارد ؟ باید گفت که سولفور هگزا فلوراید توسط کاشف فلوئور کشف شد. این گاز، نوعی گاز ترکیبی ساخته شده توسط بشر است و عمدتاً از آن به عنوان گاز دی الکتریک در تاسیسات برقی استفاده می کنند. سولفور هگزا فلوراید اثر گلخانه ای قوی بر جو زمین دارد و یمی از عوامل گرم شدن کره ی زمین است. این گاز می تواند در اثر تنش الکتریکی تجزیه شود و محصولات جانبی سمی تولید کند.

 

ویژگی های گاز سولفور هگزا  چیست ؟

در جدول زیر برخی از دیگر ویژگی های گاز سولفور هگزا فلوراید آمده است:

ویژگی توضیح
محدوده نقطه ذوب 50- درجه سلسیوس
محدوده نقطه جوش 63- درجه سلسیوس
چگالی 1.56
وزن مخصوص 6.16
انحلال در آب (در 20 درجه سلسیوس) 40 میلی گرم در لیتر
قابل انحلال در حلال الکل و اتر
پی اچ خنثی
خطر انفجار ندارد
خطر آتشگیری خود به خودی ندارد
خطر اکسایش ندارد

یکی از ویژگی های در مورد گاز ها عنوان می شود مقدار انحلال آن ها در حلال است. نحوه تشکیل مخلوط گاز در مایع چگونه است؟ مقداری از گاز می تواند در مایع (برای مثال آب) حل شود و از ان خارج نگردد.

ویژگی های حرارتی گاز سولفور هگزا

گاز سولفور هگزا فلوراید ثبات حرارتی بسیار بالایی دارد. ترکیبی از قدرت دی الکتریک و این ویژگی حرارتی سبب شده است تا از این گاز در ولتاژ برق قوی و متوسط، در کابل های ولتاژ بالا و .. استفاده کنند. از این گاز برای خاموش کردن قوس الکتریکی استفاده می شود. اثرات گرمایشی این گاز بر زمین به مراتب بیشتر از گاز کربن دی اکسید است اما اثر سوراخ کنندگی بر لایه اوزون ندارد. ویژگی های حرارتی بسیار خوب در این گاز سبب گسترده تر شدن کاربرد های آن شده است.

کاربرد استقامت الکتریکی  گاز سولفور هگزا

استقامت الکتریکی گاز سولفور هگزا فلوراید سبب کاربرد آن در حیطه ی برق فشار قوی شده است و کاربرد گسترده ای برای آن ایجاد کرده است. استقامت الکتریکی سولفور هگزا فلوراید در فشار یک اتمسفر و در شرایط یکسان، چندین برابر استقامت الکتریکی هوا و گاز نیتروژن است. حجم و وزن کم این گاز نسبت به گاز های دیگر نیز سبب می شود اندازه ی تجهیزات حاوی آن کوچکتر و مقرون به صرفه تر شوند و به شکل بهتری استحکام الکتریکی مورد نیاز را تامین کنند.

کاربرد در ریخته گری گاز سولفور هگزا

در ریخته گری منیزیم مراحل مختلفی وجود دارد. کوره برقی مورد استفاده برای این کار تحت گاز محافظی عمل می کند. از طرفی دمای مذاب برای رسیدن به نقطه ای بالاتر از نقطه ذوب منیزیم لازم است و باید توسط دماپایی کنترل شود که گاز محافظ آن را احاطه کرده است. در حین پر کردن قالب نیز گاز محافظ سبب افزایش کیفیت ریخته گری و جلوگیری از احتراق مذاب می شود. گاز های بی اثر مختلفی در این رابطه می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. یکی ز گازهای خوب با خواص مناسب برای ریخته گری، گاز سولفور هگزا فلوراید است.

منبع تولید گاز سولفور هگزا

راه استاندارد سنتز گاز سولفور هگزا فلوراید قرار دادن S8 در کنار F2 است. البته در این روش کمی سلفور فلوراید نیز تولید می شود که می توان آن را با حرارت دادن حذف نمود. از سود نیز برای جدایش هر گونه سلوفور تترافلوراید در نمونه استفاده می کنند. سولفور هگزا فلوراید را با ستفاده از بروم در دمای کم نیز می تواند تولید کرد. محصول این روش نیز دارای ناخالصی فلورایدی است که با استفاده از روش پیرولیز باید جدا گردد.

اطلاعات ایمنی گاز سولفور هگزا فلوراید

این گاز باید در دمای کمتر از 45 درجه سلسیوس نگهداری شود. این گاز به صورت خود به خود شعله ور نمی شود و در دسته گاز های بی اثر قرار دارد ولی نباید در کنار آتش قرار گیرد زیرا امکان انفجار کپسول وجود دارد. همچنین در حین حمل و نقل نیز باید از برخورد ضربه با بدنه کپسول ها جلوگیری شود.

در صورت تماس بدن با این گاز مشکلی ایجاد نمی شود اما باید احتیاطاً از لباس مخصوص استفاده کرد. تنفس سولفور هگزافلوراید مجاز نیست.

خرید گاز سولفور هگزا فلوراید

خرید گاز سولفور هگزا فلوراید معمولاً توسط کسانی انجام می شود که آن را به عنوان گاز عایق الکتریکی در صنعت برق، به عنوان گاز محافظظ ریخته گری در صنایع فلزی، برای کاربرد در عکس برداری فراصوت، برای واسنجی و .. استفاده می کنند.

