مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

مجله صنعتی

مجله ای در مورد صنعت های مختلف

این مجله مطالب و مقالات را در مورد صنعت با شما به اشتراک می گذارد

  • ۰
  • ۰

معرفی انواع سقف های بتنی و مزایا و معایب آنها

برای آشنایی با انواع سقف بتنی در ابتدا باید با انوع سقف ها و یا به عبارتی کف ها آشنا شد . همانطور که می دانیم در ساختمان ها کف هر طبقه سقف طبقه ای دیگر را تشکیل می دهد . کف سازی ساختمان ها از نظر تقسیم بار به دو نوع یک طرفه ( بار در یک جهت توزیع می شود .) و دو طرفه ( بار در دو جهت توزیع می شود .) تقسیم می شود و آنها بارهای وارده را به تیر و ستون های مربوطه و آنجا به فونداسیون سازه منتفل می کنند .

انواع سقف های مورد استفاده در ساختمان چگونه است؟

سقف طاق ضربی ، تیرچه بلوک ، سقف کامپوزیت ، سقف مرکب و دال بتنی از انواع سقف های به کار رفته در ساختمان های امروزی محسوب می شود که بنا به مواد و مصالح به کار رفته بعضی از آنها می توانند از انواع سقف بتنی نیز شمرده شوند .

سقف تیرچه بلوک چیست؟

سقف تیرچه بلوک چیست؟سقف تیرچه بلوک از پرکاربرد ترین سقف های امروزی در ایران محسوب می شود . این سقف از ترکیب تیرچه و بلوک تشکیل می شود که بلوک ها می توانند از نوع بلوک سیمانی ، بلوک سفالی و یا بلوک یونولیتی باشند .

مزایا و معایب سقف تیرچه بلوک چیست ؟

از محاسن سقف تیرچه بلوک می توان به صلبیت مناسب آن ، عدم لرزش ، سهولت اجرا و مقرون به صرفه اقتصادی بودن آن اشاره کرد . البته که اگر بلوک یونولیتی به جای بلوک های سیمانی به کار رود ؛ وزن سقف کاهش می یابد و این نیز به نفع سازه می باشد . اما در عین حال به علت معایب سقف تیرچه بلوک توصیه می شود که امروزه دیگر کمتر از آن در ساخت و ساز های نوین استفاده شود و انواع سقف بتنی را جایگزین آن کرد .

سقف مرکب  چه محاسنی دارد؟

سقف مرکب چه محاسنی دارد؟

سقف مرکب چه محاسنی دارد؟

سقف مرکب از انواع سقف بتنی محسوب می شود که عرش فولادی و یا دال عرشه را نیز از جمله آن حساب می شوند . همان طور که از نام سقف مرکب مشخص است ؛ این سقف ترکیبی از تیر های فولادی و دال بتنی می باشد که تفاوت در نوع قالب و قالب بندی و …  سبب ایجاد سقف های مرکب مختلفی می شود . صلبیت مناسب ، سبکی و نمای مناسب از جمله محاسن سقف مرکب به شمار می آید . البته که هزینه قالب بندی این نوع سقف ها زیاد می باشد .

کاربرد دال بتنی چیست؟

دال المانی صفحه ای است که در سقف ها ، کف ها و فونداسیون استفاده می شود و بار های نرمال وارده به سطحشان را تحمل می کنند . دال بتنی طیف وسیعی از انواع سقف بتنی را شامل می شود که می تواند سیستم انتقال بار یک طرفه و یا دو طرفه داشته باشد . در ساخت آنها همانند ستون و تیر بتنی از بتن مسلح همراه با میلگرد استفاده می شود . دال های بتنی خود نیز به چندین نوع تقسیم می شوند .

چه نوع دال بتنی عمدتا در ساخت و ساز ها استفاده می شود ؟

دال تیرچه یک طرفه ، دال تخت ، دال وافل ، دال مجوف و دال پیش ساخته از پرکاربرد ترین نوع دال های به کار رفته در ساخت و ساز ها به شمار می آیند .

مزایا و معایب دال های بتنی چیست ؟

مزایا و معایب دال های بتنی چیست ؟

مزایا و معایب دال های بتنی چیست ؟

هر کدام از این دال ها دارای معایب و مزایایی هستند ؛ از این رو کاربرد مخصوص خود را دارند و با توجه به خصوصیات پروژه ها انتخاب می شوند . برای مثال حجم مصرفی بتن در دال مجوف کاهش می یابد اما از سوی دیگر اجرای آن سخت می باشد . دال وافل نیز به سبب سازگاری با جنبه های معماری ساختمان ، ایجاد نمایی جذاب از بتن در معرض دید ، کاهش وزن در مقایسه با دیگر دال ها و … مورد استفاده مهندسان می باشد ؛ در عین حال به علت سبکی در مقایسه با انواع سقف بتنی برای مناطق بادخور مناسب نمی باشد .

مهمترین ویژگی سقف بتنی پیش ساخته

سیستم های سقف بتنی پیش ساخته در واقع المان های بتنی می باشند که معمولا در یک کارگاه ساختمانی ساخته شده اند و به سایت ساخت و ساز حمل و بر روی سازه سوار می شوند . مهم ترین مزیت سقف های بتنی پیش ساخته افزایش کارایی و کنترل کیفی بالاتر آنها می باشد . سقف بتنی پیش ساخته از انواع سقف بتنی است که می توان در دهانه های بزرگ (تا ۱۵ متر) هم از آنها استفاده کرد . البته که هزینه حمل و نقل اینگونه سقف های بتنی را نیز باید در محاسبات پروژه در نظر گرفت ؛ زیرا از عمده هزینه های آن می باشد و ممکن است موجب این شود که سقف بتنی پیش ساخته مقرون به صرفه نباشد .

منبع: کاربرد دال بتنی چیست؟

  • ۹۹/۰۴/۲۸
  • آرش صالحی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی