مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

این مجله مطالب و مقالات را در مورد صنعت با شما به اشتراک می گذارد

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در گذشته معمولاً کف تمام خانه‌ها را با سنگ یا پارکت می‌پوشاندند و قسمت‌هایی را هم که خالی می‌ماند با موکت پر می‌کردند. اما به‌مرورزمان استفاده از فرش و موکت برای کل خانه از رونق افتاد و رفته‌رفته نقش موکت‌ها کمرنگ شد. در این حالت سعی می‌شد که کل خانه را با فرش پوشاند و جای خالی باقی نگذاشت. اما این کار امکان‌پذیر نبود و گاهی مقداری از کف با فرش پوشانده نمی‌شد. در این حالت ترجیح می‌دادند که این فضا از دید پنهان باشد و آن را زیر وسایل خانه مخفی می‌کردند. به همین دلیل بود که برای کسی اهمیتی نداشت که قرار است کف منزل از چه جنسی باشد.

اما به‌تدریج و با ورود طراحی و دیزاین های کشورهای اروپایی، این شیوه‌های پوشاندن کف، به‌تدریج تغییر کرد. تا جایی که دیگر پوشاندن کف منزل کار مناسبی به شمار نمی‌آمد و اکثراً ترجیح می‌دادند که در قسمت‌های محدود و کوچکی از فرش استفاده کنند و سایر مکان‌ها، مخصوصاً زیر وسایل و لوازم را خالی بگذارند. به همین منظور استفاده از متریال در کف اهمیت پیدا کرد و دیگر کسی نسبت به جنس کف خانه بی‌اهمیت نبود.

در این زمان بود که افراد به دودسته تقسیم شدند، دسته‌ی اول کسانی که ترجیح می‌دادند که کف منزلشان از پارکت ساخته شود و دسته‌ی دوم هم کسانی که سنگ را ترجیح می‌دادند. هرکدام هم دلایل  خاص خود رادارند و فکر می‌کنند که گزینه‌ی بهتری را انتخاب کرده‌اند.

به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم تا این دو متریال را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم هرکدام چه مزیت‌ها و چه معایبی دارند تا هر کس متناسب با نیازش بتواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

پارکت

مزایا و معایب پارکت نسبت به سرامیک

همان‌طور که قطعاً می‌دانید پارکت‌ها از جنس چوب هستند و به همین دلیل است که ویژگی‌های خاص خودشان رادارند. معمولاً می‌توان این‌طور گفت که استقامت چوب در برابر ضربه و رطوبت بسیار پائین تر است و توان کمتری دارد. دقیقاً به همین خاطر است کسانی که تمایل به استفاده از پارکت در کف را دارند، باید آدم‌های باسلیقه‌ای باشند و بتوانند به‌خوبی از پارکت‌ها مراقبت کنند، زیرا آن‌ها شرایط خاص نگهداری مربوط به خود رادارند. همچنین این نکته هم باید در نظر گرفته شود که از پارکت‌ها در هر مکانی نمی‌شود استفاده کرد و باید تا جایی که می‌توانید، مکان‌های با آب‌وهوای خشک را برای استفاده از آن‌ها انتخاب کنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی پارکت‌ها این است که عایق گرما هستند. به این شکل که در فصل زمستان به‌هیچ‌عنوان گرمای خانه از کف تلف نمی‌شود و کف خانه سرد نمی‌شود. با پارکت در زمستان زمانی که پایتان را روی زمین می‌گذارید، احساس سرما نخواهید کرد.

البته پارکت فقط در برابر گرما عایق نیست و در از عبور صدا هم به‌خوبی جلوگیری می‌کند و یک عایق قدرتمند صوتی است. بنابراین اگر شما جزو خانواده‌های پرسروصدا هستید و مدام نگران این هستید که همسایه طبقه پائین از دستتان شاکی شود، باید بدانید که پارکت بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شود.

برجسته‌ترین ویژگی پارکت برایش طرفداران زیادی را رقم‌زده است و به خاطر همین ویژگی اغلب طراحان تمایل دارند که از پارکت در کف استفاده کنند، جابه‌جایی نصب و اجرای آسان پارکت است. هر طراحی مسلماً دلش می‌خواهد کارش را سریع‌تر انجام دهد تا بتواند پروژه‌های بیشتری دریافت کند، به همین دلیل از پارکت در طراحی استفاده می‌کند تا سرعت انجام کار بسیار بیشتر شود.

