مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

این مجله مطالب و مقالات را در مورد صنعت با شما به اشتراک می گذارد

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تولید سوخت هیدروژنی از آب دریا

با سوختن گاز هیدروژن فقط آب تولید می شود، دانشمندان معتقد هستند که هیدروژن گزینه جذابی برای سوخت هست چراکه دی اکسیدکربن منتشر نمی کند. بنابراین دیگر جای نگرانی برای تغییر شرایط آب و هوایی نخواهد بود. جریان الکتریکی می تواند آب را به اجزاء تشکیل دهنده اش یعنی هیدروژن و اکسیژن تقسیم کند. الکترولیز کردن آب، به عنوان تکنیک اصلی برای تولید گاز هیدروژن از آب دریا شناخته شده است.

راه های تولید هیدروژن

اما گاز هیدروژن چگونه تولید می شود؟ هیدروژن می تواند از راه های مختلفی مانند سوخت های فسیلی، biomass (زیست توده) و الکترولیز آب با الکتریسیته تولید شود. اثری که هیدروژن بر روی محیط می گذارد و راندمان انرژی آن بستگی به چگونگی تولید آن دارد. که از بین این روش ها، اصلی ترین روش تولید گاز هیدروژن از آب با الکتریسیته است.

تولید هیدروژن از طریق الکترولیز آب

الکترولیز یک فرآیندی است که هر کسی که در دبیرستان شیمی خوانده است با آن آشناست، این فرآیند از جریان الکتریکی استفاده می کند برای جدا کردن باندهای میان اتم های هیدروژن و اکسیژن آب، به این ترتیب ما تولید گاز هیدروژن از آب را خواهیم داشت. حال اگر این جریان الکتریکی استفاده شده در فرآیند الکترولیز از طریق منابع تجدیدپذیری مثل باد یا انرژی خورشیدی تامین شود، در کل فرآیند الکترولیز هیچ کربنی به جو وارد نخواهد شد و در این صورت الکترولیز هیچ سهمی در تغییرات اقلیمی نخواهد داشت. بنابراین این گاز می تواند به عنوان یک منبع سوختی بدون تولید کربن در برخی از وسایل حمل و نقل مثل اتوبوس ها و ماشین ها و یا برای گرم کردن منازل مورد استفاده قرار گیرد.

مزیت های استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت

از فواید استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت در سلول های سوختی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هیدروژن واکنش پذیری الکتروشیمیایی بالایی دارد، چگالی انرژی نظری آن نیز بالاست، تولید گاز هیدروژن از آب نامحدود است یعنی تا زمانی که شما بتوانید آب را تجزیه کنید این گاز در اختیار شماست، محصول احتراق آن نیز (H2O) برای محیط زیست بی ضرر است.

ویژگی های هیدروژن

سلول های سوخت هیدروژن نسبت به موتورهای مبتنی بر احتراق و نیروگاهها پاک تر و کارآمدتر هستند. گاز هیدروژن چیست؟ و چه خصوصیاتی دارد که آن را برای استفاده به عنوان سوخت مناسب ساخته است. هیدروژن یک گاز دیاتومیک بی رنگ، غیرفلز، بی مزه و بسیار قابل اشتعال است. هیدروژن با فرمول مولکولی H2 و وزن اتمی 1.00794، سبکترین عنصر است. هیدروژن می تواند ترکیباتی را با بیشتر عناصر تشکیل دهد. این عنصر در آب و بیشتر ترکیبات آلی وجود دارد. از آنجا که هیدروژن می تواند در هر مکانی که آب و منبع انرژی وجود داشته باشد تولید شود، تولید سوخت می تواند بدون نیاز به وابستگی به شبکه ای توزیع شود. اگر تولید گاز هیدروژن از آب با انرژی تجدیدپذیر صورت گرفته باشد، انتشار گازهای گلخانه ای کاهش می یابد.

