مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

این مجله مطالب و مقالات را در مورد صنعت با شما به اشتراک می گذارد

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ایران کشوری با تمدن چند هزار ساله است که گویی هر بند تاریخ حیاتش، بندی از زندگی بشریت را رقم زده است. معماری و هنر از دیر باز به استناد " هنر نزد ایرانیان است و بس!"، جایگاه بسیار ویژه ای در میان ایرانیان داشته است.

عمر هنر در ایران به قدمت تاریخ است و معماری از کهن ترین هنرها است. رونق و اعتلای معماری در ایران از دوران باستان گواه آن است که این سرزمین از کانون های نخستین شهرسازی و نیزسدسازی و مهندسی بوده است که نمونه آن بناهای مختلف و سدهای باستانی و دهکده های متعدد در جای جای خاک این کشور است. آثاری که جسته و گریخته از میان نوشته های باستان شناسی و شرق شناسان به دست می آید روشنگر آن است که هنر و معماری از ۵۰۰۰سال قبل در این مرز و بوم ریشه دوانده است.

نظری اجمالی به معماری ایران در عهد باستان این ویژگی را آشکار می سازد که معماری ایرانی بر سه اصل استحکام، آسایش و انبساط پایه گذاری شده است. معماری ایرانی در طی تاریخ خود دارای اصالت طرح و سادگی توام با آرایش و تزیین بوده است.تمامی گستره ایران به ویژه روستاها و آثار قدیمی و باستانی آن چون کتاب زنده اما فرسوده ای از تاریخ معماری و هنر است که هر برگ از این کتاب در لحظه ای کوتاه دروازه چندین هزار سال تاریخ را بر روی تماشاگر می گشاید. کمتر روستایی در ایران وجود دارد که در آن معابر باستانی ناهید یا قلعه گبری و قلعه سلسال (صلصال) با طاق های ضربی و یا هلالی به چشم نیاید و در آن از بقعه ها و امامزاده ها و یا قلعه های معروف که مضمونی افسانه ای و تاریخی را در خویش نهفته اند اثری نباشد، برای مثال می توان به قلعه مرو و قلعه اصفهان و یا قصر کیاکسار پادشاه ماد در همدان، کاخ پاسارگاد و تخت جمشید یا پارسه، آثار شوش، ایوان مدائن یا طاق کسری در تیسفون اشاره کرد.

شاید به جرات بتوان گفت برای اولین بار ایرانی ها بودند که آجر را درست کرده و از آن در معماری استفاده کردند که نمونه بسیار قدیمی آن در معبد چغازنبیل واقع در شوش است که شاید بتوان با آن قدمت معماری بشر سنجیده شود و همچنین نشانه استعمال نخستین آجرها را در تپه سیلک کاشان، مناره ها و سدهای باستانی و بازمانده ساختمان های کهن در مرو، خرابه قصر هاتره در ساحل دجله و ویرانه های معبد کنگاور، یادگار خسرو پرویز در قصر شیرین و طاق بستان کرمانشاه مشاهده کرد..

ویژگی های معماری ایرانی :

در معماری ایرانی عموما تاثیرات مذهبی و دینی به چشم می خورد .

معماری ایرانی بر استحکام و مقاومت و رعایت اصول سازه تاکید فوق العاده داشته است .

نماسازی و تزئینات در معماری ایرانی از جایگاه خاصی برخوردار بوده است .

در معماری ایرانی استفاده از مصالح بومی و خصوصیات اقلیمی همیشه مد نظر قرار میگرفته .

نور و روشنایی در معماری ایرانی جایگاه ویژه ای داشته است .

شیوه های معماری ایرانی :

گروهی شیوه های معماری ایران را به پنج دوره و گروه دیگری به شش دوره تقسیم بندی میکنند .

گروه اول : معماری را بر اساس سلسله های حکومتی تقسیم میکنند .

معماری پیش از دوران هخامنشی

معماری دوران هخامنشی

معماری دوران ساسانیان

معماری ادوار اسلامی تا اواسط دوران قاجاریه

معماری نوین ( ۱۰۰ سال اخیر )

 

گروه دوم : معماری را بر اساس شیوه های منطقه ای تقسیم بندی کرده اند .

معماری شیوه پارسی

 معماری شیوه پارتی

معماری شیوه خراسانی

معماری شیوه رازی

معماری شیوه اذری

معماری شیوه اصفهانی


  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

هلیوم و کاربردهای آن

به دلیل داشتن ویژگی های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد، هلیوم دارای کاربرد های متعدد و در حال گسترشی در حوزه پزشکی شده است. بی اثر بودن و عدم واکنش پذیری آن یکی از مهم ترین ویژگی های آن است.طی جنگ جهانی اول از هلیوم به عنوان گاز بالابرنده غیر آتشگیر برای پر کردن بالن ها استفاده می کردند. مصارف هلیوم در اعمال بالینی کنونیبسیار زیاد است که اکنون به یکی از این مصارف می پردازیم.