برای خرید این گاز باید به کیفیت و خلوص محصول ارائه شده توجه نمود. زیرا آلودگی ها می توانند خطرناک باشند و به ویژه در کاربرد واسنجی اختلالات زیادی ایجاد کنند.

منبع : گاز سولفور هگزا فلوراید دارای چه خواصی است؟

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

مناره ها و گنبدهای فیروزه ای شهر اصفهان که در دوره های تاریخی در اطراف شهر اصفهان استوار شده اند، عظمت و شکوه هنر این شهر را به تصویر کشیده اند و حکایت منارجنبان، حکایت جنبش زندگی است.

 

به گزارش ایمنا، منار جنبان از جمله مناره های مشهور شهر اصفهان و شامل دو مناره است. منار جنبان در نزدیکی محله نصرآباد واقع شده و این بنای باشکوه از یادگارهای دوره ایلخانان و اواخر پادشاهی اولجایتو است. منار جنبان بر سر راه اصفهان به نجف آباد در روستایی به نام کاردالان قرار دارد. این منار در آغاز، تنها ایوانی بوده که بعدها دو مناره معروف را به ساختمان آن افزوده ‏اند.

منار جنبان

معماری منار جنبان

بنای تاریخی منار جنبان به شکل یک بقعه می باشد که ایوانی به ارتفاع 10 متر در بالای آن ساخته شده و دو ستون به صورت مناره با ارتفاع 17 متر از سطح ایوان بالاتر کشیده شده است. دو مناره به فاصله 9 متر نسبت به هم قرار گرفته و محیط هر مناره 4,5 متر است. شهرت معماری منارجنبان اصفهان به خاطر حرکت شدید مناره ها است که با آنکه از نظر استادان فن، اتفاق عجیبی نیست اما چون این دو مناره نسبت به دیگر مناره ها سبک و باریک ترند حرکتشان محسوس تر است. زینت دیگر این بنا که می توان به آن اشاره کرد ایوان دوره مغول است که با خط های ظریف و نقش های ستاره ای و کاشی های لاجوردی آراسته شده است.

منارجنبان از یک ایوان با دو مناره و صحن پیرامون تشکیل شده است که بر روی مقبره ی یکی از عرفای قرن هفت هجری قمری بنام عمو عبداله کارلادانی ساخته شده است. سبک ساختمان این ایوان که تزئینات کاشی کاری نیز دارد ، سبک مغولی است و کاشی های فیروزه ای رنگ به شکل ستاره چهار پر دو لنگه طاق و اطراف ایوان را زینت می دهد . مناره‌ها نیز بعداً و در تاریخی که درست معلوم نیست و احتمالاً در پایان روزگار صفوی به ایوان مزبور اضافه شد .در طبقه هم کف بنا و در زیر قو س های اصلی و بر سطح هرکدام کاشی کاری تزئینی به فرم صلیبی با کاشی آبی لاجوردی بر سطح آبی فیروزه ای دیده می شود که به عنوان یکی از ویژگی های تزئینی کم نظیر در این بنا به حساب می آید. بر ساقه منارهها نیز تزئیناتی مرکب از کاشی های ریز در ترکیب با آجر بدنه دیده می شود که اشکال زیگزاگی و افقی آن در بیننده مشتاق یادآور مفاهیمی عرفانی است که در سایر آثار معماری این دوره نیز دیده می شود .

 منار جنبان,اصفهان,راز منار جنبان,منار جنبان اصفهان

دلیل تکان خوردن منارجنبان

اگر فردی از ۱۷ پله داخل هر مناره که از بام بنا تا بالای هر مناره وجود دارد، بالا رفته و دست‌های خود را داخل یکی از دیوارهای واسط میانی پنجره‌های فوقانی آن قفل و شروع به تکان دادن مناره کند، مناره به حرکت در آمده و هم‌زمان با آن مناره دیگر و در واقع کل ساختمان به نوسان در می‌آید که تنها نوسان مناره قابل دیدن است.

همچنین برای دیدن نوسان بنا می‌توان لیوان آبی را بر روی قبر "عمو عبدالله" قرار داد و سطح لغزان آن را مشاهده کرد. به کاربردن آجرهایی با ویژگی‌های خاص که ضریب ارتجاعی بالاتری نسبت به آجرهای به کار رفته در بخش‌های دیگر دارد و کاربرد قوانین فیزیکی در این بنا نه تنها راز جنبیدن مشهورترین مناره جنبان جهان را آشکار می‌کند بلکه بیانگر دانش فنی عمیق سازندگان آن در هفت قرن پیش بوده است، سازندگانی که نامی از آنها به طور مشخص در دست نیست.

تکان خوردن مناره‌های این بنا تا مدت‌ها برای دانشمندان پرسش برانگیز بود. معماری اسرار آمیز این بنا برای بسیاری هنوز هم در هاله ابهام باقی مانده‌است. منطقی‌ترین علتی که برای تکان خوردن مناره‌ها وجود دارد، پدیده فیزیکی تشدید یا پدیده رزونانس است. چون مناره‌ها سبک معماری مشابهی دارند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می‌گذارد. نکته جالب در این بنای تاریخی آن است که با حرکت دادن یک مناره، نه تنها مناره دیگر به حرکت در می‌آید، بلکه تمامی این ساختمان به لرزه درمی‌آید.

راز پنهان منارجنبان

حمید شاهین پور، سرپرست کمیته پژوهشی انجمن فناوری های بومی ایران که به اختلالات اخیر در نوسانات دو منار اصفهان پی برد تصمیم گرفت علت ارتعاشات بنا را با فرمول های دینامیکی پیدا کند.