هیدروژن در صنعت

با اطمینان به ویژگی های هیدروژن، ده ها سال است که این گاز برای هدف های گوناگونی مورد استفاده قرار گرفته است. کاربردهای گاز هیدروژن در صنعت شامل پالایش نفت، تصفیه شیشه، ساخت جسم نیمه رسانا، استفاده در هوافضا، تولید کود، جوشکاری، حرارت دادن فلزات و در داروسازی است. هیدروژن یک انرژی قابل اطمینان برای آینده است. از میان تمام روش ها، تولید هیدروژن از آب به وسیله الکتریسیته توجه زیادی را به خودش جلب کرده است، چرا که این روش یک فناوری پایدار و تجدیدپذیر است. این تکنیک کاربردهایی مثل صنایع غذایی و نیمه رسانا را نیز که نیازمند حجم پایین و درجه خلوص بالای هیدروژن هستند را ایجاد کرده است.

تولید هیدروژن ارزان تر و بیشتر برای حرکت به سمت اقتصاد هیدروژنی

دانشمندان نشان می دهند که چگونه تنها با استفاده از آب ، آهن ، نیکل و برق می توان انرژی هیدروژن را بسیار ارزانتر از گذشته ایجاد کرد. تولید گاز هیدروژن از آب با استفاده از یک کاتالیزر یک منبع  ایده آل برای تولید انرژی در آینده  است. می توان از آلیاژ آهن و نیکل در مقیاس اتمی به صورت یک کاتالیزر استفاده نمود تا مقدار تولید هیدروژن را بالا ببریم. به این ترتیب هست که می توان جایگاه های سوخت پاک هیدروژن را داشته باشیم. سال هاست که دانشمندان به دنبال انتقال اقتصاد سوخت های فسیلی به سمت اقتصاد هیدروژن هستند.

استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت اتومبیل، برای داشتن رانندگی آرام و بی سر و صدا

هیدروژن مقدار زیادی انرژی در خود جای می دهد. یک کیلوگرم هیدروژن تقریبا سه برابر بیشتر از یک کیلوگرم نفت حاوی انرژی است. در طول مصرف هیدروژن به عنوان سوخت هیچ دی اکسید کربن و یا اکسید نیتروژنی ایجاد نمی گردد. در یک وسیله نقلیه، یک سلول سوخت از طریق هیدروژن و اکسیژن، الکتریسیته و گرما تولید می کند که از آن ها برای راندن موتورالکتریکی برای رانندگی آرام و پایدار و بی سر صدا استفاده می گردد. به همین دلیل تولید گاز هیدروژن از آب یکی از گزینه های بسیار مناسب برای استفاده در مصارف سوختی است.

منبع : تولید گاز هیدروژن از آب چگونه است ؟

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

industrial oxygen gas price of pure oxygen

این گاز در برنامه های مختلف شیمیایی صنعتی استفاده می شود. گاز اکسیژن برای ساختن اسید، اسید سولفوریک، اسید نیتریک و دیگر ترکیبات کاربرد دارد.نوع واکنش ترین آن O3 ازن است. از ازن در واکنش های شیمیایی همه فن حریف استفاده می شود. هدف برای افزایش سرعت واکنش و اکسیداسیون ترکیبات ناخواسته است. هوا اکسیژن داغ مورد نیاز است برای تولید فولاد و آهن در کوره های انفجار را تامین می کند. در برخی از شرکت های استخراج معدن استفاده از آن برای از بین بردن سنگ استفاده می شود.

طریقه استفاده در صنعت

در صنعت از گاز اکسیژن برای برش، جوش و ذوب فلزات استفاده می شود و برای هیدروژن اکسید و استیلن اکسید نیاز به گاز اکسیژن است.

اکسیژن هوا

گاز اکسیژن مورد نیاز برای تولید انرژی در فرایندهای صنعتی، ژنراتور و کشتی است. از گاز اکسیژن نیز در هواپیما و اتومبیل استفاده می شود. اکسیژن مایع، برای سوخت فضاپیما است. این تولید رانش مورد نیاز در فضا است. فضانوردان نزدیک به اکسیژن خالص هستند.