بررسی اجمالی لیزر هلیوم

لیزر هلیوم-نئون، نوعی لیزر گازی کوچک با کاربرد های صنعتی فراوان و کاربری های علمی است. این دسته از لیزر ها در طول موج 632.8 نانومتری (محدوده قرمز نور مرئی) کار می کنند.

خط تورلبس لیزر های گازی هلیوم نئون توان خروجی پایداری از 0.5 تا 35 میلی ولت دارند. بسته به مدل انتخاب شده، خروجی می تواند به صورت خطی و یا به صورت تصادفی قطبی شده باشد.

به طور متوسط مخلوط هلیوم و نئون با نسبت 5 به 1 یا 20 به یک با فشار کم در تیوب شیشه ای درز بندی شده استفاده می شوند. منبع برانگیختگی این لیزر ها تخلیه الکتریکی ولتاژ بالا از طریق آند و کاتد در دو انتهای شیشه ی حاوی مخلوط گازی است. حفره ی نوری لیزر هلیوم نئون شامل آینه ای تخت با بازتاب بالا در یک انتهای لوله ی لیزر و یک آینه ی جفت مقعر در خروجی لیزر است.

پارامتر های لیزر هلیوم-نئون
قطر پرتو 1 میلی متر
دیورژانس پرتو زاویه کامل 1.5 میلی رادیان
طول حفره 0.15 تا 1 متر
بازتاب (HR) بیش از 99.99%
انتقال سوکت خروجی 1%-

قطبش هلیوم نئون

خروجی لیزر هلیوم نئون قطبیده نشده، شامل نوسان سریع و پرتو خطی قطبی شده است که در مقیاس زانی نانو ثانیه تغییر جهت می دهد. لیزر های قطبیده نشده برای کاربرد هایی که در آن ها عناصر قطبی در مسیر پرتو وجود ندارند، مناسب است و لیزر های قطبیده شده ی هلیوم نئون برای کاربرد های حساس نسبت به قطبش مناسب اند.

پهنای لیزر هلیوم نئون

لیزر هلیوم نئون قرمز در هوا 632.816 نانومتر است. طول موج آن به دلیل انبساط حرارتی حفره و عوامل خارجی منحنی می شود.

کاربرد های لیزر هلیوم نئون

مترولوژی

تجهیزات نظارتی اتاق تولیدات لوازم الکترونیکی

دسته بندی مواد غذایی

سیاتومتری جریان

میکروسکوپ کانفوکال

تجهیزات پزشکی و تصویر برداری

نظارت بر تاری دید

تراز

سیستم های هدایت بصری دریایی

سطح انرژی لیزر هلیوم نئون

فرآیند لیزر در یک لیزر هلیوم نئون، با برخورد الکترون ها و تخلیه الکتریکی اتم های هلیوم آغاز می شود. اتم های گاز هلیوم ابتدا برانگیخته شده و سبب برانگیته شدن اتم های نئون می شوند. بازگشت این اتم ها از حالت برانگیخته منجر به انتشار نور لیزر می گردد. قدرت خروجی لیزر هلیوم نئون محدود است. زیرا سقف سطح انرژی نئون با جریان بالا اشباع می شود و سطح پایین انرژی به صورت خطی با جریان الکتریکی تغییر می کند.

نقش محیط

نقش محیط در عملکرد بهینه لیزر های هلیوم نئون قابل اغماض نیست. در محیط های آلوده، نور نیز آلوده می شود و توان خروجی به سطحی کمتر از انچه مورد انتظار است نزول می کند. پرتو های خروجی نا پایدار ممکن است به علت محیط دارای نویز و یا دارای منابع ایجاد لرزش باشند. نصب و قرار گیری مناسب روی یک پایه می تواند تاثیر ارتعاشات محیطی را کاهش دهد. درجه حرارت متغیر محیط نیز ممکن است بر خروجی لیزر هلیوم نئون تاثیر داشته باشند.

منبع : لیزر هلیوم نئون چیست؟

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

صنعت نساجی شامل تمام مراحل تولید الیاف، تبدیل الیاف به نخ، تبدیل نخ به پارچه و همچنین شامل فرایندهای تکمیلی انجام شده بر روی پارچه مانند رنگرزی و چاپ می‌شود. اگرچه صنعت نساجی در ابتدا تنها محدود به تولید نخ بود ولی به مرور زمان همه انواع پوشاک را شامل شد.

تاریخچه

صنعت نساجی از قدیمی‌ترین صنایع بشری محسوب می‌شود چرا که نیاز به لباس و پوشاک بعد از نیاز به غذا و مسکن از نیازهای اولیه انسان به‌شمار می‌آید. نشانه‌هایی از بافندگی و نساجی مربوط به دوران پارینه‌سنگی به دست آمده‌است. نشانه‌های ضعیفی در موراوی پیدا شده‌است. نشانه‌های مشخصی از بافندگی در دوران نوسنگی در سوئیس پیدا شده‌است.

