مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

این مجله مطالب و مقالات را در مورد صنعت با شما به اشتراک می گذارد

۱۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کوروش بزرگ پادشاه دوم هخامنشی ملقب به کوروش کبیر است، که آرامگاه وی بنایی بی‌پیرایه ولی با معماری منحصربه‌فرد، در فاصله حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ‌های پاسارگاد است، وقتی از جاده به خرابه های پاسارگاد نزدیک می شویم، اولین اثر مهمی که از شهر و پایتخت قدیم پادشاهان هخامنشی جلب توجه می کند آرامگاه کوروش است. این آرامگاه در مغرب دهکده ی سلیمان واقع شده که سقف آن به صورت شیروانی یا بام دو پشته ای به وسیله سنگهای تراشیده شده چهار گوش پوشیده شده است.و از سنگ‌های آهکی سفیدی که به زردی متمایل است و احتمالاً از معدن سیوند تأمین شده‌است، بنا شده‌است. ساختمان آرامگاه دو هزار و پانصد سال در برابر عوامل مخرب طبیعی و غیرطبیعی پایداری کرده‌است و هنوز در دشت پاسارگاد پابرجاست.

این مقبره ، اطاق کوچکی است که بر قاعده اش شش طبقه سنگی قرار دارد و هر طبقه از طبقه زیرین کوچک تر ساخته شده است. به طوری که پله ها با اندازه های مختلف این قبر را در برگرفته اند. مساحت کل بنا، 156 متر مربع (12×13متر) می باشد.

 

طبقه اول این مقبره که بلند تر از سایر طبقه ها است، 70/1 متر ارتفاع داشته و طبقه دوم و سوم هر یک 3/1 متر و سه طبقه دیگر هر کدام 55 سانتیمتر بلندی دارند. عرض سکوهای اطراف مقبره حدود نیم متر را نشان می دهد. روی هم رفته این مقبره از سطح زمین تا کف اطاق آرامگاه 35/5 متر بلندی داشته و اگر بخواهیم ارتفاع کل مقبره را مشخص بکنیم حدود 11 متر می باشد.

در پیشانی اتاق آرامگاه یعنی در مثلث بالای درگاه، یک گل بسیار آراسته نقش کرده بودند که امروز تنها نیمی از آن، آن هم به صورت بسیار ضعیف باقی‌مانده‌است. گل مورد بحث ۱۲ پر اصلی می‌داشت که خارج از محوطه آن ۲۴ پر دیگر و بیرون از اینها ۲۴ پر نوک‌دار دیگر آورده بودند. این نقش به تصویر خورشید می‌ماند و با توجه به اینکه ایرانیان نام کوروش را با خورشید تطابق داده بودند، این گل خورشیدی نماد و مظهر شخص کوروش و نمودار مقام روحانی او نزد ایرانیان بوده‌است.

پس از عبور از سکوها به درب تنگ و کوتاهی به عرض یک متر و بلندی 30/1 متر که در طرف شمال ساخته شده است می رسیم، بعد از ورودی ، یک دهلیز به درازای 30/1 متر به چشم می خورد که در انتهای آن ، اطاق اصلی به ابعاد × 32 متر ساخته شده است. دیوارهای اطاق را سنگ های تراشیده شده سفید  بر گرفته و دو پارچه سنگ بزرگ حجاری شده نیز سقف آن را تشکیل می دهد که تا کف اطاق حدود 10/3 متر ارتفاع دارد.

سقف آرامگاه از درون صاف و ساده‌است ولی از بیرون شیروانی شکل است و شیب دو طرفه آن  به شکل عدد هشت است. این سقف از دو سنگ گران پیکر ساخته شده‌است که بر روی آن یک سنگ هرمی به قاعده  ۶٫۲۵ متر در ۳ متر و به کلفتی نیم متر قرار گرفته‌است و بر روی آن، سنگ بالای سقف جای می‌داشت، که اکنون موجود نیست. گمان می‌رود که طبق سنت هخامنشی، برای سبک شدن و بهتر جابه‌جا کردن سنگ‌های گران، داخل سقف را گود می کردند که وجود فضای خالی میان سقف درون و سقف شیب‌ بامی بیرون  را محل دفن مرده می دانستند.

این مقبره از نظر سبک معماری به ویژه پلان، قابل مقایسه با «زیگورات چغازنبیل» می باشد. ولی پوشش شیروانی آن پوشش خرپشته ای شکل معبد اوراتوها را در «موساسیر» به یاد می آورد. روی همین اصل در پوشاندن سقف مقبره کوروش ، معماران هخامنشی از معماری اورارتوها، خصوصا از معبد موساسیر تاثیر پذیر فته اند. پارچه سنگهای تراشیده شده چهار گوش که در اطاق این مقبره بکار برده شده است، در شیوه کاملا مشخص عصر هخامنشی ، با طرح هایی دم چلچله ای سربی یا آهنی به هم متصل شده که از نظر سبک معماری شایان توجه می باشد.

در جریان حمله اسکندر مقدونی به ایران گویا با گرفتن بهایی پیوسته از آرامگاه کوروش، بنیانگزار امپراتوری هخامنشی پاسداری می کردند، ولی آشوبگران یونانی به آن دست برده و اشیاء درون آن را به تاراج برده اند.

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

آنچه که در خانه های تاریخی ایران به چشم می آید، حکایت از شناخت عناصر معماری و هنر به کارگیری و ترکیب آنها دارد. گویی معماران قدیم با دانشی تجربی هر آنچه که در دیار خود می یافتند را برای خلق یک اثر ماندگار به کار می گرفتند. سال ها طول می کشید تا معمار حاصل کار و تجربه اش را ببیند اما یک لبخند رضایت بر لب صاحبخانه کافی بود تا تمام خستگی ها از تن او زدوده شود. کاشان را به هنر، فرهنگ و دین می‌شناسیم. مردمانی دین‌پرور و فرهنگ‌دوست که بناها و هنرهای خویش را برای تمام جهانیان به یادگار گذاشته‌اند. نمایه‌هایی از صلابت و سلامت روح را می توان در تمامی آثار بجای مانده از مردمان قدیم کاشان یافت.

از میان آثار مرتبط با معماری قدیم شهر آنچه تمامی گردشگران را به سوی خویش می‌کشاند، خانه‌های باستانی آن است، زیرا خانه‌ها جزئی از جریان زندگی روزمره تمام مردمان است و رؤیت خانه‌های قدیمی که نمادی از آرامش و مکانی برای زندگی است، می‌تواند برای همه جالب و جذاب باشد.

امروز قصد ورود به یکی از همین خانه ها را داریم که نامش برای بسیاری از دوست داران تاریخ و معماری آشناست. با هم راهی شهر کاشان می شویم و به خانه طباطبایی ها قدم می گذاریم.

این خانه 4730 مترمربع وسعت دارد و بخش های متفاوتی را با کاربری های متنوع شامل می شود. هر گوشه از این خانه بر طبق اصولی خاص و هوشمندانه ساخته شده و در عین زیبایی، کلیه نیازهای ساکنان در آن پیش بینی شده است. خانه های بزرگ به صاحبان ثروتمند خود این فرصت را می دادند تا علاوه بر خودشان، فرزندان آنان نیز پس از ازدواج در همان خانه زندگی کنند. علاوه بر این، محلی برای تجارت و برگزاری مراسم نیز بوده اند.تزیینات مجلل و باشکوه داخلی و بیرونی همچون گچ بری های هنرمندانه و به کارگیری شیشه های رنگی و ارسی، حفظ اصالت معماری ایرانی و اسلامی و طراحی متناسب با فرهنگ و اقلیم خاص منطقه از ویژگی هایی است که خانه طباطبایی های کاشان را به یکی از منحصر به فردترین بناهای تاریخی ایران تبدیل می کند.شاید اگر کسی از این ویژگی ها خبر نداشته باشد با دیدن درِ ورودی خانه به راحتی از کنار آن عبور کند؛ اما با ورود به خانه تصاویری تازه و متفاوت از خانه های ایرانی در ذهن تان شکل خواهد گرفت که هیچ گاه فراموش نخواهند شد.