پژوهش شاهین پور با تمام فرمول های پیچیده و آزمایشگاهی اش تنها در پی رسیدن به این نتیجه است:((هنگامی که دو نخ مشابه را به طول مساوی و انتهای نخ ها به یک نخ افقی ببندید دو آونگ کاملا مشابه حاصل می شود. اگر یکی از وزنه های به نوسان در آید یکی دیگر از وزنه ها هم شروع به نوسان می کند. اگر یکی از نخها بلندتر شود در صورت نوسان یکی، وزنه دیگر دچار نوسان نمی شود.حال اگر وزن یکی با دیگری متفاوت باشد باز هم نوسان یکی منجر به اختلال در نوسان دیگری می شود. بنابر این می توان ارتعاش یک مناره به مناره های بعدی هم منتقل شود)).

پیش از شاهین پور افرادی دیگری هم درباره منار جنبان کار کرده اند اما تا کنون کسی، کار آزمایشگاهی روی این بنا انجام نداده اند. در کشورهای عراق و عربستان هم منارجنبان های زیادی وجود دارد.شاهین پور تمام منارجنبان های ساخته شده در دنیا را متعلق به فرهنگ ایرانی اسلامی می داند. جالب است بدانید منار جنبان های دنیا در یک دوره زمانی سی ساله دوره تیموریان ساخته شده اند.

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

از کاشی ها در ساختمان سازی به عنوان یک پوشش نهایی بر دیوار و یا کف استفاده میشود، استفاده از کاشی به عنوان کاشی سرویس بهداشتی بیشترین کاربرد این متریال است، از کاشی درآشپزخانه ها  و نماهای ساختمان نیز استفاده می شود. کاشی ها در برابر رطوبت مقاومت دارند و میتواند از رشد باکتری ها و تکثیر انها جلوگیری کنند که این دو خصوصیت علت اصلی استفاده ی ما از کاشی سرویس بهداشتی در سرویس های بهداشتی ست.

کاشی چیست ؟

کاشی چیست

کاشی چیست

کاشی در حقیقت قطعه سنگی مصنوعی است، سنگ کاشی معمولاً از سنگ مرمر، اونیکس،گرانیت یا تخته سنگ به  وجود می آید، که با ضخامت و ابعاد مختلف در صنایع مختلف علل الخصوص در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، از مهم ترین مزیت کاشی میتوان به خاصیت عایقی آن در برابر رطوبت اشاره کرد،کاشی دارای یک سطح کاملا صاف و صیقلی هستند، عموما کاشی ها از سرامیک ساخته می شوند.

استفاده از کاشی در دیوار سرویس های بهداشتی

سال هاست که از کاشی سرویس بهداشتی در کف سرویس های بهداشتی استفاده می شود ولی باید در نظر داشت که استفاده از این کاشی ها بر دیوار سرویس های بهداشتی کار  آسانی نیست، برای کاشی کاری دیوار سرویس بهداشتی می توان نیمی از دیوار و یا سه چهارم دیوار را کاشی کرد، از دیگر کاربرد های کاشی در دیوار سرویس های بهداشتی می توان به استفاده ی آن مانند یک تخته ی کاشی مانند در پایین دیوار اشاره کرد که هر کدام از این سبک ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و در اجرای آن باید نهایت دقت و ظرافت را به کار گرفت .

استفاده از چه کاشی هایی برای کف سرویس های بهداشتی مناسب است ؟

استفاده از چه کاشی هایی برای کف سرویس های بهداشتی مناسب است

-کاشی های وینیل( کاشی وینیل به دلیل کم هزینه بودن و درجه عملی بودن بالا از محبوب ترین نوع کفپوش حمام است.)

-کاشی و سرامیک و سفال

-کاشی های شیشه ای

کاشی های سنگی –

-کاشی های چند لایه پلاستیکی

-کاشی کف مشمع کف اتاق

-کاشی چوب پنبه

مزیت استفاده از کاشی در دیوار سرویس های بهداشتی

مزیت استفاده از کاشی در دیوار سرویس های بهداشتی

مزیت استفاده از کاشی در دیوار سرویس های بهداشتی

اگر قصد دارید که سرویس بهداشتی شما از نظر فضا بزرگتر به نظر برسد استفاده از کاشی سرویس بهداشتی برای دیوار و به صورت یک پوشش سراسری می تواند مناسب ترین گزینه باشد، برای پوشش یک دیوار با کاشی به تعداد زیادی کاشی نیاز است که این تعداد بالای کاشی ها باعث می شوند که نور بیشتری در فضا منعکس شود و ناخودآگاه این حس را به فرد الحاق کند که در فضای بزرگتری قرار گرفته است.این خصوصیت کاشی سرویس بهداشتی در میان ساختمان سازان بسیار مورد پسند می باشد.

ویژگی کاشی های کف مورد استفاده در سرویس های بهداشتی

ویژگی کاشی های کف مورد استفاده در سرویس های بهداشتی

سایز کاشی های کف در سرویس های بهداشتی به منظور زهکشی بهتر باید کوچک باشد، بهتر است که از کاشی های غیر لغزنده که دارای الگوی ریزی هستند در سرویس های بهداشتی استفاده شود .به منظور استفاده از کاشی در کف سرویس های بهداشتی عموما از کاشی های سرامیکی،چینی و یا سنگ طبیعی ساخته شده است.