«در حدود پنج هزار سال پیش از میلاد مردم غارنشین فلات ایران بر اثر تغییراتی که از لحاظ آب و هوا و تشکیل مزارع و چمنزارها به وجود آمد به دشت‌ها روی آوردند و زندگی تازه‌ای را آغاز کردند و در تمدن آن‌ها نسبت به دوران‌های پیشین پیشرفت بیشتری دیده شد. قدیمی‌ترین مردم دشت‌نشین، مردم محل سیلک نزدیک کاشان بودند که آثار زندگی ایشان را در آن‌جا به دست آورده‌اند. ..... چون در همین محل مقداری دوک‌های سنگی و گِلین به دست آورده‌اند تصور می‌رود که مردم آن زمان با صنعت نساجی آشنایی داشته‌اند.»

صنعت نساجی در جریان انقلاب صنعتی رشد چشمگیری داشت.

چرخه­‌ی صنعت

چرخه‌ی پنبه

پنبه مهمترین الیاف طبیعی در جهان است. در سال 2007 کل محصول پنبه جهانی 25 میلیون تن از 35 میلیون هکتار در بیش از پنجاه کشور جهان بود. در فرآیند پنبه پنج مرحله وجود دارد:

کشت و برداشت

فرآیندهای آماده‌سازی

ریسندگی - تولید نخ

بافندگی - تولید پارچه

پایان‌دهی(دوزندگی، رنگرزی و چاپ) - تولید منسوج

الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی می‌توانند به وسیله نخ‌ریسی از یک پلیمر، در محیطی مناسب استخراج شوند. نخ‌ریسی مرطوب (ریون) از محیطی برای سفت‌شدن استفاده می‌کند. در نخ‌ریسی خشک (استات و تری‌استات) پلیمر در یک حلال حل‌شده که با حرارت‌دادن محفظه تبخیر شده و از محفظه خارج می‌شود. در نخ‌ریسی مذاب (نایلون و پلی‌استر)، پلیمر استخراج شده در مجاورت هوا یا گاز قرارگرفته و سپس سفت می‌شود. تمامی الیاف فوق میتوانند طول بالایی داشته باشند.

الیاف طبیعی

الیاف طبیعی می‌توانند از فراورده‌های جانورانی مانند گوسفند، بز، خرگوش، کرم‌ابریشم یا از گیاهانی مانند پنبه، کتان، کنف، سیزال و یا از موادمعدنی مانند آزبست به‌دست‌آیند. الیاف گیاهی می‌توانند از بذر به‌دست‌آیند مانند پنبه؛ از ساقه به‌دست‌آیند مانند کتان، کنف و جوت یا از برگ به‌دست‌آیند مانند سیزال. بدون استثناء تمامی الیاف طبیعی ابتدا نیاز به یک پاک‌کردن یا شستشوی اساسی دارند.

کاربرد بیوتکنولوژی(زیست فناوری) در صنعت نساجی

کاربرد بیوتکنولوژی در مهندسی نساجی، از حدود ۱۰۰ سال قبل، با به‌کارگیری آنزیم‌های آمیلاز استخراج شده از مالت برای زدودن آهارهای نشاسته‌ای آغاز شد. امروزه با پیشرفت بیوتکنولوژی، راه حل‌های کم هزینه و مؤثر فزاینده‌ای در فرایندهای نساجی به وجود آمده‌است. با پیشرفت‌های صنعت نساجی، کاهش هزینه در تولید انبوه ضروری به نظر می‌رسد. بیوتکنولوژی می‌تواند در هر مرحله از تولید و فرایندهای تکمیلی آن، از مواد اولیه الیاف تا مرحله تصفیه پساب، باعث صرفه جویی در هزینه‌ها شود. این فناوری، علاوه بر کاهش هزینه، با کاهش مضرات زیست‌محیطی ناشی از شوینده‌ها و مواد شیمیایی، منجر به ایجاد صنعت دوست دار محیط زیست می‌گردد. از طریق بیوتکنولوژی و استفاده از مواد جایگزین با آثار جانبی کمتر به جای مواد شیمیایی رایج در صنعت نساجی، نه تنها مشکل آلودگی زیست‌محیطی حل می‌شود، بلکه کیفیت و پایداری عملیات نیز بهتر می‌گردد. البته کاربردهای عملی امروزی عمدتاً شامل به‌کارگیری آنزیم‌ها به ویژه آمیلازها در آهارگیری، سلولازها در زیست پرداخت کالاهای سلولزی و سنگ شویی کالاهای جین، پروتئازها در عمل آوری پشم و ابریشم و بالاخره آنزیم‌ها در شوینده‌ها می‌باشد. دورنمای استفاده از بیوتکنولوژی در سایر زمینه‌ها نیز مورد توجه پژوهشگران بوده و در حال پیشرفت است.