تاریخچه خانه طباطبایی ها

صاحبِ خانه طباطبایی ها، یکی از تاجران بین المللی فرش از اهالی نظنز و مقیم کاشان بود که با نام حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی شناخته می شد و فرش های نفیسی را به روسیه و هند صادر می کرد. وی در حدود سال 1250 هجری قمری تصمیم به ساخت خانه ای مجلل در جوار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیراحمد گرفت تا خانواده اش را در آن اسکان دهد. او معمار معروف کاشانی، استاد علی مریم، هنرمند برجسته دوره قاجار، را به عنوان مامور طراحی و ساخت این خانه انتخاب کرد. معمار موظف شد با استفاده از هنر و مهارت خود خانه باشکوهی را بنا کند. وی که سازنده خانه بروجردی‌ها و سرای امین الدوله نیز بود، توانست در مدت 10 سال ساخت این خانه را به پایان برساند.

Image result for ‫معماری خانه طباطبایی ها در کاشان‬‎

برای جلوه دادن به این خانه، نیاز به تزییناتی شکوهمند بود، پس یکی از شاگردان میرزا ابوالحسن صنیع الملک غفاری کاشانی، گچ بری و نقاشی های آن را برعهده گرفت و زیر نظر استاد خود به ایجاد طرح هایی منحصر به فرد مشغول شد. میرزاابوالحسن غفاری کاشانی ملقب به صنیع الملک که هنرمند بزرگ و نقاش‌باشی دربار ناصرالدین شاه قاجار بود به دلیل مراوداتی که با صاحب خانه داشت پذیرفت که نظارت بر کار گچ بری و نقاشی را بر عهده بگیرد و همین امر بر ارزش و اعتبار خانه طباطبایی ها افزود. به دلیل آنکه صاحب خانه در کار تجارت فرش بود کلیه نقوش گچ بری از نقش های فرش ایرانی و گل و مرغ اسلیمی الهام گرفتند و در نهایت شکوه اجرا شدند.

این خانه تاریخی پس از گذشت سال ها به وسیله هیات امنایِ مرمت و احیای ابنیه تاریخی کاشان، از صاحبان آن خریداری شد. این بنا در سال های 1373 تا 1376 با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی کاشان و با پشتیبانی مسوولان وقت وزارت معادن و فلزات مورد مرمت قرار گرفت و طبق نقشه اصلی بازسازی شد.

 خانه تاریخی طباطبایی ها با شماره ثبت 1504 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تحت نظر سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان اداره می شود.

معماری خانه طباطبایی

 

مجموعه خانه طباطبایی‌ها مشتمل بر ۳ بخش اندرونی بیرونی و بخش مخصوص خدمه است. مجموعه خانه تاریخی طباطبایی‌ها با ۴۷۰۰ مترمربع وسعت دارای ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب (زیرزمین)، ۳ بادگیر و ۲ رشته قنات است. معماری خانه طباطبایی‌ها به شیوه معماری حجاب‌دار و گودال‌باغچه، متقارن و درون‌گرا است. معماری گودال‌باغچه یعنی باغچه‌ی خانه در گودی قرار گرفته است. بدین ترتیب بنا هم از نظر استحکام و مقابله با زلزله مقاوم می‌شود و هم آن که آبرسانی به بنا را تسهیل می‌کند؛ در ضمن از رطوبت بنا هم برای رشد گیاهان استفاده می‌شود. وقتی بنا در دل خاک باشد (یعنی به‌صورت گودال باغچه ساخته شود) خانه در عایق حرارتی هم قرار دارد. نه خانه زود گرم و نه زود سرد می‌شود.

این خانه مشتمل بر چهار صحن و حیاط می‌شود که حیاط مرکزی متعلق به قسمت بیرونی و دو حیاط متعلق به اندرونی و یک حیاط متعلق به خدمه بوده است.

قسمت اندرونی خانه شامل اتاق پنج دری ساده در مرکز و دو حیاط در دو طرف آن و دارای سرداب‌هایی که بادگیر ها هوا را در آن جریان می‌دهند که این قسمت محل سکونت خانواده مرحوم طباطبایی بوده است. حیاط ضلع شمال غربی بزرگتر و تعداد اتاق‌های آن بیشتر و دارای سرسرای پذیرایی مجزایی است. در زیر قسمت اندرونی مخصوصا اتاق مرکزی، سرداب بزرگی قرار دارد که دارای مشخصات منحصربه‌فرد خود است و به علل مختلفی مانند وجود بادگیر، سقف ضربی، نوع مصالح به کار رفته در بدنه، دو جداره بودن بدنه، وجود حوضی که قبلا در مرکز سرداب بوده، اختلاف ارتفاع با سطح کوچه حدود ۸ تا ۱۰ متر و نسیم خنکی که از سطح حوض حیاط مرکزی وارد زیر زمین می‌شود، باعث شده است تا به خصوص در فصل تابستان ۱۵ تا۲۰ درجه اختلاف دما بین زیرزمین و بیرون آن مشاهده شود.

قسمت بیرونی خانه شامل تالار بزرگ (اتاق شاه نشین) در مرکز با نورگیرها و پنجره‌های مشبک رنگی و پنجره‌های کناری دو جداره که عمودی باز و بسته می‌شوند. این اتاق دارای تزیینات نقاشی و آیینه‌کاری و گچ‌بری‌های جالب از جمله پنجره‌های مشبک گچی است که همچون پارچه توری ظریفی به نظر می‌رسد. در دو طرف اتاق شاه‌نشین اتاق‌های گوشواره بنا شده است. در جلوی اتاق شاه‌نشین، ایوانی با آیینه‌کاری و گچ‌بری‌های جالب دیده می‌شود. در طرفین تالار بزرگ دو حیاط خلوت و نورگیر به‌صورت قرینه یکدیگر احداث شده است که دارای تابلو‌های بدیع نقاشی هستند و از نفایس آثار هنری این دیار به‌شمار می‌آیند. اسناد و قراین نشان می‌دهد که هنرمند بزرگ و نقاش باشی دربار ناصرالدین شاه قاجار یعنی «میرزا ابوالحسن غفاری کاشانی» ملقب به «صنیع الملک» با مالک خانه دوستی نزدیک و مراوده خانوادگی داشته، لذا به احترام دوستی که با مرحوم طباطبایی داشته، در اجرای گچ‌بری‌ها و ترسیم نقاشی‌های این خانه نظارت داشته است و این مطلب ارزش و اعتبار تزیینات خانه طباطبایی را بسیار افزایش می‌دهد.

حیاط خدمه خانه که شامل اتاق‌های خدمه، زیرزمین خدمه، آشپزخانه و اصطبل زمستانی و تابستانی می‌شود که متأسفانه تعدادی از اتاق‌های خدمه از بین رفته است.

 آب خانه از دو رشته قنات دولت‌آبادی و نصرآبادی تأمین می‌شد. خانه طباطبایی دارای ۵ درب ورودی است که ورودی اصلی به دو ورودی اندرونی و بیرونی در قسمت هشتی تقسیم می‌شود. علت پیچ و خم‌های راهروهای ورودی جهت شکستن اختلاف ارتفاع و نداشتن دید مستقیم است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در ساخت خانه‌های قدیم کاشان در عین حال که به اقلیم و وضع آب و هوایی به‌صورت اصولی و علمی توجه شده، به لحاظ پایبندی به اعتقادات دینی و اسلامی از نوعی حجاب و طرح محفوظ نیز برخوردار است. به این معنی که فضای داخلی خانه از خارج خانه قابل رؤیت نیست و حتی از پشت بام خانه‌های مجاور نیز داخل خانه و از هر بخش، درون بخش دیگر دیده نمی‌شود.

درواقع علاوه بر این که همه فضای داخلی خانه نسبت به خارج از حجاب کامل برخوردار است، هریک از بخش‌های درون خانه نیز نسبت به یکدیگر از حجاب و پوشیدگی خاصی بهره می‌برند. خانه طباطبایی‌ها مانند دیگر خانه‌های مجلل آن زمان در گودی زمین ساخته شده است. بدین معنی که برای رسیدن به سطح حیاط خانه باید از پله‌های ورودی تا عمق ۶ متری پایین رفت و آنجا است که چشم‌انداز زیبای درون خانه انسان را به متحر می‌کند. همانگونه که می‌دانیم، در عمق یک متری از سطح زمین، درجه حرارت در تابستان و زمستان یکسان است. این عایق قطور یعنی یک متر خاک مانع از رسوخ حرارت گرم و سوزنده تابستان و سرمای خشک زمستان به عمق زمین می شود.