استفاده در پزشکی و بهداشت

در موسسات بهداشتی و درمانی مانند بیمارستان ها، منابع اکسیژن در سهام نگهداری می شود. گاز اکسیژن داخلی برای بیمارانی که دارای مشکل تنفسی هستند ارائه شده است. این دستگاه تنفس نیز توسط فضانوردان برای راه رفتن در فضا، غواصان و کوهنوردان استفاده می شود. گاز اکسیژن برای از بین بردن باکتری است. گاز اکسیژن برای درمان قربانیان مسمومیت با مونوکسید کربن استفاده می شود.

تنفسگاز اکسیژن داخلی

از همه استفاده های گاز اکسیژن داخلی، حفظ زندگی مهم ترین است. اکسیژن برای تمام موجودات زنده مورد نیاز است. از طریق یک فرایند شناخته شده به عنوان تنفس هوازی، انرژی از مواد غذایی تولید شده است که اجازه می دهد انسان و حیوانات  فعالیت های روزانه خود را انجام دهند.

نرم افزار های دیگر

این گاز در تصفیه آب و احتراق مواد شیمیایی استفاده می شود. محققان علمی استفاده از اکسیژن-18 و اکسیژن 16 ایزوتوپ در فسیل را برای تخمین هزاران سال آب و هوای زمین استفاده می کنند . این گاز همچنین در پلیمرهای پلی استر و تولید ضد یخ استفاده می شود. از پلیمرها برای ایجاد پارچه و پلاستیک استفاده می شود.

خواص شیمیایی

اکسیژن یک پنجم حجم هوا، دو سوم از بدن انسان و 87٪ آب است. از گروه 16 جدول تناوبی است. اکسیژن را می توان مورد استفاده برای ایجاد ترکیبات با تمام عناصر گازهای بی اثر منفی قرار داد.اکسیژن ممکن است حل شود. این گاز احتراق می کند. با این حال، جریان الکتریسیته ایجاد میکند و یا به خوبی گرم می کند. اکسیژن موجود در هوا به عنوان گاز دو اتمی شناخته شده است. ازن O 3 آلوتروپ است که از نور ماوراء بنفش و یا تخلیه الکتریکی تشکیل شده است.

اکسیژن پارامغناطیس است که آیا آن گازی، مایع و یا جامد است. اکسیژن می تواند در زیر نقطه جوش سرد می شود. رنگ آن به آبی روشن تبدیل شود. این رنگ حتی زمانی که در حالت جامد است باقی می ماند.

مسمومیت اکسیژن

هنگامی که اکسیژن هوا بالاتر از 21 درصد است، در 50٪، مسمومیت رخ خواهد داد.

گاز اکسیژن داخلی یکی از عناصرشیمیایی در جدول تناوبی است که نماد آن O  و عدد اتمی آن 8 میباشد.این ماده یک عنصر حیاتی بوده ودر همه جا چه در زمین و چه در کل جهان هستی یافت میشود.مولکول اکسیژن در زمین از نظر ترمودینامیکی ناپایدار است، ولی توسط عمل فتوسنتز باکتریهای بی‌هوازی و در مرحله بعدی توسط عمل فتوسنتز گیاهان زمینی بوجود می‌آید. 

کاربرد گاز اکسیژن
گاز اکسیژن داخلی به عنوان اکساینده کاربرد بسیار زیادی داشته، و تنها فلوئور از آن الکترونگاتیوتر است. اکسیژن مایع به عنوان اکسید کننده در نیروی حرکتی موشکها استفاده می‌شود. از آنجا که اکسیژن برای تنفس ضروری است در پزشکی کاربرد دارد. گاهی اوقات کسانی که کوه نوردی می‌کنند یا در هواپیما پرواز می‌کنند، مخازن اکسیژن همراه دارند (به عنوان هوا). اکسیژن در جوشکاری و ساخت فولاد و همچنین متانول نیز کاربرد دارد.استفاده از اکسیژن متنوع است. در تولید کاغذ و خمیر کاغذ ، ایجاد سرامیک، شیشه و پردازش نفت استفاده می شود. همچنین در بخشی از دارو، تصفیه فلزات و عناصر دیگر.