  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

Related image

روانشناسی رنگها در معماری، رنگها چه می گویند؟

«ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است». اساساً این جمله بیانگر ارزش و کارایی ارتباط تصویری است. حقیقت آن است که بیشترین دریافت ما از محیط پیرامونمان به وسیله قوه بینایی صورت می‌گیرد و مغز ما علاقه زیادی به تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات به‌ صورت تصویری دارد؛ بر همین اساس اگر اطلاع رسانی و انتقال پیام به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و مدت ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود.

اینجاست که اینفوگرافیک ها به کمک ما می‌آیند. هدف اینفوگرافیک ها نمایش تصویری ساده، واضح و قابل‌هضم اطلاعاتی می‌باشد که ممکن است غیرملموس و یا دارای حجم زیادی باشند. ما مانند همیشه قصد دارد تا با محتواهایی کاربردی و جذاب در خدمت مخاطب های خود باشد. از این رو با ارائه مطالبی با شکل و شمایل جدید در قالب اینفوگرافیک به کنار شما آمده است تا در زمانی کوتاه بتوانید اطلاعات بیشتر و مفیدتری را کسب کنید. در این مطلب از روانشناسی رنگها در معماری صحبت می کنیم تا ببینیم که رنگها درباره خانه ما چه می گویند.

رنگ های اصلی

قرمز: به وجود آورنده احساسات قوی،اشتهاآور،احساسات شدید و نیرومند،گل های رز قرمز نماد عشق هستند

تحقیقات نشان می دهد که رنگ قرمز می تواند شما را در امتحانات ضعیف نماید،این فرضیه وجود دارد که رنگ قرمز در نتایج کارهای مهم اختلال ایجاد می کند.چون رنگ قرمز با خطرشکست در زمینه های موفقیت همراه است و تداعی کننده ی فرار از حرکت و کار می باشد

زرد : پرانرژی و بشاش و گرم،معمولا باعث فشار به چشم و یا خستگی چشم می شود،کودکان را به گریه می اندازد،اتاق کودکان را با رنگ زرد رنگ آمیزی نکنید،چرا که کودکان مستعد گریه کردن هستند

آبی : این رنگ را بیشتر مردان ترجیح می دهند.بی سرو صدا و آرام بخش،بیشتر در مکان های اداری استفاده می شود،کاهش دهنده ی اشتها است ،به لحاظ حسی با آب و صلح ارتباط دارد.

مردم در اتاقهای آبی خلاق تر و فعال ترند

رنگ در خانه

اتاق دختر : صورتی،آرام بخش و گرم

اتاق خواب :سبز،آرامش و سلامت

اتاق کار : آبی،پربارترین رنگ

آشپزخانه : زرذ،افزایش سوخت و ساز بدن،اتاقی درخشان و شاد،انرژی بخش

نشیمن : بنفش،آرام اعصاب،استراحتی آرام

غذاخوری :قرمز،مشوق،اشتها آور

منبع : روانشناسی رنگها در معماری


 


  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

مزایای استفاده از پوکه معدنی چیست؟

ویژگیهای پوکه معدنی به عنوان نوعی سنگ طبیعی و معدنی ان را برای کاربرد های بسیاری مناسب می سازد. یکی از ویژگیهای پوکه معدنی این است که می توان آن را در اندازه های مختلفی به دست آورد. گرچه ویژگیهای پوکه معدنی باعث شده است که به عنوان مصالح ساختمانی بیشترین کاربرد را داشته باشد، از آن به عنوان لایه بردار و ساینده در محصولات بهداشتی و حتی محصولات پاک کننده ی خانگی نیز استفاده می کنند.

تشکیل پوکه معدنی

پوکه معدنی نوعی سنگ آذرین است. زمانی که گدازه های آتشفشانی با درصد زیادی گاز و بخار همراه باشد، پس از خارج شدن از آتشفشان منجر به تشکیل پوکه می شود. پوکه ی معدنی سنگی سبک دارای تخلخل های زیاد است که در اثر سرد شدن این گدازه ها به وجود می آید. پوکه های معدنی پر از حباب های گاز هستند. اگر گدازه های آتشفشانی به سرعت سرد شوند به جای تشکیل پوکه های متخلخل، شیشه ی آذرین تشکیل می دهند.

رنگ پوکه های معدنی

پوکه های معدنی عمدتا از سیلیکا تشکیل شده اند و آهن و منگنز نیز در آن ها وجود دارد. به همین دلیل پوکه های معدنی را بیشتر به رنگ روشن می بینیم.

پوکه معدنی چه کاربردی دارد؟

پوکه معدنی کاربردهای بسیار زیادی در ساختمان دارد و اکنون می پردازیم به شرح اینکه پوکه معدنی چه کاربردی دارد، سه چهارم از کل پوکه ی معدنی تولید شده در دنیا به عنوان مصالح سبک به مصرف در کاربرد های ساختمانی می رسد. با مخلوط کردن پوکه ی معدنی با سیمان بلوک های سیمانی سبک می سازند. مابقی پوکه های معدنی در محوطه سازی، باغبانی و تولید لایه بردار ها و مواد ساینده استفاده می شود. از این مواد ساینده در خمیر دندان های سفید کننده به کار می رود.