وجود پنجره‌های چوبی مشبک با اشکال هندسی کوچک، شیشه‌های رنگی و همچنین روزنه‌هایی در نزدیک سقف که ورود هرچه بیشتر نور ملون خورشید به داخل خانه طباطبایی‌ها را میسر می‌ساخت، علاوه بر زیبایی ذاتی خود، تابش نور به داخل کنترل کرده و آفتاب گرم را ملایم‌تر ودلپذیرتر می‌نموده است. حوض مستطیلی با آبی زلال، به عنوان یکی از عناصر اصلی محوطه‌سازی، در عین تلطیف هوای حیاط و خلق فضایی دلپذیر، ترکیبی کوچک اما پربار از یک باغ ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

رنگ‌های به‌کار گرفته شده در تزئینات خانه طباطبایی‌ها متأثر از ویژگی‌های اقلیم گرم و خشک کاشان است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خانه به شمار می‌رود که توسط معمار آن و با در نظر گرفتن جنبه‌های مادی و معنوی نیازهای انسانی، در طراحی و ساخت این خانه تاریخی لحاظ شده است. آب مورد نیاز ساکنین اعیان خانه طباطبایی‌ها کاشان را نیز ۲ رشته قنات با نام‌های دولت‌آبادی و نصرآبادی بر عهده داشتند.

 

 

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

آیا تنفس هلیوم خطرناک است؟

اکثر مردم از اینکه هلیوممی تواند صدای آن ها را تغییر دهد، آگاهی دارند. به همین دلیل، می توان درک کرد که چرا کودکان و حتی بزرگسالان تنفس هلیوم را نوعی تفریح تلقی می کنند. در حقیقت می توان گفت همه ی افراد یا خود تجربه ی چنین کاری را در مهمانی ها داشته اند و یا شاهد تییر صدای دیگران در اثر تنفس هلیوم بوده اند و یا حد اقل چنین چیزی را در فیلم ها دیده اند.

رسانه ها سبب تبلیغی برای این شده اند که مردم تنفس هلیوم را به عنوان تفریحی بدون خطر در نظر بگیرند. اما، در شرایطی تنفس هلیوم می تواند خطر آفرین باشد. به همین دلیل والدین باید از خطرات استنشاق گاز هلیوم اگاه باشند تا بتوانند از فرزندان خود محافظت کنند.

هلیوم چیست ؟

هلیوم نوعی گاز است که نه رنگی دارد و نه بو و مزه ای. یکی از رایج ترین کاربردهای هلیوم پر کردن بادکنک ها برای جشن و مهمانی است زیرا سبب شناور باقی ماندن بادکنکها می شود. زیرا هلیوم دومین عنصر سبک در جهان است و از نظر فراوانی نیز در جایگاه دوم بعد از هیدروژن قرار دارد.

هلیوم در منابعی در نقاط خاصی از کره ی زمین مانند تگزاس، اوکلاهاما و … وجود دارد و البته مانند منابع نفتی تجدید پذیر نیست و روزی تمام می شود.

چرا مردم هلیوم را تنفس می کنند

هلیوم ماده ی مخدر نیست و در افراد ایجاد نشاط نمی کند. اما با تغییر صدای افراد سبب خنده و شادی می شود. تنفس هلیوم باعث می شود صدای افراد زیر و جیغ جیغو شود. هلیوم به دلیل تفاوت چگالی با هوای معمولی است که می تواند صدای افراد را تغییر دهد. هلیوم نسبت به نیتروژن چگالی بسیار متری دارد و سبب می شود سریع تر از بین تار های صوتی عبور کند و صدا را همراه خود حرکت دهد.

خطرات تنفس هلیوم

و اکنون سوال پیش می آید که آیا گاز هلیوم ضرر دارد یا خیر گرچه به نظر می رسد هلیوم گاز بی خطری است و تنفس کردن آن مشکلی ایجاد نخواهد کرد، تنفس پیوسته ی هلیوم منجر به ایجاد سردرد و سر گیجه می شود. تهوع، استفراغ و از دست دادن هوشیاری به علت کمبود اکسیژن در صورت تنفس هلیوم خالص ایجاد خواهد شد. کودکان حتی ممکن است در اثر تنفس هلیوم دچار مشکلات ریوی شوند. اگر گاز هلیوم مستقیماً از کپسول استنشاق شود خطر یخ زدگی و آمبولی ریه را در پی دارد.

کمبود اکسیژن در اثر استنشاق پی در پی هلیوم می تواند منجر به از دست رفتن هوشیاری و غش کردن شود. به همین دلیل فرد با خطر سقوط و ضربه به سر نیز مواجه خواهد بود.

روش های تنفس هلیوم

افراد معمولاً هلیوم را از بادکنک تنفس می کنند و اگر تنفس به صورت پی در پی نباشد می توان آن را بی خطر محسوب کرد. کپسول های یکبار مصرف فروشی و یا کپسول های اجاره ای هلیوم که برای پر کردن بادکنک ها در محل مهمانی در اختیار افراد قرار می گیرد. از آنجا که این کپس.ل ها حاوی گاز پر فشاری هستند که بتوانند به سرعت بادکنک ها را پر کنند، ابداً نباید مستقیماً وسیله ای برای تنفس هلیوم باشند زیرا خطر مرگ در پی دارند.

خطر فشار بر ریه

اگر برای تنفس گاز هلیوم از کپسول استفاده شود، گاز با فشار زیادی وارد ریه ها می گردد و در عرض چند ثانیه می توانند سبب آسیب دیدگی و پارگی ریه ها شود و خون ریه ها را پر می کند. این مساله می تواند سبب تشنج، کما، سکته و مرگ گردد.

به دلایلی که در بالا ذکر شد لازم است والدین در مهمانی ها در کنار مراقبت از مصرف مواد خطرساز، دقت کنند که تنفس هلیوم نیز به صورت کنترل نشده می تواند خطر آفرین باشد. البته این خطر تنها برای کودکان نیست و بزرگسالان نیز باید مراقب نحوه تنفس هلیوم باشند.

منبع : آیا استنشاق گاز هلیوم اعتیاد آور است؟

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

معماری باروک از ایتالیا شروع شد و قسمت اعظم اروپا را هم به زیر پوشش خود درآورد. تقریبا از اوایل قرن ۱۷ تا اواسط قرن ۱۸ در بیشتر کشورهای لاتین گسترش یافت. از نظر منتقدین قرن نوزدهم معماری باروک عبارت است از معماری کلاسیک منحط بی‌ساختار و دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب و غریب است.

باروک در معنی اصلی خود عبارت است از نامنظم، مروارید ناصاف و پرپیچ و تاب و یا غیر عادی. باروک نوعی هنر است که در آن قواعد تناسب رعایت نمی‌شود و همه چیز بنا به حواس هنرمند نمایانده می‌شود. این سبک هنری دارای روحی از حرکت و جنبش است که نقطه مقابل سکون کلاسیک است. هنرمندان در باروک بر خلاف دوران کلاسیک با احساس خود حرکت می‌کنند و احساس را مقدم بر عقل می‌دانستند.

باروک، از جمله سبک‌های معماری است که پس از دوران رنسانس پدید آمد و آثار زیبایی در نقاط مختلف جهان به جای گذاشت. هنر باروک در مقایسه با دوره رنسانس، هنری باشکوه، نمایشی، زیاده‌روی در تجمل، احساسی و تلاش برای وحدت بین معماری، تندیس‌گری و نقاشی است. تمایل بیشتر به مذهب، توسعه علوم و رقابت دارندگان ثروت و قدرت در تولید آثار هنری در نقاط مختلف اروپا از عوامل شکل گیری شیوه معماری باروک بود. این شیوه از شهر رُم شروع شد و اندکی بعد در سراسر ایتالیا رواج یافت و سپس در فرانسه، اسپانیا، انگلستان، هلند و آلمان گسترش یافت.