یکی از معایب پارکت‌ها را می‌توان نشان دادن گردوغبار بر روی زمین دانست. پارکت‌ها اغلب به دلیل رنگ تیره‌ای دارند، گردوغبار و خاک را به‌خوبی نشان می‌دهند و مدام باید آن‌ها را تمیز کرد. همچنین موقع تمیز کردن باید مراقب باشید که از دستمال و یا زمین‌شوهای تمیز استفاده کنید زیرا اگر کثیف باشند، بر روی پارکت‌ها رد می‌اندازند. به همین دلیل است که پارکت برای کسانی که وقت زیادی برای تمیز کردن منزل ندارند‌، مناسب نیست.

ازلحاظ قیمت هم معمولاً پارکت با سنگ برابری می‌کند و اختلاف قیمت چندانی ندارند. بنابراین کسانی که ویژگی‌های دیگر برایشان اهمیتی ندارد و فقط می‌خواهند جنسی ارزان‌تر را خریداری کنند، باید بدانند که نمی‌توانند پارکت و سنگ را از این حیث مقایسه کنند و باید به دنبال گزینه‌ی دیگری برای انتخاب خود باشند.

سنگ

مدل بهترین کفپوش برای خانه, کف سالن پذیرایی, اتاق و... +عکس ...

سنگ یکی از شیک‌ترین و لوکس‌ترین کف‌پوش‌های ساختمان است که از آن معمولاً در خانه‌های لوکس و لاکچری استفاده می‌شود. اغلب کسانی که می‌خواهند برای منزل و یا خانه‌ی خود حسابی خرج کنند به سراغ سنگ‌ها می‌روند. سنگ‌ها از بسیار ارزان‌قیمت گرفته تا فوق‌العاده گران‌قیمت در بازار موجود هستند.

بد نیست بدانید که در حال حاضر در ایران سنگ‌های مصنوعی گرانیت، جزو ارزان‌ترین کف‌پوش‌ها هستند و قیمت آن‌ها حتی از پارکت‌ها هم کمتر است. اما کف‌پوش‌های سنگ مرمر را می‌توان گران‌ترین و لوکس‌ترین کف‌پوش‌ها در نظر گرفت که زیبایی و جلوه‌ی فوق‌العاده خاص و منحصربه‌فردی دارند و در زیبایی کلی خانه بسیار تأثیرگذارند.

یکی از عوامل تأثیرگذار در مورد قیمت سنگ‌ها را می‌توان رگه‌ها و نقوش به‌کاررفته در سنگ‌ها دانست. دقیقاً همین عامل است که باعث شده سنگ مرمر به‌عنوان مرغوب‌ترین و سنگ گرانیت به‌عنوان ارزان‌ترین سنگ شناخته شود.

اجرا و نصب سنگ‌ها در کف کمی سخت و پیچیده است. به شکلی که پس از نصب حتماً باید سنگ‌ها به روش خاصی صیقل داده شوند یا به‌اصطلاح صاب زده شوند تا کاملاً صاف و یکدست شوند و ناهمواری در آن‌ها به حداقل برسد.

بااینکه سنگ‌ها بسیار شیک و لوکس هستند و ظاهر زیبایی دارند، اما یکی از بزرگ‌ترین معایب آن‌ها این است که به‌هیچ‌عنوان عایق خوبی برای گرما نیستند و سرما را در خود نگه می‌دارند. به همین دلیل است که اکثر خانه‌هایی که در کفشان از سنگ استفاده‌شده است، در فصل زمستان به‌سختی گرم می‌شوند و سرما را به پاها منتقل می‌کنند.

با توجه به اینکه سنگ‌ها عایق خوبی برای گرما نیستند، به همان میزان هم عایق بدی برای صوت هستند و صدا را به‌راحتی از خود عبور می‌دهند. به همین دلیل است که این‌جور خانه‌ها معمولاً برای همسایه طبقه پائین خود سروصدای زیادی تولید می‌کنند. اگر قصد استفاده از سنگ در کف را دارید حتماً دقت کنید که خانه تان ویلایی و یا طبقه‌ی اول باشد تا برای همسایه‌ها مزاحمت ایجاد نکنید.

  • آرش صالحی