همچنین از پوکه معدنی برای برش و پولیش شیشه های تلویزیون نیز کمک می گیرند. صفحات فلزی مدار ها را نیز با پوکه معدنی اماده سازی می کنند.

کاربرد شخصی

پوکه معدنی به طور گسترده در تولید صابون های لایه بردار استفاده می شود. پوکه معدنی در واقع یکی از نرمترین ساینده ها برای پوست بدن است. از طرفی به دلیل اینکه ماده ای طبیعی و معدنی است، برای بدن مضر نیست و به خوبی می تواند پوست های مرده را جدا کند.

پوکه معدنی به شکل سنگ پا نیز برای جدا کردن پوست مرده ی پاشنه ی پا استفاده می شود.

منابع پوکه ی معدنی

پوکه ی معدنی را از دامنه ی کوه های آتشفشانی به دست می آورند. در این زمینه ایتالیا، و پس از آن شیلی، ترکیه، آمریکا، یونان و اسپانیا از جمله بزرگترین تولید کنندگان پوکه معدنی به شمار می روند. منابع پوکه ی معدنی در ایالات متحده ی آمریکا، اریزونا، کالیفرنی، اورگان و نیومکزیکو هستند.

ویژگیهای پوکه معدنی آن را به یکی از مواد بسیار مناسب و مطلوب برای ساختمان سازی مبدل کرده است.

منبع : مزایای پوکه معدنی چیست؟

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

متأسفانه هنوز بعضی از معماران عزیز از فلسفه گنبد و گلدسته، اطلاع ندارند؛ هنوز از رمز پردازیهای مسجد، بی خبرند؛ هنوز نمی دانند که محراب، نمادی در غار حراست و هنوز … وآن وقت برای طراحی مسجد، قلم می زنند

گنبد در مکتب معماری مسلمانان، معنایی از هدف و جایگاه رسیدن به هدف، یعنی الله را دارد. کارشناسان برای گنبد و گلدسته که یکی از اصلی ترین رمز پردازی ها در مساجد است، رموز و دلایل خاصی را مطرح کرده اند؛ بعضی می گویند که گنبد مانند سرانسان است و دو گلدسته، مانند دو دست که به حالت التجا و التماس و خواهش در کنار سر، رو به آسمان و رو به ذات اقدس الهی بلند شده است؛ مانند کسی که دست هایش را در جلوی سر و صورت، حتی از سر بالاتر هم برده است و دعا می کند گرچه این تشبیه جالبی است، امام فلسفه ی اصلی گنبد و گلدسته، فراتر از این است و علاوه بر این، اهل تسنن که یک گلدسته در مساجد می سازند ، مطلب فوق را تا حدی بی اعتبار می کند. بعضی از صاحب نظران، گلدسته ها را عامل ایستایی و ایستادگی در کنار ایوان های بلند، برای حفظ ایوان ها می دانند تا از در رفتگی ایوان ها جلوگیری شود. گرچه وجود گلدسته ها تا حدودی برای حفظ ایوان ها بی تأثیر نیست، ولی دلیل اصلی اجرای گلدسته، آنهم دو تا نمی باشد؛

زیرا ما ایوان های رفیع و بسیار بلندی را می بینیم که بدون داشتن گلدسته در کنارشان، صدها سال بدون هیچ عیبی دوام آورده و حتی تعداد زیادی زلزله را هم پشت سر گذاشته اند؛ مانند ایوان بلند شبستان اصلی مسجد امام کرمان، ایوان های بلند حضرت ثامن الحجج(ع) در مشهد در واقع، معمار خوش ذوق و متبحر ایرانی، با گذاشتن پایه هایی قطور، آن هم به طور مخفی، در کنار ایوان های بلند نیاز خود را در مواقع غیر ضروری، آن هم به صورت ارزان تر، حل نموده است.

پس این مطلب هم نمی تواند دلیل اصلی اجرای گلدسته ها باشد. عده ای دیگر گنبد و گلدسته را شاخص هایی بلند برای دید، شکوه سازی و راهنمایی از دور دانسته اند؛ ولی آن چه در بحث گنبد و گلدسته باید در نظر داشت، این است که طبق نظر پیش کسوتان معماری، ایده آل قضیه در عناصر معماری این است که هر عنصری در معماری، باید هم عملکرد و هم زیبایی داشته باشد. مطالب فوق، گرچه لازم و تا حدی درست است، ولی کافی نیست و دلایل دیگری مکمل دلیل اخیر است و از طرفی، اگر تنها چنین باشد، فقط یک تک مناره هم می تواند مسئله دید و راهنمایی به طرف مسجد را حل کند و دیگر نیازی به ساخت گنبد و مناره ای دیگر نیست. بعضی دیگر، گنبد و گلدسته را برای قبله یابی می دانند در مکتب تشیع، خطر عمود منصف بر خط واصل دو گلدسته را ، تأمین کننده جهت قبله می دانند. در مکتب معماری اهل تسنن، خط گذرا از گنبد و گلدسته (تک گلدسته)، جهت قبله را معلوم خواهد کرد. رمز پردازی فوق، درست است و در بسیاری از جاها، اجرا گردیده است؛ اما هنوز علت دو گلدسته بودن در مذهب تشیع و تک گلدسته بودن در مذهب تسنن ارائه شده است.