تفاوت میان کاشی کف و کاشی دیوار در سرویس های بهداشتی

تفاوت اصلی کاشی مورد استفاده در کف و دیوار سرامیکی در ابعاد آنها است ، ابعاد کاشی های دیوار به مراتب بزرگتر از کاشی های کف است و در این پوشش های دیواری میتوانیم از کاشی های براق نیز استفاده کنیم ، از نظر طرح و الگو این کاشی ها کاملا سلیقه ای می باشد .

انواع کاشی از لحاظ کاربردی کدامند ؟

انواع کاشی از لحاظ کاربردی کدامند

انواع کاشی از لحاظ کاربردی کدامند

میدانیم که کاشی سرویس بهداشتی در صنعت ساختمان سازی کاربرد های مهمی دارد و سالهاست که از این متریال در این صنعت استفاده های فراوان می شود،کاربردهای مختلف کاشی در ساختمان و موارد استفاده آن در ۴ مورد زیر دسته بندی می شود :

۱-کاشی کف

۲- کاش دیوار

۳-کاشی های پرسلانی

۴-کاشی های گرانیتی

بهترین پوشش برای کف سرویس های بهداشتی چیست ؟

کاشی چینی بهترین گزینه برای کف سازی نهایی در سرویس های بهداشتی ست، کاشی چینی نسبت به دیگر کاشی ها گزینه ای متراکم تر متخلخل تر و سخت تر است ، این کاشی ها نسبت به کاشی های سرامیکی مقاومت بیشتری در برابر آب دارند و میتوان گفت که عایق مناسب تری نسبت به رطوبت هستند .

 معایب کاشی در ساختمان سازی کدام است ؟

-کاشی دارای سطحی صاف و سخت است که سختی این سطح سبب می شود که به راحتی بتوان سطح آن را تمیز کرد ولی باید گفت که این سختی موجب می شود که افراد احساس راحتی مطلقی بر روی آن نداشته باشند .

– وزن زیاد این کفپوش ها که رابطه ی مستقیم با نوع کاشی دارد مورد استفاده دارد، می تواند از معایب مهم این متریال باشد، در کل باید گفت که کف پوش کاشی نسبت به دیگر کفپوش ها  وزن بیشتری دارد .

– در کاشی سرویس بهداشتی، درزهای ما بین کاشی ها باید با دقت مهر و موم شود و بی توجهی به این مسئله می تواند بسیار دردسر ساز باشد .

منبع : علت استفاده از کاشی در سرویس بهداشتی​​​​​​​

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

این عمارت زیبا بعد از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان و به دستور شاه عباس اول در قرن ده خورشیدی یا یازدهم قمری ساخته شد. هدف اولیه این کاخ زیبا، تبدیل آن به عنوان مکانی برای مقر حکومتی و پذیرایی از سفرا و شاهان در زمان شاه عباس اول بود و بعد از او هم مورد استفاده قرار گرفته است.

Image result for ‫عالی قاپو‬‎

مدت زمان ساخت کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو در ۵ مرحله معماری و زمان ساخت آن بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال تخمین زده شده است که در زمان شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی، تزئیناتی با خطوط نستعلیق به طبقه سوم اضافه شده است. در حال حاضر، اطلاعات خاصی در خصوص معماران اصلی این ساختمان زیبا در دسترس نیست؛ اما براساس اسناد تاریخی بیان می شود که دو معمار برجسته مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطف الله یعنی استاد علی اکبر اصفهانی یا استاد محمدرضا اصفهانی در ساخت آن نقش داشته باشند.

رابطه در عالی قاپو و نامگذاری آن

عالی قاپو از دو کلمه عالی یعنی باشکوه و بزرگ و قاپو (ترکی) به معنای درب تشکیل شده که در حالت کلی به معنای «درب باشکوه» یا «درگاه بلند» می‌نامند. در عالی قاپو را می‌توان بزرگترین در در یک پایتخت دانست. مردم در آن زمان احترام خاصی برای این در قائل بودند و آن را مقدس می‌شمردند و هرگونه توهین و پا گذاشتن روی آن، مورد بخشش قرار نمی‌گرفت.

باور آن زمان ‌بر این بوده است که شاه عباس اول، این در را از نجف اشرف و از مقبره متبرک حضرت علی (ع) آورده است و حتی خود شاه هم هیچ‌گاه از جلوی این در به صورت سواره عبور نمی‌کرد و هرکسی که قرار بود تا مورد لطف شاه قرار بگیرد، در جلوی این در قرار می‌گرفت و حمد و ثنا برای شاه می‌فرستاد؛ ازاین‌رو، این در را «عالی قاپو» نامیدند.

شمای کلی تزئینات داخلی و خارجی معماری عالی قاپو

 

یکی از قسمت‌هایی که باعث تفاوت چشمگیر معماری عالی قاپو با معماری دیگر ساختمان‌ها شده است، وجود تزئینات داخلی و خارجی در آن است. در تزئینات داخلی و خارجی از کاشی‌هایی با آجرهای هفت‌رنگ و خطوط اسلیمی به همراه نقاشی‌های گل، بوته و حیوانات و مینیاتوری‌های اصیل ایرانی توسط رضا عباسی و خارجی توسط اروپاییان استفاده شده است. به عبارتی دیگر، می‌توان گفت که همین مینیاتورها هست که معماری عالی‌قاپو را به صورت کامل متمایز کرده است.

شش طبقه در معماری عالی‌قاپو

همان‌طور که در بالا گفتیم، ارتفاع عالی‌قاپو به ۴۸ متر می‌رسد و دارای ۶ طبقه است؛ اما نکته قابل‌توجه اینکه شما از هر طرف به این ساختمان نگاهی بی اندازید، تعداد طبقات مختلفی را می‌توانید مشاهده می‌کنید. از جلو بنا یعنی از میدان نقش جهان ۲ طبقه، از پشت ۵ طبقه و از طرفین ۳ طبقه قابل مشاهده است.