این هنر تفاوت‌های بنیادین با سبک‌های رنسانس دارد. باروک هنری پویا و احساسی بوده و برعکس اصول کلاسیک که بیشتر عقلانی است. از ویژگی‌های بارز این سبک هنری، ایجاد هماهنگی در میان عناصر گوناگون است، در حالی که کمال مطلوب اوج هنر رنسانس برقراری تعادل میان اجزایی است که هر کدام به تنهایی از تمامیت و کمال برخوردارند.

معماری دوره قاجار؛ سبک باروک ایرانی

در پایان سال‌های سلطنت 50 ساله ناصرالدین شاه ،برج و باروری تهران به سبک رنسانس ساخته شده بود ،کمال الملک هنر پرسپکتیو را به کمال رسانده بود،و فنون و مهارتهایش را به نسل آینده اموزش می داد. شاهزاده میرزا ملکم خان فراموشخانه ها را بر پا کرده و مشغول هنر نمایی‌های دیگر بود، اروپایی‌ها دستگاه دولت را اداره می‌کردند ، ثروتمندان جلوی پرده‌های نقاشی شده به سبک ویکتوریایی و نمای باغ‌های انگلیسی ژست می‌گرفتند و اشخاصی چون روسی خان و سرگین و حتی خود قبله عالم از آن عکس می گرفتند و نفوذ معماری اروپا در انواع گوناگون ساختمانها و در خیابان‌های شهر جا افتاده بود.

در حقیت مدتها قبل از انکه شاه راه سفر در پیش گیرد ، این گرایش آغاز شده بود . ویلای سبک اروپایی معیر الممالک کامل ترین نماد آن روند است که تاثیر آن در بنای شمس العماره و تکیه دولت نیز که زیر نظر معیر الممالک ساخته شدند به خوبی محسوس است.

در این عهد ، خانه ثروتمندان بیش از بیش با سر مشق گیری از بناهای اروپایی ساخته میشد. در این میان ستون غالبا نقش مهمی داشت. شاید بتوان گفت استفاده از شیروانی که در این زمان متداول شد ، خود اسباب حضور مجدد ستون در نمای بنا را فراهم اورد . ستون های عظیم تزئین شده و پر نقش و نگار در ویلاها و کاخ های اغنیا پدیدار شد . ستون هایی که مستقیما از مغرب زمین اقتباس شده بودند ، از گوشه و کنار شهر تهران سر بر آ ودند . اغلب این ستون ها، اگر نه در اساس ولی در پرداخت باروک بودند ک ستون های نمایشی که تصنع ظاهری بر جوهرهی اصلی انها تقدم داشت . ویژگی اصلی معماری قاجاری را به حق متکلف بودنش میدانند. این ویژگی را بهتر از همه می‌توان در معماری ویلاهای سبک اروپایی این دوران به وضوح دید. همگی ویلاها و کاخ های پر زرق و برق ثروتمندان به تقلید یا اقتباس از طرح های سبک باروک بنا شد ند و سبک باروک ایرانی را پدید آوردند .

نقشهای پیچیده کنده شده بر سنگ و گچبری های تزئینی گل و بته دار بر ستون های مختلط مجلل و ، از سوی دیگر ، تنوع و گونه گونی طرحها که هر یک به تنهایی منحصر به فرد بودند،ازویژگیهای برجسته اقامتگاه ثروتمندان در این دوره بود.این رفتار با ستون نشان می دهد که ارزش نمادین این عنصر معماری درک شده بود . آیینه کاری، نقش زدن، شیرها، پریهای دریایی و تاجهای گچی ،همه وهمه رنگ وبوی هنر ایرانی داشتند.

 

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

 

گاز میکس چگونه تولید می شود؟

تولید گاز میکس با استفاده از دو روش عمده فشار نسبی و روش وزنی انجام می شود. روش وزنی یکی از رایج ترین و دقیق ترین روش ها برای تولید مخلوط گازی است. کشور ایران در تولید مخلوط گازی برای پزشکی در رتبه هشتم جهانی قرار گرفته است.

گاز میکس چیست؟

تولید گاز میکس با استفاده از ترکیب دو یا چند گاز مختلف انجام می شود. گاز میکس را در کپسول های 2 تا 50 لیتری به مشتریان عرضه می کنند. از انواع گاز میکس در صنایع مختلف جوشکاری، برق، هوا فضا، کشتی سازی، تجهیزات پزشکی، متالورژی و … استفاده می شود.

کاربردهای گاز میکس چیست؟

از گاز میکس در کاربرد های مختلفی نظیر عکسبرداری با اشعه ایکس، گاز محافظ جوشکاری، مخلوط گاز تنفسی، گاز واسنجی یا کالیبراسیون برای دستگاه های آزمایشگاهی، صنایع غذایی و کاربردهای صنعتی مختلف استفاده می شود.

نمونه ای از انواع مخلوط های گازی

گاز هایی مانند هلیوم، نئون، آرگون، نیتروژن، استالدهید، استیلن، آمونیا، هوا، ان بوتا، ایزوبوتان، پروپان، هگزان، کربن دی اکسید و … از جمله گاز هایی هستند که می تواند برای تولید میکس گازی برای کاربردهای ممختلف با هم مخلوط شوند.

ترکیب گاز میکس می تواند دوجزئی، سه جزئی یا چند جزئی باشد و بنا به سفارش مشتریان نیز می تواند گاز میکس تولید کرد. برای مثال ترکیب سه جزئی هلیوم، آرگون، کربن دی اکسید به عنوان گاز میکس جوشکاری با ترکیب درصد های مختلف تهیه می شود.

مخلوط های گازی وارداتی چیست؟

برخی از مخلوط های گازی امکان تولید در داخل را ندارند و از آنجا که ترکیب درصد دقیق و خلوص بالا مد نظر است و یا اینکه قیمت تمام شده در داخل بیشتر از قیمت نمونه ی خارجی آن است، به صورت مخلوط گازی آماده وارد می شوند و به مشتریان عرضه می گردند.

گاز میکس لیزر شامل چه گازهایی است؟

گاز میکس لیزر گاز هایی هستند که برای تأمین نیازمندی های سنعت لیزر تهیه می شوند. گاز های لیزر بعضاً به صورت خالص و یا به صورت میکس تهیه و عرضه می شوند. هلیوم، نیتروژن، کربن دی اکسید، نئون و کربن مونوکسید از جمله گاز های پرکاربرد به عنوان گاز لیزر هستند. گاز لیزر وظیفه ی انتشار پرتو لیزر را بر عهده دارد. برای اینکه عملکرد گاز میکس لیزر به درستی انجام گیرد باید رطوبت در آن به حد اقل مقدار ممکن برسد. آلودگی های دیگر نیز می توانند بر کیفیت عملکرد لیزر اثر سوء داشته باشند. به همین دلیل حخلوص گاز میکس مورد استفاده اهمیت دارد.

گاز میکس جوشکاری شامل چند نوع گاز است؟

آیا می دانید هدف از تولید گاز میکس جوشکاری چیست ؟ مسأله ی مهمی که در جوشکاری وجود دارد، حفاظت از محل جوش در برابر اکسید اکسید شدن است. به ویژه در جوشکاری آلومینیوم، اکسیژن سبب تشکیل اکسید در سطح آلومینیوم می شود و ظاهر و کیفیت جوش را تحت تأثیر قرار می دهد. لازم است که گاز های آتشگیر درتولید گاز میکس استفاده نشوند. معمولاً از گاز های نجیب مانند هلیوم و آرگون برای تولید گاز میکس جوشکاری استفاده می کنند. البته گاز میکس جوشکاری عری از اکسیژن نیست و برای آرام کردن قوس الکتریکی تا 2% اکسیژن به آن اضافه می کنند که البته تأثیر شیمیایی بر جوش نخواهد داشت.

گاز دی اکسید کربن نیز در جوشکاری به عنوان گاز محافظ استفاده می شود و در مواردی که کربن مشکل چندانی در محل جوش ایجاد نمی کند، جایگزین ارزان تری برای گاز های نجیب است و یا در ترکیب با گاز های نجیب مورد استفاده قرار می گیرد.