صحت مطلب فوق را در چند مورد ذکر می کنم تا به دقت نظر معماران خوش ذوق ایرانی توجه شود. در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، گر چه گلدسته های با شکوه و بلند کنار ایوان آیینه آن حضرت در صحن اتابکی ، به عنوان پرتناسب ترین و زیباترین گلدسته های دنیا، چشم هر بیننده ای را خیره می کند، ولی اینها گلدسته های اصلی نیستند که ترکیب فوق گنبد را تشکیل دهند؛ بلکه گلدسته های اصلی، همان دو گلدسته کوتاهتری هستند که در دو صحن عتیق (صحن کهنه) کنار ایوان طلا قرار دارند و با ترکیب گنبد، جهت قبله را تعیین می کنند. اتفاقاً معمار با سلیقه، کلاهک بالای این دو گلدسته را هم طلا کرده است تا همخوانی و با هم کارکردن این گلدسته ها را با گنبد نشان دهد از نمونه های دیگر، گنبد و گلدسته آقا امام حسین (ع) و آقا حضرت عباس(ع) در کربلا می باشند که معمار خوش ذوق صفوی، به گونه ای بسیار زیبا و ماهرانه، کج بودن قبله نسبت به بین الحرمین را حل کرده است و با نماد گنبد و گلدسته ، جهت قبله را به خوبی به زائرین نمایانده است. اجرای کج حرمین، دلیلی جز این مطلب نداشته است. والا برای او بسیار راحت تر و زیبنده تر بود که گلدسته ها را در جهت بین الحرمین در طرف دو حرم قرار دهد.

همان گونه که گفته شد، گنبد و گلدسته، شاخص و مونومان و از رموز مساجد می باشند. گنبد مونومانی از هدف، یعین خداست و گلدسته ها، مونومانی از دو یار واقعی خدا، دو آفریده کامل حق، یعنی محمد و علی می باشند. در روایت داریم که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: یا علی! کسی خدا را نشناخت؛ جز من و تو. کسی تو را نشناخت؛ جز خدا و من و کسی مرا نشناخت؛ جز خدا و تو. حال گنبد و گلدسته ، یعنی خدا و محمد و علی کنار هم قرار گرفته اند. همان گونه که محمد(ص) و علی (ع) در کنار خدا معنا می یابند، گلدسته هم در کنار گنبد معنای گلدسته و دسته گل می گیرد. بدون گنبد، مناری بیش نیست؛ حتی اگر دو عدد باشد. در مذهب تسنن که حساسیت بر روی مولای متقیان علی (ع) دارند تک گلدسته می گذارند؛ یعنی فقط گنبد و یک گلدسته (الله و محمد(ص)). هر چه از مناطق شیعه نشین به سمت مناطق سنی نشین می رویم، می بینیم که از تعداد مساجد دو گلدسته کاسته و بر تعداد مساجد تک گلدسته ای افزوده می شود. به همین خاطر است که تأکید می شود که علاوه بر رعایت و حفظ معانی قبلی گنبد و گلدسته، به ویژه جهت قبله، حتماً و به طور مؤکد ، مسئله ی دو گلدسته ای بودن رعایت گردد تا حتی از فاصله های بسیار دور هم نوع مذهب دیگری به وسیله این عناصر معماری تداعی نگردد. این سه عنصر را حرکتی نمادین برای بیان این مهم می دانند. به این لحاظ، در مکتب تشیع، اگر تمکن مالی وجود ندارد، باید فقط گنبد ساخته شود؛ چون گنبد بدون گلدسته، باز معنای خود را دارد که معنای آن ازلی بودن خداوند است؛ ولی گلدسته بدون گنبد، معنایی ندارد؛ یعنی محمد(ص) و علی(ع)، در کنار خداوند و با او هستند که معنا می گیرند و تمام ارزش محمد (ص) ون علی(ع) و مکتب و مذهبشان، اتصال کامل به حق تعالی است و اگر تمکن مالی وجود دارد، حتماً دو گلدسته ساخته شود. متأسفانه در عصر ما هستند معمارانی که بدون هیچ اطلاعی از رمزپردازی های مسجد، در تعداد گلدسته ها و جهت آنها، اشتباه می کنند و هستند کسانی که هنوز نمی دانند که محراب در معماری ایرانی، نمادی از غار حراست و خیلی چیزهای دیگر را نمی دانند؛ ولی دست به طراحی ظریف ترین و پرمغزترین فضای معماری می زنند.