اکسیژن به عنوان یک ماده آرامش بخش، سابقه کاربرد دارد که تا زمان حال نیز ادامه دارد و بارهای اکسیژن در مهمانی‌ها و بزم‌های امروزی وجود دارد. در سده ۱۹ اکسیژن معمولاً با اکسید نیترات ترکیب می‌شد که اثر تسکین دهنده دارد.

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

wooden staircase design

راه پله، ارتباط بین طبقات را میسر می سازد. راه پله یکی از فضاهای مشاع در ساختمان به شمار می رود؛  بنابراین رعایت نکات اجرایی راه پله به روش اصولی بسیار حائز اهمیت است.  نحوه اجرای راه پله حتی در فروش و قیمت یک ساختمان، نیز موثر است. فضای موجود در راه پله، برای انجام نما کاری به خصوص، در مناطق لوکس نشین، بسیار مورد توجه است. از این فضا ها می توان، در اجرای نور مخفی و نما کاری های مختلف استفاده کرد.

در طراحی سازه در نرم افزار، معمولاً باکس راه پله را به صورت یک فضای خالی، در نظر می گیرند. پاگرد و شمشیری راه پله را برای سادگی کار مدل سازی نمی کنند. تنها، بار مرده و زنده راه پله را، به صورت خطی به تیر های طرفین اعمال می کنند. فضاهای خالی، یکپارچگی و دیافراگم سقف را برهم می زند. بهتر است فضای های خالی در طراحی معماری به صورت متقارن دیده شوند.

در نقشه سازه و معماری جزییات اجرایی راه پله را رسم می نمایند. در نقشه های معماری فاز۲، برش دقیق تری از راه پله به نمایش در می آید. پس برای رعایت بهتر نکات اجرایی راه پله ،باید به نقشه خوانی نیز مسلط باشیم. 

ابعاد استاندارد:
راه پله به عنوان ابزار اصلی جابه جایی میان طبقات است. رعایت ابعاد استاندارد یکی دیگر از نکات اجرایی راه پله است. البته در ساختمان هایی که آسانسور دارند رفت و آمد، اکثراً با این وسیله انجام می شود. آسانسور وسیله ای الکترومکانیکی است که همواره احتمال از کار افتادن آن وجود دارد. در موقع بروز حوادثی مثل آتش سوزی و زلزله، نیز استفاده از آسانسور به جز در موارد خاص غیر ایمن است. پس رعایت ابعاد استاندارد، برای سهولت استفاده از راه پله همچنان اهمیت دارد. به همین دلیل رعایت نکات اجرایی راه پله همچنان اهمیت دارد.

حداکثر تعدادِ پله:
حداکثر تعداد پله های متوالی در هر بازوی پله باید ۱۲ عدد باشد. اگر تعداد پله ها بیش از این مقدار بود باید بین آن ها، پاگرد قرار گیرد.

قالب بندی راه پله:
یکی از نکات اجرایی راه پله، نحوه قالب بندی راه پله در سازه های بتنی است.  عرض پاگرد، در سمتی که به راه پله بالایی اتصال می یاید، ۱۲۰ سانتی متر، و در سمتی که به راه پله پایینی اتصال می یابد، ۹۰ سانتی متر باید باشد. با اجرای سنگ پله این ۳۰ سانتی متر اختلاف جبران می شود. درقالب بندی بازوی پله نیز، اجری قالب زیرین کافی است. زیرا شیب آن کمتر از ۴۵ درجه است. اگر این شیب بیش از ۴۵ درجه باشد، باید قالب رویی نیز اجرا گردد.