مخلوط گاز تنفسی شامل چند نوع گاز است؟

جزء اصلی گاز مخلوط تنفسی چه نوع گازی است ؟ قطعاً اکسیژن باید اصلی ترین جزء یک مخلوط گاز تنفسی را تشکیل دهد. اما، اینکه اکسیژن در کنار چه گاز های دیگری به کار گرفته شود، انواع مخلوط گاز میکس تنفسی را تشکیل می دهد.

هوا خود یک مخلوط گاز تنفسی محسوب می شود. درصد زیادی از هوا را نیتروژن و اکسیژن تشکیل داده اند و گاز های دیگری مانند هیدروژن، گاز های نجیب و درصدی از آلاینده ها مانند کربن دی اکسید و لاینده های سمی نیز در هوا وجود دارند.

برای تولید گاز میکس تنفسی بسته به اینکه کاربرد آن چه باشد، مخلوطی از اکسیژن و نیتروژن و یا مخلوطی از اکسیژن و هلیوم را مورد استفاده قرار می دهند. تولید گاز میکس تهیه شده از اکسیژن و نیتروژن برای غواصی در عمق کم و گاز میکس تهیه شده از اکسیژن و هلیوم برای غواصی عمیق و برای بیماران تنفسی کاربرد دارند. زیرا در عمق زیاد، تحت فشار بالا، گاز نیتروژن اثر تخدیری پیدا کرده وسبب خواب آلودگی و ایجاد خطر برای غواص می گردد.

گاز میکس برای دستگاه عکسبرداری از شامل چند نوع گاز است؟

در رادیولوژی نیز از مخلوط های گازی استفاده می شود. برای مثال در عکسبرداری مخلوط متان و آرگون کاربرددارند و در تولید گاز میکس برای عکسبرداری با اشعه ایکس از مخلوط 90% آرگون همراه با متان استفاده می شود.

منبع : گاز میکس چگونه تولید می شود؟

 

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

معماری هنری است که سعی دارد تلاش آدمی را به بالا سوق دهد و از این رو مقدس است. بشر برای ساخت خانه، معبد و یا هر بنای دیگری از زمین شروع می کند و به سمت آسمان پیش می رود. از زمین به آسمان رسیدن، به معنای قدسی شدن و همنشین با خدایان بودن است. هر بنایی که بشر می سازد یادآور کوه نیز هست، که رابطی است میان زمین و آسمان. کوهی که جایگاه خدایان بوده و ناجی نسل بشر در اسطوره طوفان نوح.

بشر برای ساخت اولین بناها و یا بهتر است بگوییم اولین خانه ها از در دسترس ترین مصالح بهره برد. از آب و خاک. دو عنصر مقدس از چهار عنصر اولیه با هم آمیخته شدند تا بعدها نیز آتش و هوا در کار داخل شوند و مسکن و معبد آدمی شکل بگیرد.

بنابراین گزاف نیست اگر پیوند آدمی با معماری را، میراث کهن انسان با چهار عنصر اولیه طبیعت بدانیم. از این میان هرچند که نقش خاک پر رنگ تر می نماید، اما وجود آب، همان عنصری که همواره به سویش بر می گردیم، مثل همیشه لطافت را در این هنر به ارمغان می آورد.

اگر که خانه مکانی است برای پناه گرفتن و آرامش یافتن، تماس این خانه با آب همواره آرزوی امکان حیاتی تازه را به همراه خواهد داشت و تخیل انسان را به شکلی ماورایی تسخیر می کند.

از دیرباز نقش آب در معماری در اقلیم ها و فرهنگ های مختلف نمادی بارز داشته است. "درک مفهوم آب در معماری یا همان معماری آب، به درک قوانین فیزیکی آب، احساسات ما در مقابل کنش و واکنش آب، و مهم تر از همه، نقش و تمثیل و ارتباط با زندگی انسان ها بستگی داد."

وجود آب در معماری باعث می شود که انسان، علاوه بر ظرافت های بنا، طبیعت اطراف را ببیند و با تحریک شدن قوای بینایی، شنوایی و لامسه اش آن را دقیقا حس کند. و هنگامی که آب در نزدیکی ماست، معنای مکان را با ترکیب ها و تضادهایی که با طبیعت می سازد، بیش تر درک می کنیم.

آب در گاهی از اوقات هیچ صدایی تولید نمی کند یا بسیار کم تولید می کند. به همین خاطر گاهی از نقش سکوت آب در معماری بهره برداری می شود و این موضوع برای آدمی یک نوع حس رهایی به ارمغان می آورد.

معماری آب, هنرهای سنتی

آب وقتی که با پوست تن مان تماس حاصل کند، صمیمی ترین تجربه شخصی را بین ما و خودش ایجاد می کند. تماس با او همچنین می تواند روح مان را از قید و بند ها آزاد سازد.

اگر نظری به کشور خودمان بیندازیم متوجه می شویم که ایرانیان از دیرباز با زیبایی و حالت آرامش بخش آب آشنا بوده اند. ما در معماری آب گویی او را دعوت کرده ایم که در منزل ما باشد و خودنمایی کند و مشعوفمان سازد.

از همان آغاز بنای کاخ ها و باغ های واقع در پاسارگاد، طرح چهارباغ ها بر اساس آب و نقش آن شکل گرفت. آب در باغ های ایرانی، همان گونه که در باغ فین کاشان و شازده ماهان و ایل گلی تبریز و ...

شاهدش هستیم، تنها به منظور آب رسانی باغ نیست، بلکه از حرکت و سکون و صدا و کف آن

بهره برداری های لذت بخش مادی و معنوی شده است.

کاخ شاهان در برخی از موارد در با غ هایی بنا شده که آب نقش مهمی در زیبایی آن ها دارد. کاخ چهلستون اصفهان و کاخ فتحعلی شاه در چشمه علی دامغان از این گو نه ا ند. چه کسی است که از انعکاس این کاخ ها در آب دچار حظ نشود، گویی در انعکاس، چیزی هست که قلب را تکان می دهد. این است که برای عظمت بخشیدن و دلپذیر نشان دادن بناهای مهم باید از انعکاس آن ها در آب استفاده می کنند.

به طور مثال، "اگر آبگیر منعکس کننده ی تاج محل با چمن پوشیده می شد، بنای آن مقدار زیادی از بار جادویی خود را از دست می داد". در واقع "طراحان با به کارگیری خاصیت انعکاس،عمق و بی کرانگی سطوح وسیع آب، حریم شخصی افراد را وسعت داده، حس خفقان در مکان ها بسته را از آن ها دور می کنند."

در خانه های ایرانی، مساجد، معابد و کاروانسراها همیشه نقش آب پررنگ بوده است. بسیاری از بناهای زادبومی که در اقلیم و جغرافیای ایران شکل گرفته اند در پیوند با آب و در نتیجه ضرورت آن بوده اند.

آب انبارها، یخچال ها، پایاب ها، پل ها، قنات ها و بادگیرها از این جمله اند.

یک مثال قابل ذکر "پادیاو" است.ایرانیان به جایگاه هایی که برای شست و شو ساخته بودند، پادیاو می گفتند. پادیاو ایرانی، چنان که نمونه های متعدد آن در گوشه و کنار کشور، مثلا در تپه میل ورامین، نشان می دهد، چهار دیواری کوچکی بوده است که جوی آب یا برکه ای در میان و رختکن ها و تاق نماهایی در پیرامون داشته است. همین پادیاو با همه ویژگی هایش بعد از اسلام در پیش مساجد و زیارتگاه ها به نام وضوخانه، جای گرفت.

همین واژه "پادیاو"، نخست به صورت پائیا و پاتسیو به زبان های اسپانیایی و ایتالیایی راه یافت و در فرانسوی و انگلیسی به پاسیو و پاتیو و پیشیو تبدیل شد.

از طرف دیگر، شهرهایی همچون اصفهان و شوشتر نمونه بسیار متعالی از هم زیستی شهر و آب و به عبارتی معماری آب هستند که موضوع حظ بصری و آرامش یافتن از آب در شکل گیری آن ها نقش پررنگی داشته است.

در ساخت تاسیسات آبی شوشتر مهم ترین هدف، آبیاری بوده; اما سازندگان آن توانسته اند به اهداف بزرگ دیگری چون اهداف معماری، صنعتی، بازرگانی، دفاعی و... نیز دست یابند. در واقع استفاده از آب در ساخت محیطی برای زندگی و براساس شرایط اقلیمی، با ایجاد شبکه های زیرزمینی در زیر شهر کهن شوشتر، موجب بروز یکی از هوشمندانه ترین اشکال معماری شهری - آبی گردیده است.