ساختار معماری عالی‌قاپو

معماری این کاخ زیبا به صورتی است که نظر هر بازدیدکننده‌ای را از همان درب ورود جلب می‌کند. عمارت عالی‌قاپو به دو قسمت جلویی و مدخل عمارت که کمی از ساختمان اصلی جلوتر و دارای تاق نماهای کوچک است و کاخ اصلی تقسیم می‌شود. در بالای این مدخل هم یک ایوان وجود دارد که یک حوض مسی با لبه‌های مرمرین در وسط این ایوان قرار گرفته و از شواهد تاریخی پیداست که آینه‌کاری از تزئینات اصلی این ایوان بوده است.

بعد از ورود از در جلویی اصلی توسط دهلیز، ورودی اصلی کاخ قرار دارد که عبارت «انا مدینه العلم و علی بابها» که نشان دهنده مذهب شیعه صفوی در ساختار حکومتی است، در بالای آن خودنمایی می‌کند. البته کتیبه‌های زیادی درگذشته بر ورودی کاخ اصلی وجود داشته است که متأسفانه به دلیل نگهداری نادرست و دیگر مسائل، نوشته‌های آن از بین رفته و به‌خوبی معلوم نیست.

بعد از در، یک محیطی به اندازه ۶۴ مترمربع و با ارتفاع ۱۱ متر وجود دارد. از نکات قابل توجه در این محیط، وجود نقاط اکوستیکی در گوشه‌های آن است که صدا در آن نقاط شفاف‌تر و بلندتر از بقیه به گوش می‌رسد.

برای اتصال طبقات به یکدیگر از سه دستگاه پله استفاده می‌شود که دوتای آن مارپیچ است  که از گوشه طبقه اول شروع شده و حدود ۹۴ پله از ابتدا و انتها وجود دارد. یکی از معماری بسیار زیبای این ساختمان، مربوط به طبقه سوم است که توسط شاه عباس دوم با ۱۸ ستون و ارتفاع ده متر ساخته شد. ستون‌های پوشیده شده از آینه و سقف‌های مرکب از نقاشی‌ها با طرح‌های بسیار زیبا باعث زیباتر شدن طرح این طبقه با بقیه شده است. دیگر طبقات هرکدام نیز دارای تالارهای مختلف با نقش و نگارهای خاصی است که در آن به کار رفته است.

در آخرین طبقه، مکانی قرار دارد که شاهان صفوی به همراهان برای دیدن بازی‌های چوگان و مراسم‌ها و نمای کلی میدان استفاده می‌کردند. مساحت این تالار ۴۸۰ متر است و به خاطر وجود تیرهای چوبی در کف آن، از استحکام بالایی برخوردار است.

تالار موسیقی، از دیگر تالارهای طبقه ششم است که دارای مساحت ۶۳ مترمربع و شکل چلیپا است. از ویژگی‌های بارز این تالار، وجود مقرنس‌ها به شکل‌های گوناگون که هم جنبه زیبایی و متناسب دارد و هم اینکه باعث ایجاد محیط آکوستیک شده است تا صداها کامل به کل تالار برسد. در واقع هر طبقه و هر تالار در عمارت عالی‌قاپو دارای طراحی خاص و منحصر به فردی است و هنوز که هنوز بسیاری از معماران برجسته جهان و بازدیدکنندگان محو دیدن آن‌ها می‌شوند.

 

جمع‌بندی

عالی‌قاپو دارای یکی از شاهکارترین معماری‌های تاریخی جهان است که هنوز بیشتر گردشگران از سراسر دنیا و ایران مبهوت آن می‌شوند. این عمارت صفویه دارای ۶ طبقه است که هرکدام از آن‌ها دارای تالار و طرح‌های مختلفی هستند و نکته جالب‌تر اینکه هر بیننده در هر طبقه یک طرح خاصی را مشاهده می‌کند. از این عمارت بیشتر برای کارهای تشریفاتی و پذیرایی از مهمانان و سفرا پادشاهان استفاده شده است.

 

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

دانشمندان مخزنی عظیم از گاز هلیوم پیدا کرده اند.گاز هلیوم موارد استفاده ی فراوانی دارد، استفاده از گاز هلیوم در ذرات شتاب دهنده و دستگاه های ام ار آی نیز دیده میشود، کمبود بنزین از مسائلی ست که محققان را به ستوه آورده.

بهتر است بدانیم گاز هلیوم توسط دولت ذخیره سازی شده و توسط محققان احتکار شده است و در حقیقت تمام صنایع و حتی زندگی به هلیوم وابسته است.

گاز هلیوم یافته شده در تانزانیا

Helen Briggs نویسنده ی بی بی سی نیوز اعلام داشت که مخزن عظیمی از گاز هلیوم در تانزانیا یافت شده است. وی در گزارشی افزود که بیش از 1 تریلیون لیتر هلیوم در زیر آتشفشان تانزانیا یافت شده است و در کنفرانسی ژئوشیمیایی در گلدشتمیت اعلام شد که این میزان از هلیوم میتواند تمام نیاز به  هلیوم را پاسخ گو باشد .

براساس یک بیانیه مطبوعاتی، این اولین بار است که محققان این گاز را به طور کامل کشف کرده اند. هلیوم معمولاً هنگام جستجوی گاز طبیعی به طور تصادفی پیدا می شود.