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

هلیوم مایع چه کاربردهایی دارند؟

کاربرد هلیوم مایع بیشتر به عنوان یک مبرد و خنک کننده تعریف می شود. در دما و فشار استاندارد عنصر هلیوم به شکل گازی ظهور پیدا می کند. در صورتی که دما تا حدود 4 درجه کلوین سرد شود، در فشار استاندارد، هلیوم به شکل مایع در می آید. نقاط جوش و میعان هلیوم بستگی به نوع ایزوتوپ آن نیز دارد و عدد دقیقی نیم توان برای آن ذکر کرد. رایج ترین نوع ایزوتوپ هلیوم، هلیوم 4 است و ایزوتوپ هلیوم 3 نادر است. ایزوتوپ های 3 و 4 تنها ایزوتوپ های پایدار هلیوم به شمار می روند.

مایع سازی هلیوم

و اما می پردازیم به این موضوع که هلیوم مایع چیست و چگونه هلیوم مایع سازی می شود.هلیوم اولین بار در دهم جولای سال 1908 میلادی مایع شد. فیزیکدانی آلمانی در دانشگاه لایدن در هلند این کار را انجام داد. در آن زمان ایزوتوپ هلیوم 3 شناخته شده نبود زیرا دستگاه طیف سنج جرمی هنوز اختراع نشده بود.هلیوم مایع در فشار استاندارد، در دمای کمتر از 270- درجه سانتیگراد یا 4 کلوین امکان ظهور پیدا می کند و در دما های بالاتر، عنصر هلیوم به شکل گازی موجود است. البته تغییر فشار می تواند این دما را تغییر دهد. یعنی در فشار های بالاتر می توان با وجود دمای بالا هلیوم را به صورت مایع مشاهده کرد. در دهه های اخیر کاربرد هلیوم مایع به عنوان مبرد و خنک کننده جایگاه خود را پیدا کرده است و به صورت تجاری مایع سازی می شود.

ویژگی های هلیوم مایع

دمای لازم برای تولید هلیوم مایع بسیار پایین است. زیرا اتم های هلیوم جاذبه ی بسیار کمی نسبت به هم دارند. نیرو های بین مولکولی در هلیوم بسیار ضعیف اند زیرا هلیوم یک گاز نجیب است. اما وقتی پای فیزیک کوانتوم به میان می آید مشخص می شود که نیرو های بین مولکولی در هلیوم به دلیل جرم اتمی بسیار کم از دیگر گاز های نجیب نیز بسیار ضعیف تر است.

کپسول هلیوم مایع

هلیوم مایع را در کپسول های مخصوص ذخیره سازی کرده و برای استفاده ی مصرف کنندگان عرضه می کنند. کپسول هلیوم مایع دارای دو جداره است. هوای بین دو جداره را تخلیه کرده و از چند لایه عایق استفاده می کنند. برای استفاده از کپسول های هلیوم لازم است رگولاتور مخصوص برای کاهش فشار در نظر گرفته شود.

کاربرد در پزشکی

کاربرد هلیوم مایع بیشتر در بیمارستان و مراکز MRI است. زیرا هلیوم مایع به عنوان خنک کننده ی آهنربای بزرگ MRI مورد استفاده قرار میگیرد. هلیوم مایع تا کنون موثر ترین و بی خطر ترین مبرد برای دستگاه های MRI بوده است. هیدروژن مایع نیز دمای بسیار پایینی دارد اما به دلیل آتشگیر و منفجره بودن از ان برای چنین کاربرد هایی استفاده نمی کنند.

دیگر کاربرد ها

گاز هلیوم به صورت گاز کاربرد های فراوانی در پر کردن بادکنک های هلیومی، به عنوان گاز محافظ جوشکاری و .. دارد. هلیوم به عنوان گاز حامل دستگاه سوانگاری (کروماتوگرافی) به دلیل ویژگی های مناسبی که دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. از هلیوم مایع به عنوان مبرد در تولید فیبر های نوری نیز استفاده می کنند.

کاربرد هلیوم مایع در حوزه پزشکی بسیار حیاتی است و نبود آن ضرر های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

جهت اطلاع از قیمت هلیوم مایع و خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

منبع : کاربردهای هلیوم مایع چیست؟

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

کاشی چیست؟

کاشی محصولاتی هستند در صنعت ساختمان و ساختمان سازی که از جنس سفالین و سرامیک هستند که در مرحله نازک کاری ، ساختمان کاربرد دارند گاها به این محصول سنگ مصنوعی نیز گفته می شود.این واژه از نام شهر کاشان اقتباس شده که از اوایل دوران اسلامی به عنوان مرکز صنعت سفال سازی مشهور بود.

 کلمه Tile  یا همان کاشی از کلمه ای لاتین استخراج شده است که مترادف فرانسوی کلمه  TUILE می باشد این کلمه به معنای گل پخته برای سقف است و کلمه  TILE نیز به معنای پوششی بر روی ساختمان است. کلمه ای مانند  سرامیک Ceramic که  از ریشه یونانی گرفته شده است.