در شهر اصفهان نیز، زاینده رود نقش مهمی در معماری شهر ایفا کرده است. پل های متعددی که بر روی این رودخانه بنا شده اند، نمونه ی زیبا و متعالی از معماری آب به شمار می روند که کارکردهایی علاوه بر کارکرد اصلی داشته اند.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، مثال های دیگری هم وجود دارند که نقش آب را در معماری شهر، بناهای درون شهری و برون شهری نشان می دهند. اما هدف ما تنها اشاره ای کوتاه به اهمیت این عنصر مقدس و حضور آن در معماری بود.

منبع : بیتوته

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

نقش ایزوگام در صنعت ساختمان سازی

کاربرد ایزوگام در صنعت ساختمان سازی

در مبحث کاربرد ایزوگام در ساختمان و ساختمان سازی ابتدا لازم است بدانیم که ایزوگام ترکیبی از متریال هایی ست که از نفوذ رطوبت به عناصر ساختمانی جلوگیری می کند. و هدف اصلی آن مقاومت در برابر فشارهای هیدرواستاتیکی حاصل از رطوبت موجود در مواقعی ایست که بنا در معرض رطوبت قرار میگیرد.

موادتشکیل دهنده ایزوگام چیست؟

ایزوگام از غشایی که شامل پلاستیک ضد آب، لاستیک و مواد پوششی ضد آب است، تشکیل شده است. تمام مصالح استفاده شده در ایزوگام به گونه ای است که بتواند از نفوذ آب و رطوبت به شالوده و پی، سقف، دیوارها،زیرزمین و … جلوگیری کند.

در واقع باید گفت که قیر پلیمری اصلی ترین ماده ی تشکیل دهنده ی ایزوگام است مواد تشکیل دهنده دیگر در ایزوگام می شود به تیشو، پلیمرو مواد پلاستیکی اشاره کرد .

عایق رطوبتی چیست؟

 

و اما درباره مبحث عایق رطوبتی چیست و انواع آن باید بدانیم که رطوبت در صنعت ساختمان سازی همیشه امری حائز اهمیت است به همین دلیل ساختمان سازان هموارهکاربرد ایزوگام در ساختمان و همچنین تلاش برای محافظت از فضاهایی که در معرض رطوبت قرار میگیرند دارند، این عایق های رطوبتی انواع مختلفی دارند که در ادامه آنها را خواهیم شمرد :

عایق های رطوبتی نانو

عایق های رطوبتی بر پایه قیر

عایق های رطوبتی پلیمری

عایق های رطوبتی سیمانی

انواع ایزوگام مورد استفاده درصنعت ساختمان سازی چیست ؟

در ادامه به چند متد استفاده از ایزوگام در صنعت ساختمان سازی خواهیم پرداخت :

متد ضد آب کردن سیمان

متد غشاء ضد آب مایع

متد غشاء قیری

متد پوشش قیری

متد غشاء مایع پلی اورتان

کاربرد ایزوگام در صنایع دیگر

به طور کلی علاوه بر کاربرد ایزوگام در ساختمان و ساختمان سازی این عایق رطوبتی موارد استفاده ی دیگری نیز دارد که قسمت اعظم آن مرتبط به صنایع دریایی و سازه های موجود در صنایع دریایی است. لازم به ذکر است که از این عایق در مخازن مایعات و پل ها و تونل ها و سدها و سازه های آبی و در صنایع تولید لوازم آرایش و بسته بندی های کاغذی و  … نیز کاربرد دارد.

ایزوگام مرغوب دارای چه ویژگی هایی است؟

با توجه به اینکه کاربرد ایزوگام در ساختمان از جمله موارد حائز اهمیت در صنعت ساختمان است،برای شناخت یک ایزوگام مرغوب توجه به میزان جذب آب، انعطاف پذیری ایزوگام نسبت به سرما و مقاومت کششی و مقاومت در برابر اشعه ی خورشید از الزامات است .

برای طولانی شدن عمر ایزوگام باید چه نکاتی انجام بدیم

میدانیم که ایزوگام ها نیز دارای طول عمر متفاوتی هستند، برای مثال ایزوگام های مصرفی در سقف به دلیل اینکه در معرض مستقیم تابش نور خورشید و برف و باران قرار میگیرند دارای طول عمر کمتری هستند ، شرایط جوی به راحتی میتواند  سبب کاهش طول عمر ایزوگام شما در ساختمان شود .

چند ویژه گی مهم ایزوگام که کاربرد ایزوگام در ساختمان را در صنعت ساختمان سازی ضروری میسازد

حفاظت از دیوار در برابر خسارت هایی مانند پف کردن دیوار

محافظت از سقف و جلوگیری از نشت آب

حفاظت دیوار از رشد قارچ ها و قالب ها

محافظت از دیوار بیرونی از جذب رطوبت

حفاظت از پی و فوندانسیون ساختمان

مانع شدن از نفوذ رطوبت به میله ها و بتن و افزایش طول عمر ساختمان

نکاتی که هنگام خرید ایزوگام باید رعایت کرد

هنگام خرید ایزوگام از نشان استاندارد آن اطمینان خاطر حاصل نمایید و مطمئن شوید در خرید ایزوگام افرادی شما را همراهی کنند که نسبت به این عایق شناخت دارند چرا که تعداد لایه های تشکیل دهنده ی ایزوگام و وزن کلی ایزوگام از فاکتورهای بسیار مهم در هنگام خرید هستند، تست نیروی کششی در هنگام خرید ایزوگام از لزومات است. توجه به این نکات مهم هنگام خرید ایزوگام از  عواملی ست که هنگام شناخت کاربرد ایزوگام در ساختمان  باید به آن توجه کرد .

 

منبع : نقش ایزوگام در صنعت ساختمان سازی

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

مقرنَس یا آهو پای یکی از عناصر تزئینی معماری ایرانی است ،که در زیبا ساختن بنا‌های ایرانی بخصوص مساجد و مقبره‌ها استفاده می‌شود. مقرنس‌ها شباهت زیادی به لانه زنبور دارند، در بناها به شکل طبقاتی که روی هم ساخته شده برای آرایش دادن ساختمان‌ها، و یا برای آنکه به تدریج از یک شکل هندسی به شکل هندسی دیگری تبدیل شود به کار می‌روند. مقرنس‌ها را می‌توان ازجمله عناصر مؤثر در ساختن گنبدها دانست، که بعدها کاربرد اولیه را از دست داده و بیشتر برای تزیین به کار رفته است. مقرنس‌ها معمولاً در سطوح فرو رفتهٔ گوشه‌های زیر سقف کار می‌شوند اما محل قرار گیری این عنصر تزیینی می‌تواند در بالای دیوارها، سقفها گوشه‌ها سردرها و مانند آن‌ها باشد. در ساخت مقرنس از آجر یا گچ و یا کاشی استفاده می‌شود.

مقرنس توانست بر سایر هنرهای تزئینی و صنایع دستی اثر گذارده و موجب تکوین و گسترش انواع هنرها مانند، فرش بافی، کاشی کاری، گچبری و غیره شود. چه بسا وجود طرح‌های بسیار چشمگیر مقرنس در سر درها، درون گنبدها، داخل شبستانها و محراب‌ها بود، که موجب گسترش روز افزون هنر کاشی سازی گردید، و به هنگام ساختن منبرها و ستون‌های چوبی داخل مساجد، منبت‌های زیبا با الهام از شکل‌های مختلف مقرنس بر روی آنها نقش بست. نمونه‌های بی مانند این نو کار‌های روی چوب را می‌توان در مساجد دوران حکومت صفویه در مراغه، بناب، تبریز و خوی دید. در طول تاریخ مقرنس سازی مانند هنر‌های تزئینی دیگر سیر تکاملی را از نظر کثرت کار برد و از نظر افزونی مواد پیمود. این تـزئین با آغـاز سـاختمان مـسجدها و مـدرسه‌های عـلوم دیـنی در قـالب‌های جدید و بی دلیل، جای ارزنده ای را برای خود باز کرد، و اهمیتی زیادی پیدا نمود. بعد از شاهنشاهی ساسانیان و انقلاب انسانی ایرانی با آزاد سازی عمومی، اندیشه هنر در ایران بزرگ جلوه دیگری یافت، و هنر‌های ایرانی در قالب مکتب اسلام تحولات چشمگیری را ایجاد کردند. از این زمان به بعد هنر‌های زیبا و بدیع با اسلام در آمیخت و نام هنر‌های دوران اسلامی را بخود گرفت. از دید هنری دوران‌های اسلامی را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد، دوران اولیه اسلام، دوران سلسله‌های اسلامی، دوران نزدیک اسلامی.