ارتباط ساختار کوه آتشفشانی و گاز هلیوم

در حقیقت برای اولین بار تیم محققان توانستند به یک اکتشاف جدید دست پیدا کنند. ترکیبی از شیمی مرتبط با زمین است که به منظور استفاده از لرزشهای ساختارهای آتشفشانی به منظور کشف گاز هلیوم بود. تلاش های این تیم بلاخره جواب داد و آنها توانستند مخزنی در حدود 54 بیلیون متر مکعب از گاز هلیوم را کشف کنند .

چگونگی کشف گاز هلیوم در چاه گاز

هلیوم در سراسر جهان یافت میشود این عنصر دومین عنصر به وفور یافت شده در جهان است. اما در زمین میزان یافت شده از آن کمتر است. گاز هلیوم به صورت مصنوعی قابل تولید نیست و باید از چاه های گاز طبیعی استخراج شود. این در حالی ست که تله های گازی اورانیوم های قدیمی در حال محو شدن هستند، این کار یک مشکل اساسی دارد، این عمل بسیار زمان بر است. نصف عمر اورانیوم ایزوتوپ بیلون ها سال بیشتر از سن زمین است، با گذشت زمان هلیوم از اورانیوم پوسیده در لایه ی تحتانی سطح زمین  تشکیل میشود که این پروسه ی زمان بری است .این امر میتواند مشکل بزرگی برای محققانی باشد که تحقیقات آنها وابسته به گاز هلیوم است.

کاربردهای گاز هلیوم

هلیوم کاربرد های فراوانی دارد و اکنون  به کاربرد گاز هلیوم در زندگی روزمره می پردازیم.همانطور که  Francie Diepدر نیوز دیلی نوشت از این گاز برای خنک کردن آهنرباهای فوق رسانا، تمیز کردن مخازن سوخت ، تولید مواردی مانند کابل های فیبرهای نوری و ساخت موشک ها و ماشین هایی برای نسل بعد، استفاده میشود. در سالهای اخیر میزان ذخیره ی کمی از این گاز در دسترس عموم بود و مردم را به طور اضطراری به آمادگی در برابر این کمبود وا داشت. منابع گاز هلیوم به قدری کمیاب هستند که  ایالات متحده یک خط ذخیره سازی سالانه برای هلیوم در نظر گرفت، آنها یک برنامه کامل به نگهداری و فروش گاز اختصاص داده اند و برای آن قیمت تعیین می کنند و حراج های سالانه برگزار می کنند که به گفته ی    Chris Ballentine  دانشمند زمین شناس این موضوع میتواند برای جامعه ای که به گاز هلیوم نیازمند است تغییرات زیادی در آینده پدید آورد. وی تصریح می کند گاز که هلیوم تازه کشف  شده (که همچنان در حال  استخراج است) برای پر کردن بیش از 1.2 میلیون اسکنر MRI پزشکی کافی است و به نظر میرسد که این میزان هلیوم برای پر کردن مقدار زیادی بالون به منظور برگزاری یک جشن برای دانشمندان کافی است .

منبع : آیا گاز هلیوم به صورت طبیعی یافت میشود یا توسط انسان ساخته میشود؟

 

 

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

کار رگلاتور گاز چیست و برای چه هدفی از آن استفاده می شود؟ کار اصلی رگلاتور گاز این است که جریان خروجی گاز را مطابق با مقدار مورد تقاضا تنظیم کند و از طرفی سبب خروج جریان ثابتی شود. صرف نظر از اینکه جریان خروجی گاز چه نوساناتی دارد، رگلاتور گاز سبب می شود که گاز با دبی ثابتی عبور کند.

رگولاتور گاز چیست؟

اساساً رگولاتور گاز چیست ؟ رگولاتور گازی یا رگولاتور فشار، در واقع شیر کنترلی بر سر راه خروج گاز است که می تواند فشار گاز خارج شونده را کنترل نماید. کار رگلاتور گاز چیست رگلاتور گاز کمک می کند تا فشار خروجی گاز به میزان دلخواه برسد.

نمونه ای از مدل ها و انواع رگولاتور گاز

تاثیر مدل ها و انواع بر کار رگلاتور گاز چیست دو نوع کلی از رگلاتور های گازی وجود دارد که بر اساس عملکردشان دسته بندی شده اند. رگلاتور های تک مرحله ای و رگلاتور های دو مرحله ای، دو دسته ی اصلی رگلاتور های گازی هستند.

طی سالیان اخیر پیشرفت فناوری منجر به استفاده ازمواد جدید در تولید رگلاتور های گازی شده است. موادی مانند تفلون و ویتون، طراحی های مقاوم در برابر شعله و آتش و بسپار های مهندسی جایگزین قسمت های فلزی نیز برای تولید رگلاتور های گازی به بازار وارد شده اند.

کارایی اصلی رگولاتور گاز چیست؟

اکر به طور دقیق تر بخواهیم بیان کنیم که کار رگلاتور گاز چیست باید به این مطلب اشاره کنیم که رگلاتور گاز، نوعی ابزار انتگرالی است که تنظیماتی برای خروجی سیال در آن وجود دارد.  یک محدود کننده و یک حسگر در رگلاتور جمع شده اند تا بتوانند خروج جریان را کنترل کنند.