کاشی فراورده ای سرامیکی، متشکل از دانه های ظریف متبلور و متخلخل است که معمولاً در حرارت بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد پخته شده و در انواع لعاب دار و بدون لعاب تولید می شود. رویه لعابی کاشی ممکن است براق، نیمه براق، مات، ساده، گلدار، سفید و یا رنگی باشد. البته می دانیم که بطور کلی به مواد غیر آلی غیر معدنی جامد و غیر فلزی ، سرامیک گفته میشود که با توجه به این تعریف کاشی ها نیز نوعی سرامیک محسوب می شوند.

کاشی در انواع مختلفی دسته بندی می شود. مهم ترین عامل برای تمایز قائل شدن بین انواع کاشی استفاده کردن و یا استفاده نکردن از لعاب کاشی است. تخلل و نفوذپذیری در کاشی و سرامیک خود در مرحله دوم  بر روی دسته بندی کاشی و سرامیک اثر دارد. نوع رنگ  که برای تزئین کاشی استفاده می شود می تواند در بافت اصلی کاشی نیز وارد شده باشد. نوع رنگ استفاده شده می تواند انواع مختلفی باشد مثلا خاک رس ، یا رنگدانه ها این رنگ ها جزء رنگهای طبیعی هستند و به خاک رس قبل از پخته شدن اضافه می شوند در برخی ازز مواقع نیز بعد از پخت به بدنه اضافه می شود . بعد از اضافه کردن رنگ بندی مناسب به عنوان لعاب بر روی کاشی دوباره آن را در کوره وارد می کنند. بنابراین کاشیهای لعاب خورده نسبت به کاشی بدون لعاب از تنوع رنگ بزرگتری برخوردار هستند.

به علت متنوع بودن کاشی در بازار قیمت کاشی متفاوت است که بر اساس متر مربع محاسبه میشود.

انواع کاشی با توجه به کاربرد

1) کاشی کف: کاشی هایی هستند که برای پوشش کف ساختمان استفاده می شوند . کاشی های کف نسبت به کاشی های دیوار باید از استحکام به نسبت بالاتری برخوردار باشند دلیل آن هم به این خاطر است که کاشی های کف در مجاورت اصطکاک بالایی برخوردار هستند، بنابراین باید در مقابل باسایش دوام بالایی داشته و نفوذ پذیری آب آن نیز به نسبت پایین باشد. به این دلیل است که این کاشی ها را در درجه حرارت بالاتری نسبت به کاشی های دیوار در کوره قرار می دهند. علاوه بر آن کاشی کف ضخامت بیشتری نسبت به کاشی دیوار دارند.

Related image

 

2) کاشی دیوار  :همانطور که گفته شد دمای کوره برای پخت این نوع کاشی ها به نسبت کف پایین تر است ، از اینرو میزان جذب آب  در آنها ب نسبت بیشتر است و لعاب استفاده شده در آنها نیز به دلیل دمای پایین پخت شفاف تر است. جذب آب در کاشی های دیوار اگر مطابق با استاندارها باشد لازم و ضروری است و به هیچ وجه یک امتیاز منفی به شمار نمی آید. از کاشی های دیوار نباید برای سنگ نما و بیرون ساختمان استفاده شود زیرا از جذب اب بالایی برخوردار هستند. مگر موارد خاص کاشی که میزان جذب آب پایینی دارند. شما می توانید کاشی کف را برای دیوار کار کنید ولی برعکس خیر.

Image result for ‫کاشی دیوار‬‎

کاشی پرسلانی : این نوع کاشی ھا از مواد اولیه بسیار مرغوب و با کیفیت بالا ( خاک رس سفید رنگ یا کائولینی ) تھیه می شوند و در شرایط ویژه ای از جمله فشار پرس و دمای پخت بالا( ١٢٠٠ درجه به بالا ) پخته و محصولی بسیار مقاوم از نظر مقاومت شکست ، با مقاومت سایشی سطح بالا و با تخلخل بسیار پایین می باشند. کاشی پرسلانی در برابر یخ زدگی، فرسایش و مواد شیمیایی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. به ھمین جھت برای استفاده در مناطق عمومی پر رفت و آمد و فضاھای آزاد، کاشی ھای پرسلانی و گرانیتی ایده آل ھستند.

نکته: پشت کاشی ھای پرسلانی معمولا سفید رنگ است، اما ممکن است در مواردی خاص کاشی پرسلانی پشت سفید نباشد.

کاشی گرانیتی : در بازار ، به کاشی ھای پرسلانی بدون لعاب و پولیش خورده ( صیقل یافته ) به اصطلاح ، گرانیت گفته می شود. این نوع کاشی ھا مانند کاشی ھای پرسلانی از مقاومت بالا و جذب آب پایینی برخوردار ھستند.

نکته: منظور از کاشی گرانیتی، سنگ گرانیت نیست.



  • آرش صالحی