به کارگیری مقرنس به‌طور عمده در معماری اسلامی در ایران و کشورهای اسلامی و عربی رشد کرد.مقرنس از لحاظ شکل 4 دسته می باشد:

مقرنس های جلو آمده:

مقرنس هایی هستند، که مصالح آن از خود بنا می باشد، و در نهایت سادگی و بدون هیچگونه پیرایه ای به صورت آجر یا گچی، انتهای سطوح خارجی نمای بیرون ساختمان را آرایش می دهند و استحکام آنها زیاد است.

مقرنس های روی هم قرار گرفته:

گذشته از مصالح به کار رفته اصلی بنا، گچ و آجر و سنگ، در سطوح داخل و خارج بنا به کار می روند. و غالبا در چند ردیف، دو تا پنج یا بیشتر، روی هم قرار دارند، و دارای ثبات متوسطی است.

مقرنس های معلق:

شبیه همان منشور های آهکی آویزان در غارها می باشد، که اصطلاحا استلاکتیت نامیده میشوند، و غالبا از چسباندن مواد مختلف چون: گچ، سفال، کاشی و … به سطوح مقعر داخل بنا صورت می گیرند، آویزان به نظر میرسند، و دارای ثبات کمی می باشند.

مقرنس های لانه زنبوری:

 شبیه لانه زنبور و در مجموع کندو های کوچک بر روی هم قرار گرفته هستند، این دسته از نظر شکل ظاهری شبیه به مقرنس های معلق می باشند.


  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

گاز نئون دارای چه خواص و ویژگیهایی است؟

از جمله خواص گاز نئون می توان به دمای ذوب 248.6- درجه سلسیوس و نقطه جوش 246.1- درجه سلسیوس اشاره کرد. خواص گاز نئون به عنوان یکی از گاز های نجیب، مانند دیگر هم خانواده ها بی اثر بودن، بی رنگ و بدون بو بودن نیز هست. گاز نئون با نماد شیمیایی Ne و عدد اتمی 10، دومین گاز نجیب در جدول تناوبی عناصر است.

ظرفیت سرمایشی نئون، 40 برابر هلیوم مایع است و 3 برابر بیشتر از هیدروزن مایع نیز سرمایش و برودت ایجاد می کند. به همین دلیل در تولید یخچال مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز نئون چیست؟

در پاسخ به این سوال که گاز نئون چیست؟ باید گفت نئون، عنصری کمیاب و بی اثر است که مولکول های  ان به صورت تک اتمی و در دما و فشار استاندارد به شکل گازی هستند.مقدار نئون در جو زمین 18 قسمت در میلیون است و از طریق تقطیر جزء به جزء هوای مایع می توان آن را به دست آورد. یکی از ویزگی های مهم نئون این است که با وجود بی رنگ بودن پس از قرار گرفتن در میدان الکتریکی نور قرمز مایل به نارنجی از خود ساطع می کند. نئون دومین گاز نجیب سبک پس از هلیوم است.

تاریخچه گاز نئون چیست؟

نام نئون را از کلمه یونانی Neos به معنای جدید اقتباس کرده اند. اولین کسی که موفق به کشف نئون شد، دانشمندی به نام ویلیام رامزی بود که همراه با یکی از دانشجویانش به نام موریس تراورز در سال 1898 موفق به کشف این عنصر شدند. ویلیام رامزی کسی بود که توانست به خاطر کشف تمام عناصر گروه گاز های نجیب موفق به اخذ جایزه نوبل شود.

چگونگی تولید و فرآیند گاز نئون

نئون گاز کمیابی است و آن را از جو زمین به دست می آورند. این گاز را به عنوان یکی از محصولات تقطیر جزء به جزء هوای مایع به دست می آورند. سه ایزوتوپ پایدار از نئون شناخته شده است. این ایزوتوپ های پایدار به مقدار زیادی در ستارگان تولید می شود و باید گفت که نئون پنجمین عنصر فراوان در کل جهان هستی محسوب می شود.

عمده ترین هدف از تقطیر هوای مایع، استحصال اکسیژن و نیتروژن است که عمده ترین قسمت های هوا را تشکیل می دهند. هوای مایع شده در حدود 5% از عناصر کمیابی مانند نئون را در خود دارد. در ابتدا مخلوطی از هلیوم-نئون از تقطیر هوای مایع به دست می آید که پس از آن از طریق انجماد نئون، هلیوم را به صورت گاز از آن جدا می کنند و نئون خالص را به دست می آورند.

مزایا و کاربردهای گاز نئون

خواص گاز نئون سبب شده است کاربرد های ویژه ای نیز برای آن تعریف شود. اصلی ترین کاربرد گاز نئون چیست؟ انتشار نور قرمز در میدان الکتریکی نئون را به گاز پر کاربردی برای ساخت تابلو های تبلیغاتی و هشدار دهنده مبدل کرده است. از نئون در ساخت لیزر های هلیوم-نئون نیز استفاده می کنند.

یکی از دیگر خواص گاز نئون این است که می تواند به عنوان منتقل کننده ی بار الکتریکی رعد و برق مورد استفاده قرار بگیرد. از نئون در لامپ تلویزیون، در شناساگر های اخطار دهنده، در تولید گاز لیزر، در حالت مایع به عنوان خنک کننده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی گاز ها عایق محسوب می شوند ولی جریان الکتریکی می تواند اتم های آن ها را به یون های مثبت و منفی تبدیل کند که در اثر یونش نورانی می شوند. شدت جریانی که از لامپ های نئونی عبور داده می شود تا چنین کاربردی را برای آن ایجاد کند، 10 تا 50 میلی آمپر است و برای روشن کردن هر متر للوله با قطر 18 میلی متر که با نئون پر شده است، 500 تا 600 ولت نیاز است.

گاز نئون دارای چه خواصی است:

در مورد خواص گاز نئون از نظر فیزیکی می توان به بی رنگ بودن، بی بو بودن و انتشار نور قرمز در صورت برانگیخته شدن اشاره نمود.

و در مورد خواص گاز نئون از نظر شیمیایی باید بی اثر بودن، عدد اتمی (10)، عدد جرمی (20amu)، نقطه ذوب (248- درجه سلسیوس)، نقطه جوش (246- درجه سلسیوس)، ساختار بلوری مکعبی و … را متذکر شد.

از دیگر خواص گاز نئون می توان موارد زیر را نام برد:

ظرفیت 8، عدد گروه در جدول تناوبی 18، دوره تناوبی 2، گرمای تبخیر 1.74 Kj/mol، دارای 3 ایزوتوپ پایدار و شعاع اتمی 38 و … . از نئون تحت شرایط خاص، می توان ترکیباتی با فلوئور نیز تولید کرد که ترکیبات رنگینی هستند. یون های نئون هیدروژن، نئون آرگون و نئون هلیوم نیز در طیف سنج جرمی تا کنون مشاهده شده است. ترکیبات هیدراته ناپایداری نیز از نئون وجود دارند.

نکاتی که هنگام خرید گاز نئون باید رعایت کنیم

گاز نئون با خلوص بالا را معمولاً در کپسول های فولادی و با خلوص 99.999% و 99.99% عرضه می کنند. گاز نئون به دلیل کمیاب بودن قیمت نسبتاً بالایی دارد.