رگولاتور از چه متریالی ساخته می شود؟

رگلاتور گاز را از مواد مختلفی می سازند و جنس این مواد بر کاربرد رگلاتور ها تاثیر گذار است. رگلاتور هایی که بر سر راه گاز های خورنده مورد استفاده قرار می گیرند باید از جنسی باشند که در معرض گاز مورد نظر دچار خوردگی نشوند. برای گازهای خورنده معمولاً رگلاتور هایی از جنس فولاد ضد زنگ به کار می رود که البته کمی گران قیمت تر هستند. در موارد دیگر رگلاتور گاز می تواند از جنس برنج باشد.

در هنگام خرید رگولاتور باید چه نکاتی را در نظر گرفت؟

استفاده از گاز های خاصی با خطرات زیادی همراه است. به همین جهت اگر تجربه ای در خرید، نصب و استفاده از رگولاتور های گازی ندارید، حتماً برای این کار از متخصصین با تجربه کمک بگیرید.

باید توجه داشته باشید که هرگز از یک رگلاتور گاز برای گاز هایی که برای آن طراحی نشده اند استفاده نکنید. برخی از رگلاتور ها به طور ویژه برای گاز های آتشگیر، گاز های اکسید کننده، گاز های خورنده و گاز های سمی تهیه می شوند.

رگولاتور گاز دارای چه محاسنی است؟

مزایای کار رگلاتور گاز چیست و استفاده از ان چه فایده ای دارد؟ در حقیقت رگولاتور وسیله ای است که امکان تنظیم فشار گاز خروجی را برای کاربر فراهم می کند و در واقع فشار بالای منابع و مخازن گازی را به فشار پایینتری که قابل استفاده باشد تبدیل می کند. زیرا انواع گاز ها تحت فشار بالا و به صورت فشرده ذخیره سازی می شوند.

نکاتی که در هنگام نصب رگولاتور گاز باید رعایت شود

شاید سوال داشته باشید که رگولاتور گاز را چگونه نصب کنیم؟ به طور کلی در اینجا نکاتی را در خصوص نصب رگولاتور بیان می کنیم.

باید رگولاتور را تمیز نگه دارید. فشار رگولاتور باید به آرامی بالا برده شود .

هنگام نصب نباید رگولاتور را روغن کاری کنید زیرا سامانه های ورودی و خروجی گاز باید خشک و تمیز باشند.

دقت کنید رگولاتور شیر عیب یاب نیست. پس نباید جریان آن را برعکس کنید.

باید دقت کنید که در هنگام نصب رگولاتور از دست شما به زمین نیافتد.

در خصوص اینکه طول عمر کار رگلاتور گاز چیست باید گفت که رگولاتور های گازی نیز مانند تمام وسایل  ابزارهای دیگر عمر مفیدی دارند. لازم است رگولاتور های گازی هر 10 سال یکبار تعویض گردند، البته بسته به کیفیت تولید ممکن است این زمان متغیر باشد و شرکت عرضه کننده رگولاتور گاز این زمان را اعلام می کند.

به ویژه رگلاتور گازهای خورنده و اکسید کننده بهتر است پیش از فرسوده شدن تعویض گردند. معمولاً تعمیر رگلاتور چنین گاز هایی پر هزینه تر از تعویض آن است.

تفاوت بین رگولاتور خانگی و صنعتی چیست؟

در کاربرد های خانگی و صنعتی کار رگلاتور گاز چیست همان طور که از نام آن پیداست رگولاتور های صنعتی برای مصارف صنعتی و مخازن بزرگ گازی به کار می روند و رگولاتور های خانگی اندازه ی کوچکتری دارند و برای مصارفی نظیر استفاده سر لوله گاز و یا کپسول گاز خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی گاز های سمی و خورنده مصرف خانگی ندارند و طراحی رگولاتور های خاص برای چنین گاز هایی برای کاربرد های صنعتی است.

منبع : وظیفه اصلی رگولاتور گاز چیست؟

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

تاریخچه میدان نقش جهان

این میدان در زمان حکومت شاه عباس اول و به فرمان وی در محل باغی به نام نقش جهان که گفته می شود مربوط به دوره حکومت سلاجقه در اصفهان بوده، بنا می گردد. در چهار طرف میدان، چهار عنصر معماری نفیس و ارزشمند شامل مسجد تاریخی امام در جنوب میدان، مسجد شیخ لطف الله در شرق، کاخ عالی قاپو در غرب و سر در قیصریه در شمال به دستور شاه پی ریزی و ساخته شده که هر یک در نوع خود شاهکاری بی بدیل می باشند.

 Related image

این میدان در طول حیات خود کاربری های متنوعی را بر عهده داشته است که از جمله می توان به عملکرد سیاسی به لحاظ استقرار کاخ سلطنتی (مراسم تشریفاتی، رژه های نظامی، مراسم تعزیر محکومین و...) عملکرد مذهبی به لحاظ استقرار دو مسجد (اجرای مراسم و آیین های مذهبی، بر پایی نماز جماعت در مواقعی که جمعیت نماز گزار بیش از گنجایش مسجد امام بود) عملکرد تجاری به لحاظ وجود دکانها و قرار گیری در بطن بازار (استقرار چادر های دستفروشان، ازدحام مردم برای خرید و ...) عملکرد تفریحی (آتش بازی، چوگان بازی، قاپون اندازی، شاطر دوانی، جشنها و اعیاد ملی، بازیگری، خیمه شب بازی، نقالی و بند بازی).

ویژگی‌ها و مختصات

میدان نقش جهان، میدانی مستطیل شکل درازای ۵۶۰ متر و پهنای ۱۶۰ متر (طول ۴۴۰ قدم و عرض ۱۶۰ قدم) در مرکز شهر اصفهان است.