ضوابط آتش نشانی:
در ساختمان هایی که بیش از ۵ طبقه مسکونی دارند، باید باکس راه پله دارای پنجره باشد. این نیز یکی از نکات مهم اجرایی راه پله است. به خصوص در ساختمان هایی در نقشه ۵ طبقه هستند، اما سازنده قصد دارد، یک طبقه اضافه نماید، باید مورد توجه قرار گیرد. در این شرایط، راه پله باید در مجاورت فضای آزاد قرار گیرد

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

موزاییک واش بتن چیست؟

موزاییک واش بتن موزاییکی بتنی می باشد که سطح خارجی خمیر سیمان آن به منظور نمایان شدن سنگدانه های داخل بتن برداشته شده است . نام آن نیز به سبب فرآیند انجام شده (شسته شدن لایه سطحی بتن توسط فشار آب ) واش بتن یا washed concrete  (بتن شسته شده ) می باشد .

موارد استفاده موزاییک واش بتن چیست ؟

به سبب دوام و مقاومت در برابر لغزش ، موزاییک واش بتن برای اکثر سطوح تخت که به انواع کف سازی غیر لغزنده نیازمند است ؛ از جمله پیاده رو ها ، مسیر های ماشین رو ، حیاط ها ، کفپوش استخر ها و … مناسب می باشد . هم چنین موزاییک واش بتن را می توان برای دیوار های بتنی به صورت عمودی اجرا کرد : دیوارهای نگهدارنده تزیینی ، نمای معماری ساختمان ها و دیوار های عایق صدا

مزایای موزاییک واش بتن چیست ؟

مزایای موزاییک واش بتن چیست ؟

با استفاده از موزاییک واش بتن می توان با صرف هزینه ای معقول به نما و جلوه ای جذاب و دیدنی دست یافت . از دیگر مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • موزاییک های واش بتن از جمله انواع موزاییک حیاط می باشند که سطوحی زبر، غیر لغزنده ، مقاوم در برابر بار سنگین و شرایط آب و هوایی شدید را حاصل می کنند .
  • انواع و اقسام سنگدانه های زینتی در ابعاد و رنگ های متنوع موجود می باشد تا بتوان به رنگ ، طرح و بافت مورد نظر رسید .
  • به جز آب بندی و تمیز کردن گاه به گاه نیازی به نگهداری دیگری وجود ندارد .

در انتخاب سنگدانه ها باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

پالت رنگ سطح موزاییک واش بتن تا حد زیادی تحت اثر نوع سنگ تزیینی انتخاب شده تعیین می شود . انتخاب سنگدانه ها نیز می تواند تاثیر زیادی در کل هزینه های پروژه داشته باشد . بنابراین باید فاکتور های زیر را در انتخاب سنگدانه ها مد نظر قرار داد .

  • رنگ
  • سختی
  • اندازه و درجه بندی
  • شکل
  • دوام
  • هزینه و دسترسی ( معمولا محصولات محلی از نظر اقتصادی مناسب تر هستند .)

چه نوع سنگدانه هایی در موزاییک واش بتن به کار می رود ؟

چه نوع سنگدانه هایی در موزاییک واش بتن به کار می رود ؟

چه نوع سنگدانه هایی در موزاییک واش بتن به کار می رود ؟

محبوب ترین سنگدانه های زینتی موزاییک واش بتن ، سنگ های طبیعی مانند بازالت ، گرانیت ، گوارتز و سنگ آهک می باشند . البته همچنین می توان از محصولات مصنوعی مانند شیشه های رنگی بازیافتی نیز استفاده کرد . حتی صدف های دریایی و دیگر مواد جذاب را نیز می توان در سطح بتن استفاده کرد .

نکته :

در انتخاب انواع سنگ برای کف سازی محوطه باید دقت کرد که آنها حاوی موادی از قبیل اکسید های آهن که سبب لکه دار شدن موزاییک ها می شوند ؛ نباشند . به ویژه به علت اینکه موزاییک های واش بتن به کار رفته در محوطه ها در معرض هوای آزاد و باران قرار می گیرند ؛ ملاحضات ویژه ای باید کرد .

منبع: https://masalehmarket.com/%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%aa/%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%a7%db%8c%db%8c%da%a9-%d9%88%d8%a7%d8%b4-%d8%a8%d8%aa%d9%86-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

  • آرش صالحی