منبع : خواص و ویژگی های گاز نئون

  • آرش صالحی
  • ۰
  • ۰

آغاز معماری ایران به چه دوره ای بر می گردد؟

- ایرانیان به لحاظ شرایط اقلیمی ویژه کشور اغلب برای ساخت بناها از مصالح و مواد مقاوم بهره می گرفتند و بر همین اساس در زمینه ساخت بناها تبحر کافی پیدا کردند و به سرعت توانستند به هنر معماری در معنای واقعی آن دسترسی پیدا کنند. چنانچه آثار و ابنیه تاریخی به جای مانده از تاریخ کهن ایران مانند چغازنبیل نشانی از این حکایت است. همچنین در دوره های پارتی و ساسانی سبک و سیاق معماری سنگی به شناخت بهتر مواد و ساخت بناهای عظیم، طاق ها و کتیبه ها منجر شد که این روند در اواخر دوره ساسانی به شکل کاملی بروز پیدا کرد. با آغاز دوره اسلامی روند معماری ایران پویاتر شد تا جایی که در دوره سلجوقی، با تکمیل شدن مباحث سازه ای،‌ معمارها فرصت پیدا کردند تا از آجر، ملاط و تزیینات در ساخت بناها استفاده کنند که این هنر به ویژه در دوران اسلامی، در سطوح عالی آن به چشم می خورد. در اواخر دوره مغول اطلاعات مربوط به سازه و بنا تکمیل و معماری بنا از نظر فضاها کامل شد و بناهای به جا مانده از این دوره به عنوان یکی از کامل ترین نمونه های فضاهای معماری شهری، جلوه گر شد. پس از مغول و در دوران تیموریان کاشیکاری با سبک و سیاق کاشی معرق و به شکل بی نظیر به کار گرفته شد که این سبک در دوره صفویه نیز ادامه پیدا کرد، در این دوره سرعت ساخت و ساز استفاده از کاشیکاری هفت رنگ را جایگزین استفاده از کاشی های معرق کرد.

در دوران قاجار اتفاقات و ابداعات زیادی در معماری ایران زمین رخ داد. یکی از این حوادث ویرانی بناهای به جای مانده از دوران قبل به خصوص دوره صفویه است، دلیل لرد کروزن (سیاح انگلیسی) برای این ویرانی ها متوجه آن است که، شرقی ها از اینکه در خانه پدرانشان سکنی گزینند، کراهت دارند : «پدران جهت فرزندان بنایی می سازند که چون ممکن است بعداً این بنا کافی برای پسر نباشد و یا طرز ساختمان که تغییر می یابد و وارث را خوش نمی آید، وارثین صرفه را در انهدام و ویرانی می بینند».

کاری که شاه عباس نیز درباره میراث گذشتگان انجام داد، به طوری که به گفته یکی دیگر از سیاحان خارجی به نام تاورنیه : «وقتی شاه عباس اصفهان را پایتخت خود قرار داد، به مسجد جامع قدیم شهر احترام نگذاشت، در صورتی که باید این محل زیبا را که اهمیت و شهرت اصفهان وابسته به اوست مرمت می نمود».

در دوران قاجار به دلیل ورود عناصر جدیدی مانند میدا (به معنای امروزی) و خیابان به عرصه معماری، در معماری ایران تغییراتی رخ می دهد و معماری جدیدی به نام معماری خیابانی شکل می گیرد، همچنین معماری در دوران قاجار در بناهای مختلف مانند : پل، گرمابه، مسجد، مدرسه و غیره ادامه معماری دوره های پیشین به خصوص صفویه است و البته دارای تغییرات و عناصری می باشد که مختص دوره قاجار است.

بطور کلی معماری دوره ی قاجاریه را می توان به دو دوره ی کلی تقسیم کرد :

1-دوره ی اول: از آغاز سلطنت آغا محمد خان تا پایان سلطنت محمد شاه :در این دوره نگاه حاکم بر معماری همچنان نگاهی درونزا و بر مبنای سبک اصفهان و به کمال رساندن آن می باشد که نمونه هایی همچون حرم حضرت معصومه در قم و مسجد سلطانی نمونه هایی از آن می باشند.

2-دوره ی دوم: از آغاز سلطنت ناصرالدین شاه تا پایان حکومت سلسله قاجار: در این دوره بر اثر مسافرت های ناصرالدین شاه و اخلاف او و همچنین اعزام عده ای از محصلین ایرانی به اروپا و تحت تاثیر قرار گرفتن هیات حاکمه و نخبگان جامعه، سبکی در معماری آغاز می گردد که التقاطی از معماری بومی و معماری غربی می باشد.

هنر معماری این زمان با مقایسه با دوره‌ی صفویه بسیار ضعیف شمرده می‌شود. تنها در زمان حکومت طولانی ناصرالدین شاه قاجار به دلیل نفوذ هنر باختری، هنر معماری هم‌چنین صنایع ظریف مانند گچ‌بری، آیینه‌کاری و کاشی‌کاری رونق یافت. ارتباط بیش‌تر ایران با غرب، معماران ایرانی را بر آن داشت تا عوامل مشخص معماری ایران را با روش‌بینی و توجه خاصی با عوامل معماری غرب درآمیزند و آثاری به وجود آورند که از نظر هنری دل پسند باشد.

فضاها به گشایش و سبکی بیشتری می رسند و الگوهای قدیمی معماری ایران در جهت گسترش فضا تکامل می یابند. اما وقتی به معماری از زوایای دیگری مانند اندازه ها، تناسبات، شکل ها و تزئینات نگاه کنیم، معماری دوره قاجار وضع نازل تری را نسبت به دوره های گذشته خود و به خصوص دوره صفوی نشان می دهد.

گرمابه ها

ساخت حمام (گرمابه) در معمارى ایران داراى سابقه اى چندین هزار ساله است و قدمت آن طبق حفارى هاى باستان شناسى صورت گرفته در تخت جمشید به دوره هخامنشى مى رسد و این روند در دوره ى اسلامى ادامه پیدا کرده و تا اواخر دوره قاجار و حتى حال حاضر ما شاهد ساخت گرمابه هایى به سبک و شیوه سنتى در معمارى ایران هستیم.دوره اوج و رونق معمارى حمام ها مربوط به دوره صفویه است،طرح کلى گرمابه ها در سراسر ایران یکسان بوده و تنها تفاوتى که گرمابه هاى اقلیم سرد با گرمابه هاى اقلیم گرم داشته اند در عمق آنهاست که در اقلیم سرد به علت سردى هوا، عمق گرمابه بیشتر است .

معمارى حمام ها در دوره قاجار به طور کلى ادامه ى معمارى گرمابه هاى دوره صفوى است.

ویژگی های باغ قاجار

باغسازی ایران در این دوره همچون معماری و سایر رشته های هنری به شدت تحت تاثیر باغسازی اروپا قرار دارد. معماران فرم ها و عناصر معماری و ساختار فضایی باغ های اروپایی را اقتباس تا حدی ایرانیزه و سپس اجرا نموده اند. علی رغم وجود عناصر فراوان بیگانه اما همچنان فضای باغ ایرانی حاکم بر باغسازی این دوره است. قدمت ساخت باغ در معمارى ایران به دوره هاى قبل از اسلام (باغ هاى پاسارگاد) مى رسد و دستیابى به نظم حاکم بر باغ ایرانى همراه با شکل گیرى فرهنگ ایرانى حاصل شده است، گر چه این نظم نیز مبتنى بر دیدگاه هاى دین زرتشت ودین اسلام و سپس فرهنگ ایرانى بوده است؛نکته اى که در مورد باغ هاى ایرانى در دوره مختلف تاریخى به خصوص دوره قاجار رعایت شده، پرهیز از بیهودگى و درون گرا بودن باغ هاست که از ویژگى هاى مهم باغ هاى ایرانى است. رواج حوض بیضى شکل نیز خاص دوره قاجار و تحت تأثیر معمارى غرب است.

مدارس دوره قاجار به نوعی اوج و شکوه معماری مدارس را به نمایش مى گذارند، از جمله مدارس زمان قاجار مدرسه سپهسالار است که نمونه ى کاملى از معمارى مدارس دوران قاجار و قرن سیزدهم هجرى قمرى است.

از دیگر ساخت و سازهایى که در دوره قاجار صورت گرفته؛ بازارها،پل ها، معمارى قهوه خانه ها، یخچال ها و تیمچه هاى موجود در بازار (مانند تیمچه ى امین الدوله کاشان) و ستون هاى به کار برده شده در این دوره است


  • آرش صالحی