پیرامون میدان دویست حجره دو طبقه قرار دارد. افزون بر آن چهار بنای عالی‌قاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه نیز در میانه چهار ضلع این مستطیل ساخته شده‌اند.

مسجد شاه

مسجدشاه که به نام‌های مسجد جامع، مسجد سلطانی و مسجد امام نیز شهرت دارد، یکی از مساجد میدان نقش جهان در اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به ‌شمارمی‌رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری در قرن یازدهم هجری است. مسجدِشاه در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره­ی ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 ساخت مسجد جامع عباسی که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد در سال ۱۰۲۰ ه­. ق به فرمان شاه عباس اول و در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع گشته و به منظور تزیین میدان، در سال ۱۰۲۵ هجری قمری و در حالی که هنوز مشغول پی‌ریزی قسمت های دیگر مسجد بوده‌اند، سر در نفیس کاشیکاری معرق آن را به اتمام رسانیده‌اند. این مسجد شاهکاری جاویدان از معماری و کاشیکاری و حجاری ایران در قرن یازدهم هجری است و آخرین تاریخ های ثبت شده در مسجد، سال ۱۰۷۷ هجری قمری یعنی آخرین سال سلطنت شاه عباس دوم و ۱۰۷۸ هجری یعنی اولین سال سلطنت شاه سلیمان و نیز سال ۱۰۹۵ هجری قمری است و معلوم می‌دارد که اتمام تزیینات و الحاقات مسجد، در دوره‌ی جانشینان شاه عباس اول صورت گرفته است.

Related image

عالی قاپو دروازه مرکزی و مدخل کلیه قصرهایی بود که در دوران صفویه در محدوده میدان نقش جهان بنا شده بودند. عالی قاپو مرکب از دوکلمه عالی و قاپو است که با هم به معنای «سر در بلند» یا «درگاه بلند» هستند. بنای عالی قاپو با ارتفاعی حدود ۳۶ متر تا کف بازار بلندترین عمارت چند طبقه تا چند دهه اخیر در شهر اصفهان بوده است. کاخ عالی قاپو بدلیل اضافات و الحاقات معماری در هر سو نمایی متفاوت دارد به طوری که از جلو بنا از میدان نقش جهان ۲ طبقه از پشت ساختمان ۵ طبقه، از طرفین بنا ۳ طبقه و با احتساب طبقه همکف بعنوان اولین طبقه، در کل ۶ طبقه می باشد.

سر در قیصریه

در مقابل مسجد جامع عباسی در شمال میدان نقش جهان ، سردرى قوسی شکل با کاشیکارى مجلل و باشکوه و نقاشی‌های رنگ باخته صفوی هویدا است، که ورودی بازار قیصریه محسوب مـی شود. سـردر بازار قیصریه ورودی باشکوه و اصیل میدان نقش جهان است که بهترین دید و منظر را به این میدان داراست و در زمان صفویان میدان کهن شهر را پس از گذر از بازار به میدان جدید شهر اتصال می‌داده است.

Related image

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی میدان امام و مقابل عمارت عالی قاپو قرار دارد و در سال ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۸ هجری قمری به فرمان شاه عباس اول در میدان مذکور ساخته شده است. سال سردر معرق مسجد شیخ لطف الله، در سال ۱۰۱۱ هجری قمری پایان یافت و ساختمان و تزیینات آن در سال ۱۰۲۸ هجری قمری به پایان رسیده است. مسجد شیخ لطف الله یکی از زیباترین مساجد دوره صفویه به شمار می رود که در ابتدا به منظور اجرای مراسم مذهبی خانواده سلطنتی و وابستگان خاص شاه بنا شده بود، اما بعدا به احترام بزرگ ترین شخصیت مذهبی آن عصر، شیخ لطف الله، به نام وی نامگذاری و برای نماز گذاری او اختصاص داده شد.

این مسجد بی نظیر شاهکار دیگری از هنر معماری و کاشی کاری قرن یازدهم هجری قمری در اصفهان به حساب می آید. محراب مسجد شیخ لطف‌ الله با کاشی‌کارى معرق و مقرنس‌هاى بسیار دلپذیر تزیین شده است. درون محراب دو لوح وجود دارد. در اطراف محراب کتیبه‏ هایى به خط علیرضا عباسى به تاریخ ۱۰۱۲ هجری قمری است و خطاط دیگرى که باقر نام داشته است، دیده مى‏شود. در این کتیبه‏ ها روایاتى از پیامبر اکرم و امام ششم شیعیان امام جعفر صادق نقل شده است. اشعارى نیز بر کتیبه ‏هاى ضلع‌هاى شرقى و غربى به چشم می خورد که احتمالاً سراینده آنها شیخ بهایى، عارف دانشمند و شاعر بزرگ دوره صفوى است.

Image result for ‫مسجد شیخ لطف الله‬‎

 

معمار و بنّای مسجد، "استاد محمدرضا اصفهانی” است که نام او در داخل محراب زیبای مسجد در لوحه کوچکی ذکر شده است. مسجد شیخ لطف الله از بناهای تاریخی و مذهبی بسیار مشهوری است که تزیینات کاشی کاری داخلی آن، از ازاره ها به بالا، همه از کاشی های معرق پوشیده شده است و داخل و خارج گنبد بی مانند آن نیز از زیباترین گنبد های اصفهان به شمار می رود که از کاشی های معرق نفیس پوشیده شده است. باستان شناسان خارجی در مورد عظمت معماری این مسجد گفته اند: «به سختی می توان این بنا را محصول دست بشر دانست.»

  • آرش صالحی